Ik wil ontslagen worden...

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

Ik wil ontslagen worden...

#1 , 15 feb 2013 04:52

hey,

In januari begon ik aan mijn zesde jaar bij mijn huidige werkgever ik ben magazijnbediende (orderpick). Er gaan dagelijks goederen naar klanten, deze worden geleverd in bakken. Tot ongeveer drie jaar terug werd dit volledig manueel gedaan, sindsdien introduceerde men een geautomatiseerd systeem voor deze verdeling. Hoewel de verdeling naar klanten toe nauwkeuriger is en ook controleerbaar, is de werkdruk mijn inziens zeer snel verhoogt. De eerste maanden telde ik 14 collega's vaak aangevuld met 2 tot 4 interimarissen en verdeelden we orders voor ongeveer 400 klanten. Vandaag zijn we met 9 en verdelen we naar 1250 klanten. Zou hier een zeer technische uitleg kunnen doen, maar ik ben geen schrijver, ik zal u dan ook mijn geklungel besparen. Maar neem het van mij aan dat ik efficiënt snel en nauwkeurig werk.

Als ik bij het ouder worden niet wijzer was geworden had ik reeds zelf opgestapt maar we kennen de gevolgen. Voor alle duidelijkheid ik word op 7 verschillende functies uitgespeeld, op slechts 1 van deze functies knap ik vaak volledig af. Ik zou graag willen dat men mij ontslaat zonder dwingende reden zodat ik niet zonder inkomen val. Heb op valentijn al enkele vacatures aangeschreven en verwacht niet lang werkloos te zijn, maar zelfs 2 weken zonder inkomen zou me in zware problemen kunnen brengen.

Ik ken mezelf, ik ben impulsief en bang dat ik uiteindelijk overga tot ontslag nemen. De werkgever kent mij, ik heb steeds open kaart gespeeld en vaak kritiek geuit op de huidige manier van werken evenals op de personen die het werk (gelijkmatig) zouden moeten verdelen. Intern zijn de mogelijkheden beperkt om me te verschuiven, heb die bron reeds aangeboord. Zoals ik al zei...7 functies, terwijl de meeste van mijn collega's maar op 3 of 4 plaatsen kunnen worden uitgespeeld.

Men mag toch vermoeden dat een werkgever, die in de laatste 4 jaar dmv herstructurering reeds 245 mensen liet vertrekken, openstaat voor een onderlinge overeenkomst. Toch weet ik niet goed hoe ik dit best aanpak.

Ik zou elke tip of elk advies zeer appreciëren.

Ik verduidelijk graag waar nodig.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2013 08:22

eerste verduidelijking: wat is je vraag?

een onderlinge overeenkomst wordt trouwens ook beschouwd als zelf je ontslag nemen, dat maakt dus geen verschil.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2013 08:48

In praktijk komt het er op neer dat je op de vraag "ik wil ontslagen worden", geen advies kan gegeven worden. Als je weg wil bij je werkgever heb je volgende mogelijkheden:

1. Zelf je ontslag geven.
2. Ontslag nemen in onderling overleg.
3. Het zo bont maken dat men je effectief ontslaat (om dringende reden).

In al deze gevallen zal je waarschijnlijk problemen hebben om meteen een uitkering te krijgen. Een 4e, veel moeilijkere mogelijkheid is proberen zorgen dat men jou effectief ontslaat, maar zonder dringende reden. Maar hier moet je ofwel een baas hebben die openstaat om mee te gaan in deze vorm van "bedrog" (want in feite licht je hier de sociale zekerheid op: je draait de feiten om). Als de baas hier niet in mee wil gaan, kan je zelf proberen dat men je op termijn ontslaat door je efficiëntie zachtjesaan te laten zakken en dat soort dingen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 15 feb 2013 10:06

kan je niet naar vakbond gaan?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2013 10:39

Vraag aan uw huidige werkgever hoe lang men effectief verwacht dat u uw opzeg presteert indien u uw ontslag zou indienen.
Bij nieuwe sollicitaties communiceert u dit ook met uw potentiële werkgever zodat u tussen de twee banen geen enkele dag zonder werk zit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2013 10:57

kan je niet naar vakbond gaan?
De vakbond? Wat zullen zij kunnen doen, denk je?

