opzegtermijn uitdoen na ontslag

Abeeke
Topic Starter
Berichten: 3

opzegtermijn uitdoen na ontslag

#1 , 14 feb 2013 14:01

Ik heb het forum zo goed als ik kon doorzocht, maar kon geen antwoord vinden op mijn probleem.

Eind vorig jaar heb ik mijn ontslag gekregen omdat mijn functie wordt afgeschaft, daarmee heb ik een opzegtermijn van 6 maanden gekregen (dit is allemaal wettelijk enzo, dat heb ik al nagetrokken ;-)). En van mijn bedrijf moet ik de opzegtermijn uitdoen (=komen werken).

Nu is mijn vraag, is er een mogelijkheid om hieronder uit te komen? Ik moet elke dag ver rijden om wat naar mijn scherm te zitten staren en dat nu nog voor vier maanden!?
Ik heb al naar de vakbond gebeld, maar zij zeggen enkel dat ik zeker niet zelf mag opstappen want dan verbreek ik zogezegd het contract en heb ik geen recht op een uitkering. En deze uitkering heb ik nodig want ik ga in september een opleiding doen van de VDAB (voor een knelpuntberoep).
De enige raad die ze mij kunnen geven is praten met mijn werkgever en proberen tot een onderlinge overeenkomst te komen.
Maar het probleem is dat ze mij niet willen laten gaan omdat ze mij toch moeten betalen en dan kan ik (moest het nodig zijn) nog ingezet worden. Als ze mij mijn verbrekingsvergoeding betalen dan moet ik niet meer komen, maar dan hebben ze niets meer aan mij.
Maar geloof me, nu hebben ze ook niet veel meer aan mij... Wat verwacht je nu, ze ontslaan u, maar je moet nog wel een half jaar komen?

Wie kan mij helpen, ik wil hier zo snel mogelijk weg!!

Nog een bijkomende vraag: is het voldoende om gewoon te komen of ben ik verplicht om mijn werk nog "naar behoren" uit te voeren? En in het geval van het laatste, hoe wordt dat dan vastgelegd? Want als je moet doen wat er oorspronkelijk in je contract stond dan moet ik niets meer doen want dat is compleet verouderd :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 feb 2013 14:32

krijg je nog werk van je werkgever?

Abeeke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 14 feb 2013 14:40

Niet echt, maar ik vrees dat als ik erachter ga vragen, dat ik allerlei onnozele jobkes ga moeten doen en daar heb ik echt geen zin in...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 feb 2013 14:47

Je moet werk krijgen zoals het in je arbeidsovereenkomst staat, doet de werkgever dat niet moet je hem erop wijzen en als hij je dan nog niks aanbiedt, kan je de arbeidsovereenkomst verbreken wegens een fout van hem.

Wil je gewoon géén werk, maar wil je ook geen ontslag nemen, is dat natuurlijk geen mogelijke combinatie....

Abeeke
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 14 feb 2013 15:05

Het is niet zozeer dat ik geen werk wil, ik wil hier vooral zo snel mogelijk weg. Ik ben compleet gedemotiveerd...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 feb 2013 20:54

dan kan je ontslag nemen en moet je gewoon maken dat je 20 dagen werkt vooraleer je werkloosheidsuitkeringen kan ontvangen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”