4 maanden gevangenis, kan ik ontslagen worden.

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

4 maanden gevangenis, kan ik ontslagen worden.

#1 , 16 feb 2013 15:48

Beste,

Een collega word met volgende situatie geconfronteerd...

Ergens eind oktober word hij gearresteerd in Nederland na een familie ruzie die op een vechtpartij uitdraaide, verder weet ik niets van de feiten maar ga er van uit dat hij veroordeeld werd in Ned voor medeplichtigheid aan en zij de tijd dat hij in de gevangenis zat als straf uitsprak (4 mnd). Hij is nu net vrij, de werkgever nodigt hem blijkbaar uit bij haar hoofdzetel in Brussel en vraagt hem zijn vonnis te mogen bekijken. De man in kwestie werkt ongeveer 7 jaar bij de firma.

- Moet hij ingaan op de vraag zijn vonnis te mogen zien?
- Kan de werkgever hem ontslaan?
- Indien dit gebeurt, krijgt hij dan een opzegvergoeding?

Ik adviseerde hem zich goed te beraden bij de vakbond en zich best te laten bijstaan maar aangezien het weekend is krijgt hij moeilijk een afgevaardigde te pakken. De uitnodiging is voor maandag, de kans is er dus dat hij geen bijstand van VB kan regelen. Aangezien ik maandag vrij heb heb ik hem voorgesteld desnoods zelf als vertrouwenspersoon bij te staan, weet niet of dat een goed idee is maar een getuige is misschien wel belangrijk, niet?

Alvast bedankt en ben bereid verder te verduidelijken indien nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 feb 2013 15:51

Uw collega kan de hoofdzetel tevens vriendelijk verzoeken de afspraak te verplaatsen naar dinsdag zodat hij zich correct kan laten vertegenwoordigen. (maandag een dag verlof nemen zodat hij en zijn afgevaardigde zich op dit gesprek kunnen voorbereiden.)

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 16 feb 2013 16:18

idd ook een optie. had ook al gezegd tegen hem van een volledige week verlof aan te vragen in de zin dat men hem de week erop moeilijker zou kunnen laten gaan. Misschien sla ik de bal kompleet mis met dat laatste

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 16 feb 2013 17:38

heeft hij nog verlof na 4 maand gevangenis?

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 16 feb 2013 18:47

Aangezien hij vorig jaar acht maanden werkte zal hij toch wel minstens 10 dagen verlof hebben, zijn contract werd geschorst.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”