Wanneer gaat ontslag in?

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

Wanneer gaat ontslag in?

#1 , 18 feb 2013 11:49

Beste,

Momenteel is het zo goed als zeker dat mijn huidige werkgever mij zal ontslaan (reden: economische crisis). Er zit kans in dat men mij uitbetaald en dat ik onmiddellijk buiten lig (ben Systeem administrator en kan zogezegd alle info doorgeven aan concurrenten enzo...). Vanaf wanneer kan men mij dan ontslaan? Moet men ook wachten tot het begin/einde van een maand of kan men mij van vandaag op morgen ontslaan?

edit: nog een kort vraagje: indien men mij niet onmiddellijk ontslaat en ik een opzeg moet doen, kan ik dan genieten van solicitatieverlof? Ik dacht dat dit over 1 dag per week ging he?

Groeten en bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 feb 2013 15:40

men kan de arbeidsovereenkomst onmiddellijk verbreken, met onmiddellijke ingang.

En idd, je kan in het geval van het cursieve genieten van sollicitatieverlof :)

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#3 , 18 feb 2013 16:02

Oke, thanks !

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2013 05:23


edit: nog een kort vraagje: indien men mij niet onmiddellijk ontslaat en ik een opzeg moet doen, kan ik dan genieten van solicitatieverlof? Ik dacht dat dit over 1 dag per week ging he?

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 85.De bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan ((16.100) EUR), mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt
Wanneer zijn jaarlijks loon hoger is dan ((16.100) EUR), mag de bediende afwezig zijn binnen de in het eerste lid bepaalde perken gedurende de laatste zes maanden van de opzeggingstermijn; tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn
(NOTA : het bedrag van 16.100 EUR wordt bij indexering gebracht op 31.467 EUR <VARIA 2011-11-22/01, art. M, 075; Inwerkingtreding : 01-01-2012>)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#5 , 19 feb 2013 12:22

Ondertussen ontslagbrief ontvangen.
Ontslag gaat in op 01/03/2013. Kan ik deze week en volgende week al een dag sollicitatie verlof opnemen of kan ik dit maar vanaf 01/03 beginnen opnemen?

Bedankt !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 feb 2013 13:34

is enkel tijdens de opzegtermijn, niet ervoor.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#7 , 19 feb 2013 15:20

En dan nog 1 vraagje:
Ontslag gaat in op 1 maart (is een vrijdag). Kan ik die dag al opnemen als sollicitatieverlof en dan de maandag erna (nieuwe week) terug een dag opnemen?

Als men per werkweek werkt zou ik zelf zeggen van wel ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 feb 2013 16:23

het is niet per werkweek, maar per week. dus van vrijdag tot en met donderdag kan je die eerste dag ergens nemen :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”