invalide - deeltijds werken/ variabel uurrooster

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

invalide - deeltijds werken/ variabel uurrooster

#1 , 03 mar 2013 01:04

Iemand die 66 procent invalide is ( het type van langer dan een jaar op ziekenkas staan) wil opnieuw deeltijds gaan werken in een variabel uurrooster ( hostessenwerk via een hostessenbureau) Dus de ene week is dat mss 8 uur werken, de andere 15,.....Kan die dat doen met toestemming van de adviserend geneesheer en behandelend arts, maar zonder dat het hostessenbureau op de hoogte is van die invaliditeit. U begrijpt dat het voor vele mensen een te hoge drempel is om ( indien je gezondheid het al toelaat) ergens te gaan melden dat je op invaliditeit staat.

Wat zijn de bedragen dat je maximum bovenop je invaliditeitsuitkering mag verdienen zonder dat je uitkering omlaag gaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973
Berichten: 281

#2 , 03 mar 2013 15:41

Je kan dit perfect doen zonder dat de werkgever daar van op de hoogte is.

Maar de adviserend geneesheer zal zich wel akkoord moeten verklaren met de glijdende uren.

Ik heb het indertijd ook gedaan en ik diende elke maand het bewijs van mijn loon binnen te brengen o het ziekenfonds.
Het ziekenfonds past dan bij wat je onder een bepaalde grens verdient.

Het zal (of was toch bij mij) nooit elke maand hetzelfde zijn, is afhankelijk van het aantal gewerkte dagen en uren.

Maar, zo was het, ik weet niet of er al iets aan veranderd is tijdens de laatste 4 jaar.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#3 , 03 mar 2013 20:25

heel erg bedankt. Zou er ergens een richtlijn bestaan van wat je mag bijverdienen? Ik had iets verstaan van: je mag een bepaald bedrag verdienen zonder dat het invloed heeft op je uitkering, vanaf een bepaald bedrag heeft het een beetje invloed op je uitkering enz. enz. maar ken de bedragen niet.

Reclame

krisje1973
Berichten: 281

#4 , 05 mar 2013 21:11

Ik dacht niet dat er grenzen bestonden.

Als je vroeger voltijdse werkte maar het nu niet meer kunt door gezondheids omstandigheden, zal het ziekenfonds bijpassen tot je voltijdse loon.

Heb je daarentegen nu ook recht op een integratie tegemoetkoming van de FOD sociale zekerheid, dan zal die waarschijnlijk die wel intrekken.
Wat dan ook volgt is dat je eventueel niet meer kan genieten van sociaal tarief voor electriciteit en gas.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#5 , 06 mar 2013 10:48

bedankt, maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, is: je bent invalide, tijdens je ziekte je job kwijtgeraakt en wil iets totaal anders doen met losse contracten.
Stel: je krijgt 1200 euro uitkering en verdient 300 euro bij. Heb je dan een totaal van 1500 euro aan inkomsten?

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 06 mar 2013 11:06

klopt niet veel van.
De werkgever moet elke maand een loonattest met het inkomen uit toegelaten arbeid invullen. De werkgever komt het OA om die reden al heel vlug te weten dat je invalide bent


Mag u het beroepsinkomen dat u ontvangt voor uw werk cumuleren met uw ziekte-uitkeringen?

Tot in zekere mate mag u het beroepsinkomen dat u ontvangt voor het werk dat u doet tijdens uw arbeidsongeschiktheid cumuleren met uw ziekte-uitkeringen. Uw beroepsinkomen wordt namelijk aangerekend op het bedrag van uw ziekte-uitkeringen volgens bepaalde inkomensschijven:
•een eerste schijf van 15,3004 euro is vrijgesteld
•een tweede schijf van 9,1803euro: 20% aangerekend
•een derde schijf van 9,1803 euro: 50% aangerekend
•vierde schijf hoger dan het totaal van de vorige schijven: 75% aangerekend

