Fraude werkgever aangeven

Sylo
Topic Starter
Berichten: 59

Fraude werkgever aangeven

#1 , 24 feb 2013 13:51

Hallo,
Laatst gewijzigd door Sylo op 15 sep 2014 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2013 21:48

aan iedereen: gelieve geen morele veroordelingen te maken om je eigen standpunten uit de doeken te doen

1. Ja, dat kan.
2. Er schort wat meer aan je werkgever dan dat:
- hij besluit je plots geen werk meer te geven (vrijstelling van prestaties). Zoiets kan niet eenzijdig, enkel met jouw akkoord
- hij stelt contractueel op dat je bij ontslag iets moet overkopen? kan niet.
- contract die niet bestaat: als hij iets wil bewijzen, moet hij met dat bewijs afkomen.

Sylo
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 24 feb 2013 22:03

1. Ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee. Dien ik dan de betreffende administratie hiervan (anoniem?) op de hoogte te brengen of moet ik zelf een advocaat hiervoor nemen?
2.
-Hij heeft het enkel medegedeeld via telefoon toen ik dus bij de dokter was. Het was tijdens de BTW periode en hij zag het als een vorm van sabotage van mijn kant. Hij is compleet paranoïde.
-Denk je dat ik hiervoor een advocaat kan inschakelen? Ik heb de e-mails van zowel zijn advocaat als van hemzelf waarin hij dus postuleert dat die pc onderdeel was van een contract. Hij stelt ook in de mails dat hij me voor diefstal zal aangeven indien ik het niet terug zou geven "conform het (onbestaande) contract". Ik heb ondertussen de pc al teruggeven uit voorzorg. Wil geen politie voor mijn deur vanwege zulke triest en zieke mensen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 24 feb 2013 22:20

Diefstal is het wegnemen van iets.
De PC is zo wie zo overhandigd want dat zegt hij zelf in zijn mails.
Dat kan het niet zijn.

Als het voorzien is in een contract dus als daar staat dat u een computer ter beschikking hebt gekregen dan moet u die teruggeven.

Als hij dus die zaken zegt zal hij die moeten bewijzen.

Als de politie waar hij naartoe zou gaan hun job kennen zal daar GEEN PV van worden opgesteld.

Het zou misbruik van vertrouwen 'kunnen' zijn dus als het in een contract staat... maar dan zal hij u toch eerst in gebreke moeten stellen.
Zolang die burgerlijke werkwijze niet uitgevoerd is kan er strafrechtelijk dus via politie NIETS gebeuren.

Sylo
Topic Starter
Berichten: 59

#5 , 24 feb 2013 22:31

Denk je dat het de moeite is om een advocaat te nemen en hem eventueel te dagvaarden?


Damofin
Berichten: 3

#7 , 25 feb 2013 12:54

1. Ik zou die fraude in uw geval niet aangeven vermits u hebt meegewerkt aan de fraude en u dan medeplichtig zal zijn en hiervoor een veroordeling zal kunnen oplopen. In elk geval zal u hoofdelijk aansprakelijk zijn voor alle mogelijke boetes waartoe u, uw werkegever en zijn eventuele klanten veroordeeld zullen worden.(lees bv Cass. 28 juni 2005). U smijt hierdoor mogelijk uw eigen ruiten in, zonder dat u er enig potentieel voordeel uit kan halen.

2. De laptop betreft: ik zou die gewoon teruggeven. U zal moeten bewijzen dat de werkgever u die laptop gegeven heeft als gift en niet om op te werken. Vermits er u hiervan vermoedelijk geen bewijs hebt, en vermits de werkgever meer dan waarschijnlijk wel een aankoopfactuur heeft van die laptop, zal u de laptop moeten teruggeven...

Sylo
Topic Starter
Berichten: 59

#8 , 26 feb 2013 11:41

1. Ik zou die fraude in uw geval niet aangeven vermits u hebt meegewerkt aan de fraude en u dan medeplichtig zal zijn en hiervoor een veroordeling zal kunnen oplopen. In elk geval zal u hoofdelijk aansprakelijk zijn voor alle mogelijke boetes waartoe u, uw werkegever en zijn eventuele klanten veroordeeld zullen worden.(lees bv Cass. 28 juni 2005). U smijt hierdoor mogelijk uw eigen ruiten in, zonder dat u er enig potentieel voordeel uit kan halen.

2. De laptop betreft: ik zou die gewoon teruggeven. U zal moeten bewijzen dat de werkgever u die laptop gegeven heeft als gift en niet om op te werken. Vermits er u hiervan vermoedelijk geen bewijs hebt, en vermits de werkgever meer dan waarschijnlijk wel een aankoopfactuur heeft van die laptop, zal u de laptop moeten teruggeven...

1. Ik volgde enkel bevelen op. Maar dat kan uiteraard niet worden bewezen. Goed punt. Ik zal het gewoon zo laten. Tenzij ik anoniem een tip kan geven aan de fiscale inspectie maar in hoeverre ze dat onderzoeken en in hoeverre het überhaupt anoniem kan, weet ik niet.

2. Die heb ik meteen teruggeven na een mail van de advocaat. Heb hem laten aftekenen dat hij de pc heeft ontvangen.
Heb enkel een getuige : een collega had me met de pc thuis afgezet. En de vorige IT-er die al de andere oude pc's kreeg zonder enige bewijs van eigendomsoverdracht.

Dus beide zaken laten vallen?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 feb 2013 13:13

Tenzij ik anoniem een tip kan geven aan de fiscale inspectie maar in hoeverre ze dat onderzoeken en in hoeverre het überhaupt anoniem kan, weet ik niet.


sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”