Zelf ontslag geven en vroeger vertrekken dan opzegtermijn

Mickyavh
Topic Starter
Berichten: 14

Zelf ontslag geven en vroeger vertrekken dan opzegtermijn

#1 , 11 feb 2013 14:41

Ik overweeg om bij mijn huidige werkgever mijn ontslag te geven. Ik ben niet meer in mijn proefperiode, werk minder dan 5 jaar bij mijn werkgever en verdien minder dan 31.000 / jaar. Dus officieel gaat mijn ontslag in op 1 maart en eindigt op 14 april.

Ik zou echter graag vroeger vertrekken bvb laatste werkdag 31 maart. Hierbij heb ik een aantal vragen:

1. Kan ik dit vroeger vertrek onderhandelen? Indien ja, met welke argumenten?

2. Indien vroeger vertrek wordt geweigerd, dan veronderstel ik dat ik ziekteverlof of vakantie zou kunnen nemen zonder een verlenging van mijn opzegtermijn (aangezien ik zelf ontslag neem). Kan ik dan bvb vanaf 1 april al bij een andere werkgever aan de slag gaan of zou dit gevolgen kunnen hebben?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 feb 2013 14:45

Als u ziek bent mag u niet werken, dus dit gebruiken om bij uw nieuwe werknemer te starten mag niet.
U kan wel verlof opnemen hiervoor, het is nergens verboden om tegelijk 2 werkgevers te hebben.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2013 14:48

U kan wel verlof opnemen hiervoor,
mits toestemming van je werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2013 14:53

U kan wel verlof opnemen hiervoor,
mits toestemming van je werkgever
Wettelijk verlof moet in onderling overleg opgenomen worden. Als uw werkgever geen deftige reden heeft om uw wettelijk verlof te weigeren, kan je als werknemer naar de arbeidsrechtbank stappen hiervoor.

De topic starter kan ook altijd een verbrekingsvergoeding uitbetalen en onmiddellijk stoppen met werken bij de oude werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mickyavh
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 11 feb 2013 15:45

en als ik onbetaald verlof neem bij mijn huidige werkgever, kan ik dan al bij de nieuwe werkgever starten? Ik veronderstel dat dit ongeveer hetzelfde is als vakantie nemen...

Mickyavh
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 11 feb 2013 15:47

De topic starter kan ook altijd een verbrekingsvergoeding uitbetalen en onmiddellijk stoppen met werken bij de oude werkgever.
Ik veronderstel dus dat ik dan een verbrekingsvergoeding zou moeten betalen - hoe wordt dat bedrag dan bepaald?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 feb 2013 16:21

het loon dat u zou verdienen in de niet-gepresteerde opzegtermijn moet u dan betalen.

bvb:
- indien u bruto 3000 euro verdient
- indien u een opzeg van 1,5 maand moet presteren
- maar u kiest om de opzeg niet te doen, maar te verbreken

dan moet u 3000 x 1,5 = 4500 euro betalen.

Mickyavh
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 11 feb 2013 18:17

het loon dat u zou verdienen in de niet-gepresteerde opzegtermijn moet u dan betalen.
bvb:
- indien u bruto 3000 euro verdient
- indien u een opzeg van 1,5 maand moet presteren
- maar u kiest om de opzeg niet te doen, maar te verbreken
dan moet u 3000 x 1,5 = 4500 euro betalen.
Bedankt, dat is duidelijk - bijkomende vraag: moet een werkgever akkoord gaan over een afkoop van een opzegtermijn door de werknemer of is het iets dat de werknemer eenzijdig kan beslissen? En kan een opzegtermijn gedeeltelijk afgekocht worden of moet het volledig?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 11 feb 2013 21:59

werkgever moet niet akkoord gaan en opzegtermijn kan eerst gepresteerd worden en tijdens de opzegtermijn kan men ook nog verbreken.

Mickyavh
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 12 feb 2013 14:52

ok, bedankt voor alle info, het is me nu een stuk duidelijker!

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 13 feb 2013 11:02

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het RESTERENDE gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”