Ontslag tijdens zwangerschap tijdens proefperiode

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

Ontslag tijdens zwangerschap tijdens proefperiode

#1 , 18 feb 2013 14:43

Even een opsomming van de feiten:

- Ik begon 1 december 2011 voor de betreffende werkgever als bediende.

- Begin januari ging ik melde dat ik (onverwachts) zwanger was. Ik vroeg expliciet of mijn werkzekerheid hierdoor in bedwang kwam, ze beloofden me van niet (niet dat dit ter zake is voor het arbeidsrecht, maar wou het toch even vermelden).

- Half maart stopte ik met werken (werkverbod voor zwangere vrouw in de sector).

- 10 september bevallen. Ik zou nog 5 maanden profylactisch borstvoedingsverlof krijgen, dus 11 februari terug beginnen.

- 8 januari krijg ik hetvolgende telefoontje: "Uw vervangster is hier ondertussen veel langer als jij er was, en dus ook al veel beter ingewerkt. Aangezien je zwanger bent geweest, ben je als je terug komt nog een maand in zwangerschapsbescherming, dus kunnen we je gedurende 1 maand niet ontslaan, tenzij je hier geen probleem om maakt. Het personeel heeft ons wel heel duidelijk aangegeven dat ze met haar verder willen, dus weet dat je dan in een negatieve werksfeer terecht zal komen. We kunnen je ook op datum dat je terug komt ontslaan en dan betalen we je je wettelijke opzegtermijn van 7 kalenderdagen uit."

- 22 januari ontving ik volgende aangetekende brief: "In onze arbeidsovereenkomst zijn wij een proeftijd overeengekomen van 6 maanden. Doordat u zwanger bent geworden en ondertussen bevallen bent is de einddatum van deze proefperiode verschoven van 1 juni 2012 naar 22 april 2013. Zoals we reeds mondeling zijn overeengekomen zullen we niet met u verdergaan en beëindigen we het dienstverband per 11 februari 2012 met een opzegtermijnvan zeven dagen, zodat het dienstverband effectief stopt per 18 februari 2013."

Is dit helemaal wettelijk? Wanneer zou ik effectief mijn C4 moeten krijgen? (ze gingen een C4 geven waarin zij me ontslaan, dus niet waar beide partijen akkoord zijn).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2013 15:38

Dit is niet wettelijk, indien de werkgever niet kan aantonen dat de redenen van ontslag vreemd zijn aan het borstvoedingsverlof

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 18 feb 2013 15:56

Welke stappen kan ik dan best ondernemen?

Wanneer zou ik mijn C4 krijgen, mijn werkgever zegt dat ze die op het einde van de maand zullen geven...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 feb 2013 16:32

best naar vakbond of een advocaat voor bijstand, die zullen de gepaste reactie geven op de ontslagbrief. zeker reageren dat je niet akkoord bent gegaan met het ontslag

Liesje86
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 05 mar 2013 14:30

Ben bij de juridische dienst geweest. Blijkbaar valt borstvoedingsverlof niet onder de ontslagbeschermingsmaatregel. Dus daarom was het ontslag ook volgens de regels...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 mar 2013 14:34

klopt slechts deels. Borstvoedingsverlof valt niet onder de ontslagbeschermingsregels, maar dat wil niet zeggen dat de werkgever je mag ontslaan wegens borstvoedingsverlof. Alleen moet jij bewijzen dat het ontslag er komt omwille van het borstvoedingsverlof. En dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”