overgang IBO naar vast contract

armadillo1429
Topic Starter
Berichten: 1

overgang IBO naar vast contract

#1 , 26 feb 2013 22:16

Begin november ben ik bij een bedrijf begonnen onder een IBO-contract van 13 weken. Normaal gezien zou ik vanaf 30/01 een vast contract moeten gekregen hebben. Er is echter niks op papier gezet. Sindsdien ben ik gewoon blijven werken, met loon is alles tot nu toe in orde, dus ik ga ervan uit dat ik kan veronderstellen dat ik werk onder een voltijds contract van onbepaalde duur (zonder proefperiode) met een bediendestatuut, volgens dezelfde modaliteiten als die van het IBO-cpntract.

In een gesprek enkele weken geleden kwam al ter sprake dat er normaal gezien wel degelijk sprake zal zijn van een schriftelijk contract.
Omdat ik het vermoeden heb dat mijn werkgever niet echt van plan is om me langer dan nodig in dienst te houden, vraag ik me toch enkele dingen af.
(1) Stel dat hij me alsnog een (schriftelijk) contract aanbiedt, mag dat dan een contract zijn dat ingaat met terugwerkende kracht?
(2) Kan hij me, nu ik al een maand in dienst ben, nog steeds een contract met proefperiode laten tekenen?
(3) Moet ik een (schriftelijk) contractvoorstel aanvaarden, wanneer dat gaat om een contract in een functie die lager ingeschaald wordt dan de functie waarvoor ik opgeleid ben in mijn IBO-periode?

Voor mij persoonlijk lijkt het me het beste om vooralsnog zo lang mogelijk bij deze werkgever aan de slag te blijven.
IBO: beginnend op 31/10/2012, eindigend op 29/01/13
(4) Ik ben dus, voor zover ik het juist begrijp, beschermd tegen ontslag tot 2 mei. Klopt het dan dat ik, onder de voorwaarde dat ik wil blijven werken, tot eind augustus zeker kan zijn van loon en werk moet krijgen binnen het bedrijf? (opzegtermijn die begint vanaf ten vroegste 1 juni en dit voor 3 maanden)
(5) Moest ik ontslagen worden, welke dagen tellen dan mee voor de berekening van het al dan niet recht hebben op stempelgeld?

Voor alle duidelijkheid, persoonlijk doe ik mijn werk redelijk graag, en wil ik er graag het beste van maken. De reden dat ik denk dat de werkgever me liever niet in dienst wil houden, is omdat hij me naar alle waarschijnlijkheid niet goed genoeg vindt voor de functie die hij in gedachten had. Het is voor mij een nieuwe functie, een nieuwe sector, waarin ik nog geen ervaring had. (De werkgever wist dit al op het moment dat hij me aan heeft genomen. Ik heb nooit bij het bedrijf gesolliciteerd, zij hebben mij op dat moment gecontacteerd en gevraagd of ik die job zag zitten).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 feb 2013 23:08

1. op zich wel, als jij daarmee akkoord gaat
2. je kan dat perfect weigeren
3. nee
4. yep
5. enkel de dagen onder vast contract, niet IBO

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2013 01:33

1. op zich wel, als jij daarmee akkoord gaat
dan lees ik toch iets anders in de arbeidsovereenkomstenwet



@ is hier niks van overeengekomen in de ibo overeenkomst ?
neem eens contact op met uw contactpersoon van de vdab
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 feb 2013 06:54

waar staat het dat het verboden is een mondelinge arbeidsovereenkomst te vertalen naar een schriftelijke bevestiging?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2013 11:08

waar staat het dat het verboden is een mondelinge arbeidsovereenkomst te vertalen naar een schriftelijke bevestiging?
Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt. Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.
Laatst gewijzigd door de reden op 27 feb 2013 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 feb 2013 11:10

en gaat het hier over een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd? nee... een contract na IBO is automatisch eentje van onbepaalde duur :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2013 11:12

en gaat het hier over een arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd? nee... een contract na IBO is automatisch eentje van onbepaalde duur :)
dacht minstens de duur van de opleiding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 feb 2013 11:59

onbepaalde duur, maar de werkgever mag je in principe niet ontslaan gedurende de duur van de opleiding :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2013 12:20

en toch is antidateren een strafrechterlijke inbreuk (schriftvervalsing) het document moet de datum vermelden waarop de overeenkomst is ondertekend
de eigenlijke begindatum van de arbeidsovereenkomst kan vermeld worden als een afzonderlijke onderhandelde bepaling maar niet als opgegeven datum van ondertekening
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 feb 2013 13:08

en toch is antidateren een strafrechterlijke inbreuk (schriftvervalsing) het document moet de datum vermelden waarop de overeenkomst is ondertekend
de eigenlijke begindatum van de arbeidsovereenkomst kan vermeld worden als een afzonderlijke onderhandelde bepaling maar niet als opgegeven datum van ondertekening
En niemand heeft hier gesproken over antidateren, wel over iets dat ingaat met terugwerkende kracht, wat perfect wettelijk ia.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”