c4 reden langdurige ziekte geldig?

Kenny ano
Topic Starter
Berichten: 4

c4 reden langdurige ziekte geldig?

#1 , 18 feb 2013 14:36

Hallo

Ik heb mijn c4 gekregen en daar staat als reden in: wegens langdurige ziekte.
Mijn situatie: ik ben bijna 4 jaar ziek. Ik ben ernstig ziek geweest en ben nu + 66% invalide.
Ik ga zo snel mogelijk mijn vakbond contacteren.

Volgende info die ik vond ik op internet:
Sinds de introductie van de antidiscriminatiewetgeving in het Belgische arbeidsrecht heerste er enige behoedzaamheid onder de meeste juristen om werkgever het fiat te geven om over te gaan tot ontslag tijdens of vlak na een ziekteperiode. De antidiscriminatiewet van 10/5/2007 stelt immers dat o.m. de ‘bestaande gezondheidstoestand’ een verboden discriminatiegrond is.
De arbeidsovereenkomstenwet – die dateert van 1978 – stelt voorziet evenwel in een specifieke ontslagregeling bij een periode van arbeidsongeschiktheid van meer dan zes maanden (art. 58 voor arbeiders, artikel 78 voor bedienden).
Groot vraagstuk is of we deze specifieke ontslagregel moeten beschouwen als een wettelijk toegelaten afwijking op het discriminatieverbod (cf. art. 11 antidiscriminatiewet 1/5/2007).

Dus besluit ik dat er juridisch gezien ook geen eensluidend antwoord is.
Mag het nu wel of niet???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2013 15:39

het mag wel

Kenny ano
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 feb 2013 17:06

Het is wel grof: eerst belt mijn baas me op om te zeggen dat ik ontslagen ben wegens besparingen (aantal personeelsleden) en op mijn ontslagbrief zet hij wegens langdurig ziekte.

Vraagje uit nieuwsgierigheid,
Als er had op gestaan wegens besparingen, was het dan ook geldig geweest?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 feb 2013 17:08

ja :)

Kenny ano
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 feb 2013 17:14

Ben net naar vakbond geweest.
Ik wordt 6 maand uitbetaald - 1 maand gewaarborgd loon die ik in het begin van men ziekte heb gekregen.
Dit gaan ze nog nagaan of dit mag.

Misschien weet jij of ze die ene maand mogen aftrekken?

Kenny ano
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 18 feb 2013 17:19

Ik was bediende.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 feb 2013 19:46

die ene maand mogen ze als bediende idd aftrekken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”