Ontslage, moeten mijn overuren betaald worden?

ayiROD
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslage, moeten mijn overuren betaald worden?

#1 , 28 feb 2013 21:55

Hallo,

Ik ben 2/3weken gelede ontslagen, ik werkte bij een dealer als mekanieker.
Werkte al 1,5jaar bij hun, en werd onstlage omdat ik iets niet volledig had gedaan bij een onderhoud.
(ik heb geen ontslag periode gedaan)

ik heb wel een leercontract, zeg maar deeltijds-school 2dage school/3dage werken. En ben 17jaar.

Mijn vraag is, ik had nog 15-20 overuren staan, zijn ze verplicht mijn overuren te betalen?
Ik ga morgen eens langs gaan bij hun, en is vragen hoe het zit.
Mijn resterende dage die ik al had gewerkt voor het ontslag zijn al betaald.

Als jullie mij verder kunnen helpen, heel erg bedankt :).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ayiROD
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 01 mar 2013 15:06

ben nog niet geweest voor het te vragen, werkmeester was op cursus.
heb dus nog steeds wat informatie nodig :(

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 mar 2013 23:09

als je de overuren kan bewijzen, moeten die betaald worden.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2013 18:01


ik heb wel een leercontract, zeg maar deeltijds-school 2dage school/3dage werken. En ben 17jaar.

Mijn vraag is, ik had nog 15-20 overuren staan, zijn ze verplicht mijn overuren te betalen?
de vraag is of jij die overuren mocht doen , voor minderjarigen is dit enkel toegelaten in uitzonderlijke gevallen
best klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten de sancties zijn voor de werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ayiROD
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 03 mar 2013 22:34


ik heb wel een leercontract, zeg maar deeltijds-school 2dage school/3dage werken. En ben 17jaar.

Mijn vraag is, ik had nog 15-20 overuren staan, zijn ze verplicht mijn overuren te betalen?
de vraag is of jij die overuren mocht doen , voor minderjarigen is dit enkel toegelaten in uitzonderlijke gevallen
best klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten de sancties zijn voor de werkgever

meeste overuren waren van op zaterdag te komen werken, en school wist hiervan en ze zijde niets?
maar als het zou kloppen wat je zegt, zou het wel interesant kunne worden.

ayiROD
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 03 mar 2013 22:36

als je de overuren kan bewijzen, moeten die betaald worden.
ik heb paar dage voor dat ik ontslagen werd, mijn papier met al mijn overuren af gegeven aan de ploegbaas,
dus als hij zegt: "ik heb het niet meer". kan hij gewoon zegge je kan het niet bewijzen ?

ayiROD
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 03 mar 2013 22:41

ik gf

ayiROD
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 03 mar 2013 22:42

ik ga denk ik gewoon is naar de vakbon, en is zien wat ze daar zeggen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 mar 2013 06:51

als je de overuren kan bewijzen, moeten die betaald worden.
ik heb paar dage voor dat ik ontslagen werd, mijn papier met al mijn overuren af gegeven aan de ploegbaas,
dus als hij zegt: "ik heb het niet meer". kan hij gewoon zegge je kan het niet bewijzen ?
als jij geen getuigen hebt die bewijzen dat je die dag overuren presteerde (of het nergens via een prikklok/loonfiche kan bewijzen), mis je het bewijs om de overuren te bewijzen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”