vrijaf tijdens sollicitatie maar betaald of niet ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: vrijaf tijdens sollicitatie maar betaald of niet ?

#16 , 12 feb 2013 05:25

gaan solliciteren tijdens de middagpauze , toch wat moeilijk mee als men hiervoor het bedrijfsterrein moet verlaten.
Heu...??? Wat is dat nu weer? Tijdens uw middagpauze doe je toch wat je wil, zeker? Of het nu "buitenshuis" gaan eten is, even naar de winkel, of gaan solliciteren. Tijdens de middagpauze heeft de werkgever hier geen zaken mee, zolang je maar op tijd terug bent om aan het werk te gaan. Als de middagpauze niet als werktijd bekeken wordt, betekent dit ook dat de werkgever op dat moment zich niet te bemoeien heeft met wat de werkgever uitspookt in die tijd.
een werkgever kan zijn personeel verplichten om de vrije middagpauze binnen de onderneming door te brengen

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GTSDKHI9" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 feb 2013 08:55

een werkgever kan zijn personeel verplichten om de vrije middagpauze binnen de onderneming door te brengen

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GTSDKHI9" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een beetje juist nuanceren, AUB. In het artikel wordt duidelijk aangegeven dat dit enkel in zeer specifieke gevallen zou kunnen verplicht worden, en ook dat deze regels steeds in overleg met het personeel / personeelsvertegenwoordiging / de vakbond moeten afgesproken worden. Een werkgever kan dit dus niet zomaar éénzijdig opleggen.

Ik zie het al gebeuren in mijn sector: als een werkgever daar zijn personeel zou verplichten "binnen" te blijven tijdens de middagpauze, is hij volgens mij al zijn personeel kwijt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 12 feb 2013 08:58

werkgever kan dit wél eenzijdig opleggen, als hij het kan verantwoorden. Als er een vakbond aanwezig is, zal men dat echter niet zomaar zonder goeie reden en enkel mits compensatie laten passeren.

En ja, in jouw sector is dat misschien niet zo, maar er zijn véél meer sectoren dan enkel de klassieke bediende ;).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 feb 2013 09:48

werkgever kan dit wél eenzijdig opleggen, als hij het kan verantwoorden. Als er een vakbond aanwezig is, zal men dat echter niet zomaar zonder goeie reden en enkel mits compensatie laten passeren.
Beetje contradictorisch niet? Eenzijdig opleggen is voor mij: de werkgever beslist dit en heeft met niets of niemand rekening te houden om dit in te voeren. Dus ook niet met de vakbond.

Een beslissing die moet overeengekomen worden op een ondernemingsraad is nooit een eenzijdige beslissing!
En ja, in jouw sector is dat misschien niet zo, maar er zijn véél meer sectoren dan enkel de klassieke bediende ;).
Mijn sector neigt meer naar de chemie dan naar de "klassieke bedienden". Maar dit speelt verder weinig rol.

Laat het er ons op houden dat het verplichten om "binnen" te blijven tijdens de middagpauze zeker geen regel is, maar veeleer uitzondering. En die uitzonderingen kunnen niet zomaar eenzijdig door de werkgever beslist worden, maar gebeurt in overleg met vakbonden / personeelsvertegenwoordiging.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 12 feb 2013 10:02

het is niet omdat er overleg moet zijn op een ondernemingsraad dat het niet eenzijdig kan doorgeduwd worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 feb 2013 10:46

het is niet omdat er overleg moet zijn op een ondernemingsraad dat het niet eenzijdig kan doorgeduwd worden.
Mooi in theorie, maar je weet even goed als mij dat dit soort "eenzijdig doorduwen" zo goed als nooit gebeurt in een bedrijf. Als het wel gebeurt, volgen er meestal vakbondsacties.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 12 feb 2013 12:16

*kuch*

Kunnen we terugkeren naar de vraag van TS?

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

#23 , 12 feb 2013 12:45

Hoeft niet want eigen reacties ter zake worden verwijdert en off topics blijven staan dus ge moogt er een slotje opzetten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”