Als je het een beetje abstract bekijkt, wil de topic starter van twee walletjes eten: langs de éne kant wil hij ZELF opstappen, maar hij wil wel de voordelen krijgen die iemand heeft die ontslagen WORDT. Die twee zijn niet te combineren. Ofwel vertrek je zelf en draag je de gevolgen, ofwel blijf je. Als je ontslagen wordt, is dit normaal gezien buiten uw wil om, en heb je recht op een uitkering.

De raad van Lanox is misschien nog de beste. De topic stater kan uitrekenen tot wanneer hij moet werken als hij zelf ontslag geeft en hier rekening mee houden bij sollicitaties.

Nu al een opzegperiod onderhandelen met de werkgever is niet echt praktisch. Stel dat deze zegt: "als je nu ontslag geeft, zetten we op papier dat uw opzeg tot eind maart loopt." Allemaal goed en wel, maar dan moet de topic starter wel zeker zijn dat hij tegen begin april een job heeft.

Wat ik bij mijn vorige overstap deed was gewoon rustig gaan solliciteren, en op het moment dat ik weerhouden was en er over de praktische zaken gesproken werd, rekende ik uit wat mijn opzegtermijn zou zijn als ik dan ontslag zou geven bij de ouder werknemer (dus wanneer ik ten vroegste bij mijn nieuwe wergever kon starten). Ging de nieuwe wergever daarmee akkoord, werd het contract getekend, en ging ik de dag erna mijn ontslag geven op het oude werk. Ik ga uit van het principe: als je een andere job wil, zoek deze dan zonder dat je oude werkgever het weet. Pas als je contract bij je nieuwe wergever effectief getekend is, is het het moment om je oude werkgever in te lichten dat je ontslag gaat nemen. Nooit eerder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 15 feb 2013 11:02

Bedankt voor de reactie

Wel, ik las op dit forum vaak dat ontslag wegens herstructurering een werkgever altijd is toegestaan en ik wilde dit bewerkstelligen. Dit vooral preventief om mezelf te beschermen, mijn collega's en de werkgever zelf. Ik bedoel dat ik vooral wil voorkomen dat de situatie escaleert of dat ik moet gaan 'bedriegen'. Het is ongelooflijk frustrerend als men een simpelweg (op lange termijn vooral) ongezond hoge werklast moet blijven verdragen. Hier kan je echt ziek van worden. Ik heb dit al vaker aangehaald, enkele collega's bevestigen dit ook en maken soms dezelfde opmerkingen. Ongeveer 2 jaar geleden toen ik de eerste tekenen van deze evolutie zag, stelde ik via de ploegbazen voor om een gesprek te voeren met de ganse ploeg , men had me toen belooft dat men dit op poten zou zetten maar is nooit doorgekomen. Ik had hiermee de bedoeling een forum aan te bieden aan collega's die minder dan ik de ballen hebben om tegen ploegbazen en opgelegde werkmethodes in te gaan. Er werken ondertussen meer mensen die eigenlijk te weinig nederlands begrijpen om zich sterk te voelen en kennis te hebben dat men zich hiervoor moet kunnen beschermen. De vakbond had inderdaad van in den beginne meegedeeld de werklast goed in de gaten te houden. De werklast word opgelegd vanop afstand, ik werk in A'pen maar mensen in Brussel menen dat zij ons fysiek kunnen uitbuiten, zonder ook maar één idee te hebben over de praktijk. Wellicht zet men ploegbazen ook onder druk om het met minder mensen te doen, desondanks vermindert de hoeveelheid werk niet. Op deze manier kan die werkgever nog jaren systematisch de werkdruk verhogen tot we er allemaal stressed en ziek van worden. Als een constructief voorstel (team dynamiek) steeds word uitgesteld...
door je efficiëntie zachtjesaan te laten zakken en dat soort dingen...
Is dit dan geen dringende reden?

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 15 feb 2013 11:18

Indien Uw werkload a) te hoog is, en b) niet evenredig verdeeld is tegenover uw collega's en/of c) de collega's minder werk verzetten, dan zou ik in allereerste instantie mijn werkattitude aanpassen aan het niveau van de andere collega's. Is er dan een deel van de (extra taken) niet gedaan, dan kan men dat m.i. niet aan uw wangedrag wijten, vermits de collega's evenveel werk verzetten als jij in dat nieuwe ritme.
En wie weet hoef je dan zelfs niet van job te veranderen !

k.b.
Berichten: 876

#9 , 15 feb 2013 11:26

Neen natuurlijk niet ... daarvoor dient men U gewoon te ontslaan.

