Ontslag geven dringende redenen

Hub
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag geven dringende redenen

#1 , 23 feb 2013 11:31

Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum, maar weet met mijn vragen geen raad. Ik ben aan het werk in de automobielsector (importeur merk XXXX) als technisch raadgever. Ik heb de opleiding industrieel ingenieur genoten en doe deze job nu 1,5 jaar. We werken in een klein team, maar reeds sinds het begin zijn er pesterijen. Deze vacature is vrijgekomen omdat een persoon een verschuiving had gemaakt, die achteraf een slechte keuze bleek te zij hin. In het begin werd ik dan vaak vergeleken met mijn voorganger, dat hij beter was dan mij en dan ik maar half zo capabel ben en dat ik nooit zo goed zou worden als hem. Ok ik was jonger, maar ik heb wel een master-diploma gehaald en uit evaluatie bleek dat ik best wel capabel ben om deze job te doen. In het begin heb ik mij dan ook volop op deze job gestort en de opmerkingen door P over mij heen laten waaien. Maar systematisch bleven deze opmerkingen verder gaan, ik ben dom, ik zou geen verstand in mijne "kop" hebben, ik zou een prutsingenieur zijn, enz. Ik heb P hier eens over aangesproken en vlakaf gevraagd of hij iets heeft tegen mij, hij verschoot van mijn vraag en zei: "nee nee , zeker niet ,sorry als dat zo over komt". Toen hielden zijn opmerking toch voor 3 weken op, maar nadien ging hij gewoon verder met systematisch opmerkingen te geven, dit vaak aan tafel t.o.v. andere collega's. Soms is er ook sprake van fysieke ongewenste aanrakingen (tepel draaien) of onnozelheden zoals WC rollen over de deur gooien terwijl ik op het toilet zit. Ik vermoed dat deze "pesterijen" voortkomen uit zijn eigen minderwaardigheidsgevoel, hij geniet syndicale bescherming en loopt hier natuurlijk mee op te scheppen. (Cf. "als ik ontslagen word, moeten ze mij 6 jaar uitbetalen). Ik laat deze dingen gewoon over mij heen waaien maar ergens raken ze mij wel. Gezien ik eigenlijk ook al lange tijd op zoek ben naar een uitdaging met meer niveau en mijn bureaujob beu ben, wil ik zo snel mogelijk weg. Ik heb deze natuurlijk gevonden en zou 1 april al aan de slag kunnen. Ik heb geen zin om heel de opzeg van 6 weken uit te doen en wil dus mijn ontslag geven wegens dringende redenen. Zijn deze pesterijen voldoende om dit te doen? Ik wil gewoon zo snel mogelijk weg. Ik kan niet met de personeelsdienst praten over deze zaken, gezien zij totaal geen verstand hebben van discretie. De vertrouwenspersoon is zelf een vriend van P, dus veel vertrouwen heb ik daar ook niet in. Ik wil dus gewoon zo snel mogelijk weg en 1 april bij mijn nieuwe werkgever beginnen. Indien ik deze dingen samenvat en als reden aanhaal voor mijn ontslag om dringende redenen, betekent het dan dat ik maandag een aangetekende brief kan sturen en 3 dagen later niet meer hoef te komen? Indien ik eerst gewoon probeer te onderhandelen en vraag om de opzeg in te korten, kan ik dan alsnog ontslag om dringende redenen inroepen? De ervaring leert mij dat ze niemand laten gaan zonder zijn opzeg volledig uit te doen, 6 weken betekent nog tot half april, ik zou 1 april naar Zweden kunnen vertrekken voor opleiding. Graag had ik advies gehad bij dit probleem. Het liefst van al wil ik niet meer gaan werken bij XXXX en mij voorbereiden op mijn nieuwe job.

MVG
Laatst gewijzigd door Hub op 23 feb 2013 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 feb 2013 16:19

Leg klacht neer bij de vakbond van P. over zijn pesterijen. Mogelijks zullen ze hem erop wijzen dat zijn gedrag niet gepast is voor een syndikaal afgevaardige.

Hub
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 feb 2013 18:44

Wel dit kan ik doen, maar aangezien ik toch ander werk heb, heb ik geen zin meer om daar nog lang te blijven. XXXX zal zeker eisen dat ik die 6 weken uitdoe. Iemand een oplossing?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 feb 2013 21:48

zoals ik het lees zijn er geen dringende redenen. Je hebt nog niet eens de werkgever over deze zaken aangesproken, dus kan je hen ook geen zware fout verwijten.

Je opzegtermijn is niet noodzakelijk 1,5 maand (behalve als je een laag loon hebt, wat vreemd zou zijn als ingenieur). Die termijn kan je dus eventueel naar 1 maand proberen te brengen.

Hub
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 24 feb 2013 08:40

Ik kan deze pesterijen door mijn collega dus niet inroepen als reden om de overeenkomst te beëindigen? Ik heb geen zin in een juridische strijd, ik wil gewoon zo snel mogelijk weg en nog wat verlof opnemen.

timothyvg
Berichten: 5

#6 , 24 feb 2013 09:26

Je kan je ontslag geven, naar de huisarts gaan en vragen om je thuis te schrijven. Je hebt waarschijnlijk nog verlof; leg dat vast voor je ontslag. Zowel vakantie als ziekte tijdens de opzegperiode door wn, verlengt deze termijn niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”