nieuwe job tijdens ziekte

lorelai
Topic Starter
Berichten: 3

nieuwe job tijdens ziekte

#1 , 16 feb 2013 13:13

Ik zit met een ingewikkeld probleem.

Ik werkte als leerkracht (in het privé-onderwijs dus niet aan de overheid) via payroll.
Dit betekent dat ik bij aanvang van de opdracht een contract ondertekende bij de privéschool om aan de groepen een bepaald aantal uur les te geven.
Daarnaast onderteken ik ook elke week een weekcontract.

Vorige week heb ik ander werk gevonden. Een onderwijsopdracht aan een onverheidsinstelling.
De weekcontracten kon ik zonder probleem opzeggen, maar ik hang nog vast aan het contract voor x aantal uur met de privéschool (de opdrachtgever).

Ik ben naar een dokter geweest en die gaf mij een briefje tot eind maart.
Ik heb het nog niet afgegeven op mijn vorige job, omdat ik niet weet in hoeverre het legaal is om ziek te zijn voor ene job, maar wel een nieuwe job aan te gaan.
Het is wel zo dat ik geen ziektevergoeding zal krijgen of aanvragen.
Het briefje zou dus eigenlijk enkel dienen als reden om het contract te verbreken.

Het alternatief is dat ik 1000 euro boete betaal.
Met het briefje zou ik wat tijd kunnen winnen om een vervanger te zoeken en dan zou er niets aan de hand zijn.

Maar is dit dus allemaal legaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 feb 2013 18:46

zonder de concrete inhoud van die payrollovereenkomst te weten, is het moeilijk te oordelen. Ben je zeker dat het een arbeidsovereenkomst als bediende is?

lorelai
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 feb 2013 08:19

Ik heb twee contracten getekend.
1 bij de opdrachtgever: om 100u te geven elke dinsdagvoormiddag aan groep 1, 100u elke dindsdagnamiddag aan groep 2 enz.
Op dat contract staat geen opzegtermijn. Enkel dat je bij contractbreuk x aantal euro moet betalen.

Daarnaast tekende ik elke week een weekcontract bij het interimbureau dat me uitbetaalde.
Die heb ik al opgezegd en daar heb ik verder geen verplichtingen aan.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 feb 2013 10:55

scan dat eerste contract eens in? Dat is volgens mij geen arbeidsovereenkomst, maar een contract als zelfstandige.

lorelai
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 feb 2013 11:07

Je hebt gelijk!
Ik ben naar mijn vakbond geweest en zou de school in gebreke kunnen stellen omdat hun contracten niet stroken met de wetgeving.
Bediendecontract en zelfstandigecontract werden inderdaad door elkaar gebruikt.

Toch bedankt voor je reactie!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”