Werkgever geeft geen opzegtermijn

Anoniemo
Topic Starter
Berichten: 2

Werkgever geeft geen opzegtermijn

#1 , 24 feb 2013 11:22

Hallo
ik heb onlangs zelf mijn ontslag gegeven op mijn werk. De ontslagbrief hebbn ze al getekend voor ontvangst, maar ik weet na een week nog geen opzegtermijn. Nu weet k van andere collega's die zijn vertrokken dat ze hun opzegtermijn hebbe hebben laten vertellen maar niet op papier hadden staan. Toen hun laatste werkdag aankwam moesten ze plots nog langer blijven. Ze hadden niets op papier staan dus hebben ze ook geen poot om op te staan.

Natuurlijk wil ik zoiets vermijden! Is er een bepaalde temrijn waar uw werkgever een opzegtermijn moet geven?
Of kan ik via de vakbond of arbeidsrechtbank een opzegtermijn sneller krijgen?

Ik wil er natuurlijk zo snel mogelijk weg en mijn volgende werkgever een datum kunnen geven :(( .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2013 15:37

Hallo
ik heb onlangs zelf mijn ontslag gegeven op mijn werk. De ontslagbrief hebbn ze al getekend voor ontvangst, maar ik weet na een week nog geen opzegtermijn.
hebt u dan niet , het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermeld in je ontslagbrief ?

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 37. (§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Anoniemo
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 feb 2013 16:48

JAwel hoor maaar omdat ze hebben bevestigd voor ontvangst en niet voor akkoorrd van de opzegtermijn...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 feb 2013 21:50

je stuurt eind volgende week een mail (indien je regelmatig mailde met je baas) met de vraag naar de opzegtermijn en stelt dat indien geen reactie binnen redelijke termijn (lees: 1 week), je die opzegtermijn als voldoende zal beschouwen.

Eist de werkgever na die redelijke termijn nog een langere opzeg, kan hij volgens de meeste rechters de pot op tenzij je voorstel zelf onredelijk was.

Lineke
Berichten: 2

#5 , 09 apr 2013 12:09

Hallo,

ik zit met hetzelfde probleem.

Ik gaf mijn ontslag schriftelijk en mondeling op 19/3 met begindatum voor de opzegtermijn van 1/4 en einddatum 30/4. (zou in principe als bediende met een miniloontje 3 maanden moeten doen).

De werkgever heeft getekend voor ontvangst, maar is niet echt akkoord met de opzegtermijn van 1 maand. Ze gingen erover nadenken.
Vandaag "weten" ze het nog steeds niet, ze hebben "nog geen vervanger" gevonden beweren ze.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze hun beslissing toch meedelen, en nog liever dat ze me op het einde van de maand wel degelijk laten gaan?

bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 apr 2013 20:24

wat is je "miniloon"? als het echt een miniloon is, is de opzegtermijn in principe vast en heb je niet te onderhandelen.

Lineke
Berichten: 2

#7 , 10 apr 2013 08:53

Ik heb 24000 BTO per jaar, maar werk wel 4/5de. Ik ben 14 jaar in dienst.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 apr 2013 20:16

dan kan je niets doen, gezien de opzegtermijn vast is en de werkgever dit enkel als een gunst kan verkorten. Ze hoeven maw geen beslissing mee te delen, gezien de wet bepaalt wat de opzegtermijn is indien ze niet antwoorden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”