( dat zijn wel brutobedragen in de zesdagenweek, maand wordt door 26 gedeeld )

Een kopie van een loontattest voldoet niet aan de wettelijke voorwaarden, er moet wel degelijk een heel specifiek attest voor ingevuld worden elke maand, misschien dat sommige ziekenfondsen het soms niet zo nauw nemen met die laatste voorwaarde, maar als later een vakantieattes TOEGELATEN ARBEID moet ingevuld worden dan komt het zeker uit

zie oa http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#7 , 06 mar 2013 15:43

Zijn er dan geen mogelijkheden om dat te omzeilen? Ziekenfondsen moeten toch ook beseffen dat het voor een werknemer moeilijker is om nieuw werk te vinden als die invalide is?

Als ik de maandrekening maak, mag een werknemer dus 397,8104 bijverdienen zonder dat het invloed heeft op zijn uitkering?

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 06 mar 2013 16:29

Ziekenfondsen worden ZWAAR gecontroleerd door het riziv en zware boetes enz.
Je kan die vraag eens annoniem op de website van het riziv stellen, denk dat je zou verwonderd zijn van hun antwoord.

Voor het bekomen van de toelating alleen al, heb je dikwijls een verklaring van de werkgever voor de adviserend geneesheer nodig.
Een toelating van de adviserend geneesheer wordt in ZEVEN exemplaren verstuurd naar allerlei controleorganismen.

Inderdaad de werknemer kan per maan 26 x 15,30 euro bruto bijverdienen zonder dat het invloed heeft op de uitkeringen

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#9 , 06 mar 2013 17:26

bedankt. Waar kan je die vraag anoniem stellen? vind het niet meteen op de site en hoe bedoel je dat je verwonderd zou zijn van hun antwoord?

Heb ook nog eens een vraagje rond een ander type job, nl mystery shopper. Heb verschillende organisaties aangeschreven over de wetgeving en je krijgt nogal tegenstrijdige antwoorden:

Ze schrijven:

- We werken niet met vaste contracten, maar onder 'occasionele prestaties'. Dat betekent dat je op jaarbasis tot 2800 euro mag bijverdienen, zonder dat het moet aangegeven worden,
netto dus.

een ander kantoor schrijft:

Gezien wij geen contracten hebben met de mystery shoppers zijn de bedragen eerder beperkt. Vanaf € 125/ jaar wordt deze inkomst niet meer aanzien als “uitzonderlijk” en word je aldus belast (tot 33%!). Vanaf €125/jaar dien je dit in te geven op jouw belastingsaangifte. De betalingen gebeuren via eenvoudige onkostennota’s.

Tegenstrijdig en hoe combineer je dit met het ziekenfonds aangezien ze zonder contracten werken, maar je hebt wel inkomsten die niet onder het zelfstandige statuut vallen.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 06 mar 2013 23:58

E-mail : communication[AT]riziv.fgov.be

Annoniem in die zin als je een mailadres gebruikt waar men je naam niet uit kan afleiden

ze zullen u waarschijnlijk iets in de zin antwoorden dat dat wettelijk voorziene formulieren moeten gebruikt worden ( is nogal logisch ) en dat er in de wetgeving niet voorzien is dat er iets mag 'omzeild' worden en dat het volgende ook niet in de wetgeving voorzien is (' Ziekenfondsen moeten toch ook beseffen dat het voor een werknemer moeilijker is om nieuw werk te vinden als die invalide is')

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#11 , 07 mar 2013 09:50

bedankt. Hoe zit het met onkostennota's zoals beschreven in het geval hierboven?

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 07 mar 2013 10:22

stel uw laatste vraag eveneens aan het riziv.
Het is niet omdat iets niet belastbaar ZOU zijn, dat er geen rekening mee moet gehouden worden.
Zelfs voor een onbezoldige activiteit heb je een VOORAFGAANDELIJKE schriftelijke toelating van de adviserend geneesheer nodig.
Die onkostennotas lijken mij meer iets heel schimmigs

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”