Men kan U vanuit Brussel niet harder doen werken ... men kan U meer werk geven ...
En men kan iemand met een zweep naast U zetten ... deze man mag er echter niet mee slaan , en eigenlijk u ook niet mee bedreigen ...

Dus de volgende mogelijkheid ontstaat :

1. U werkt minder hard , zodat er klanten niet tijdig geholpen worden (of werk blijft liggen)
2. Uw baas merkt dit op en ontslaat U ...
3. U baas vraagt dat U de opzegtermijn komt uitwerken (waarbinnen u natuurlijk tegenopzeg kan doen)
4. Hij geeft U een C4 met daarop : " kan de huidige graag van moderne automatisatie niet aan , .... "
5. U gaat na de opzegtermijn stempelen ... en zoekt een job die passender is voor U ...

Toch beter ineens beginnen zoeken denk ik ... ( en beter met een andere uitleg als : "ik vind dat ik te hard moet werken" )

k.b.

FilipVE
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 15 feb 2013 12:19

En men kan iemand met een zweep naast U zetten ... deze man mag er echter niet mee slaan , en eigenlijk u ook niet mee bedreigen ...
Een voorbeeld gisteren donderdag werk ik van 14u tot 21u. Ik werk goed door maar mijn werkpost is lastig (producten moeilijker te hanteren of tellen) omstreeks 20u15 staat de ploegbaas plots achter mij, zegt niets maar observeert. Hij zondert me op deze manier af van collega's. In deze omstandigheid voel ik me uiteraard niet goed. Dit komt licht bedreigend over. Ik spreek hem hierover aan, hij zegt "ja maar het moet gedaan zijn, ik zet dit in de mail". Dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat en heb dus boos mijn werkpost verlaten en ben naar huis gegaan. De ploegbaas provoceerde me vond ik en sloot me uit tegenover collega's.

Ondertussen:
- Heb contact opgenomen met vakbondsafgevaardigde, deed mijn verhaal en klaagde opnieuw de werkdruk aan.
- Aangezien ik maandag en dinsdag verlof heb kan ik dus geen doktersattest regelen voor vandaag (te overstuur door situatie)
- Sprak met de baas en deze gaf me in allerijl nog verlof (gunst)
- Woensdag zal er een gesprek plaatsvinden voor ik terug aan de slag moet, bij dit gesprek zal wellicht iemand van hr en de afgevaardigde vb van mijn keuze aanwezig zijn
- Dinsdag werd ik uitgenodigd voor een gesprek na telefonisch te informeren naar een vacature bij een firma hier dichtbij. Zij zoeken dringend iemand. Is dus optie om inderdaad van dag op dag nieuw werk te hebben.

De baas wil mij niet meteen laten gaan, maar zit duidelijk in met mij. Dat hij mij ontslaat is ook een gunst van hem natuurlijk. Welke argumenten kan ik gebruiken om hem te overtuigen?

Ik heb echt geen zin om weer al die plooien te moeten gaan gladstrijken, dit duurt lang en vergt veel energie. Er zal ook nooit eens een verontschuldiging tegenover mij zijn, hoewel hier de ploegbaas niet altijd gelijk heeft. Indien deze niet tevreden was over mijn werktempo is 20u wel laat om hier iets over te zeggen, hij had me evengoed kunnen wisselen met een collega om 18 u.

Het liefst van al zou ik deze job blijven doen, want afgezien van de werklast heb ik ZEKER niet te klagen. Ik zou graag de situatie verbeteren en dit voor de volledige ploeg. Maar ik ben maar een magazijniertje en de meeste (alle) collega's durven zich niet uit te spreken, uit schrik dat ze op dezelfde manier zouden geviseerd worden. Klinkt dit als een gezonde werkplaats? 30 jaar ben ik vandaag, is het de bedoeling dat ik tegen dat ik 40 ben de helft van het jaar met fysieke klachten thuis zit misschien...?

In alle geval bedankt voor de reacties, zeer leerrijk en heeft me gesterkt om vandaag al de dialoog te openen met mijn baas.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”