Ontslag tijdens tijdskrediet met motivering

Vraagstaartje_83
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag tijdens tijdskrediet met motivering

#1 , 14 feb 2013 18:37

Goedenavond,

Ik kreeg vandaag mijn ontslag en mocht eveneens meteen vertrekken. Morgen zou ik mijn aangetekend schrijven ontvangen.
Ik kreeg de mededeling dat ze meteen de samenwerking wensten stop te zetten en dat ik uitbetaald zou worden volgens de wet.
Nu ben ik sinds 15/09/2012 in tijdskrediet met als motivering opleiding. Ik volg nog een bijkomende Bachelor Rechtspraktijk.

Ik nam meteen contact op met mijn vakbond omdat normaal gezien een werknemer in tijdskrediet een beschermd werknemer is tot
op zeker niveau. Mijn ontslag betreft geen collectief ontslag en ook geen dringende reden dus in principe heb ik recht op 6 maanden bijkomende
vergoeding. Nu de vakbond meldde mij dat het niet zeker is dat ik recht heb op die 6 maanden, gezien je daar maar recht op zou hebben
wanneer het een ontslag betreft met als reden je tijdskrediet. In mijn oren klinkt dit wel een beetje als onzin gezien het feit dat ik mij zeer moeilijk kan inbeelden dat een werkgever effectief zal toegeven dat dat de reden is van ontslag.

Wanneer ik vervolgens contact op neem met de RVA krijg ik een heel ander verhaal te horen, namelijk dat ik recht heb op mijn bijkomende vergoeding.
Dat deze vergoeding enkel niet moet worden betaald worden wanneer je collectief wordt ontslagen of wanneer er sprake is van dringende reden.

Ik ben nu volledig verloren en weet niet meer wie te geloven. Ik heb zelf al geprobeerd deze wetgeving op te zoeken maar ik vind er precies niks over terug. Ik wil wel eens weten wat de wetgeving nu exact vermeld. Kan er mij iemand helpen?

Ik wil gewoon weten waar ik recht op heb en hoe ik dat zal kunnen afdwingen.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 14 feb 2013 19:14

Hier kan je meer info vinden. http://www.rva.be/D_opdracht_LBO/Regl/W ... tNL-22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De werkgever kan je ontslaan indien hij een voldoende reden kan aantonen die vreemd is aan het opnemen van uw tijdskrediet. Dus niet enkel collectief ontslag of dringende reden. De bewijslast ligt bij de werkgever die zal moeten aantonen dat de reden voor ontslag vreemd aan het tijdskrediet is.
Uw vakbond heeft het bij het rechte eind.

Wat gaf de werkgever op als reden?

Vraagstaartje_83
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 feb 2013 19:41

Beste VDG2,

Hartelijk dank voor uw antwoord!

Wel, de werkgever heeft momenteel nog geen duidelijke reden gegeven, ik wacht mijn opzegbrief nog af.
Ik heb maandag wel een controlearts over de vloer gehad (ik was ziek, met een ziektebriefje tot en met woensdag).
De controlearts besliste dat ik dinsdag echter opnieuw aan de slag moest, wat ik dan ook gedaan heb (want anders onwettig afwezig).
Het formulier dat ik van de controlearts kreeg vermeldde echter het verkeerde bedrijf waarop ik een sms gestuurd heb naar mijn werkgever
dat de gegevens niet correct waren. En dat ik het eigenlijk echt erg vond dat dit mijn bedanking was voor alle onbetaalde overuren, en alle moeite die ik al
gedaan heb.
Mijn werkgever is echter niet de meeste correcte mens. Voorbeeldje ter illustratie... arbeidsreglement is op het bedrijf niet aanwezig.
Een ex-collega heeft maanden moeten wachten op zijn eco-cheques... Laat ons zeggen dat mijn werkgever niet echt de meest "super" reputatie heeft in de streek.
Ik ben echt eens benieuwd naar de reden opgegeven in de brief.
Verder is het momenteel ook laagseizoen en blijft de verkoop aanhoudend teruglopen, wat mij ook doet denken dat er economische redenen bij betrokken zijn.
We zullen zien morgen wanneer de brief aankomt, ik trek alvast zeker nog naar de vakbond.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”