Tijdelijk contract zélf niet verlengen en de gevolgen daarva

Richard V.
Topic Starter
Berichten: 1

Tijdelijk contract zélf niet verlengen en de gevolgen daarva

#1 , 12 feb 2013 16:42

Ik werk nu met een tijdelijk contract van 1 jaar. Heb wel het gevoel dat ze dat gaan willen omzetten in een vast contract, dat is hier de gewoonte wanneer ze tevreden zijn van je werk, en dat zijn ze, denk ik, wel.
Ik voel me hier echter niet op mijn plaats en zou volgend jaar terug willen gaan studeren (knelpuntberoep).

Indien ik zélf het contract niet verleng, heb ik dan recht op werkloosheidsuitkering of gaat de RVA mij schrappen indien zij erachter komen dat ik er zelf voor heb gekozen? Hoe zouden ze daar achter kunnen komen? Alleen via informatie op C4 of contacteren zij zelf de werkgever?

Ik moet namelijk uitkeringsgerechtigd werkloos zijn om vrijstelling voor studies te kunnen krijgen van diezelfde RVA.

Alvast bedankt voor alle info.

Richard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 feb 2013 22:15

als werkgever idd zou doorgeven dat je een contractverlenging weigert, zal je geen uitkering kunnen krijgen en ook geen toelating om te studeren.

Kans is klein dat RVA dit te weten komt, maar het kan...

K-tje001
Berichten: 2

#3 , 29 jul 2013 11:23

wanneer je een weigering ondergaat i.v.m. je contractverlenging ben je niet in het bezit van een document "C4" - dus dan heb je sowieso nooit recht op een vervanging-inkomen (of begrijp ik dit verkeerd?)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jul 2013 12:08

C4 krijg je altijd, maar op basis van de inhoud van de C4 kan de RVA uitkeringen weigeren.

K-tje001
Berichten: 2

#5 , 29 jul 2013 12:35

Ik heb namelijk exact hetzelfde aan de hand, ik zou heel graag in de zorgsector willen gaan via een knelpuntberoep(opleiding) (mijn moeder is ook verpleegster in een ziekenhuis en zij kan me dan ook gemakkelijk een stage plaats bezorgen).
Zoals Richard hierboven ook vermelde of vroeg.
Richard heeft ook een C4 gekregen dus begreip ik het goed dat De RVA dus niet gaat kijken op richard zijn C4 maar enkel rekening gaat houden ja al dan nee of de werkgever iets laat of heeft laten weten?

puttemanp
Berichten: 615

#6 , 29 jul 2013 14:01

De werkgever wordt verondersteld op de C4 de juiste reden van werkloosheid te noteren. In dit geval is de werkgever dus 'verplicht' te vermelden dat je aan het einde van je tijdelijk contract gekomen bent, dat hij je een vast contract voorstelde (of verlenging) én dat je dit geweigerd hebt.

Je bent maw. 'vrijwillig' werkloos. In zulk een geval zal de RVA een sanctie opleggen. Pas na afloop van deze sanctie zal je terug in aanmerking komen voor werkloosheidsvergoeding.

Greetz,

P.

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 29 jul 2013 15:03

Men kan toch ook op voorhand reeds aan de werkgever laten verstaan dat een verlenging van het tijdelijke contract niet aangewezen is? In dat geval wordt er geen verlenging aangeboden en kan die evenmin geweigerd werden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 jul 2013 19:29

De werkgever wordt verondersteld op de C4 de juiste reden van werkloosheid te noteren. In dit geval is de werkgever dus 'verplicht' te vermelden dat je aan het einde van je tijdelijk contract gekomen bent,
ja
dat hij je een vast contract voorstelde (of verlenging)
nee
én dat je dit geweigerd hebt.
nee

Die 2 laatste zaken hebben op zich niks met het contract van bepaalde duur te maken, dus zijn (juridisch) irrelevant. Werkgever kan natuurlijk los daarvan een werkweigering doorgeven aan de RVA.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”