vrijaf tijdens sollicitatie maar betaald of niet ?

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

vrijaf tijdens sollicitatie maar betaald of niet ?

#1 , 10 feb 2013 13:42

Ik heb gezocht in de catacomben van het forum maar niet direct gevonden misschien niet genoeg gekeken.
Iemand een link of toelichting bij volgende vraag.

Je werkt fulltime, maar je zoekt een nieuwe job.
Daarvoor neem je uiteraard sollicitatieverlof maar is die "vrijaf" periode betaald of onbetaald maw is er een loonafhouding van toepassing
Er is geen ontslag of verzuim of wat anders mee gemoeid, gewoon andere job zoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 feb 2013 14:29

als je zelf geen ontslag neemt, is er geen sprake van sollicitatieverlof.

Pas na het ontslag (zelf genomen of door de werkgever) kan er sprake zijn van sollicitatieverlof en dat is betaald.

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

#3 , 10 feb 2013 17:00

dus wie solliciteert tijdens zijn fulltime job moet daar onbetaald verlof voor nemen. Tenminste als dat tussen de door mij bepaalde uren is die wettelijk zijn 08.00 u tot 16u30 ex middag pauze. Ik vermoed dat men tijdens middagpauze ook mag solliciteren zonder dat ik daar moet voor opdraaien als werkgever maw geen vervangende pauze op een ander moment

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 10 feb 2013 17:08

dus wie solliciteert tijdens zijn fulltime job moet daar onbetaald verlof voor nemen. Tenminste als dat tussen de door mij bepaalde uren is die wettelijk zijn 08.00 u tot 16u30 ex middag pauze. Ik vermoed dat men tijdens middagpauze ook mag solliciteren zonder dat ik daar moet voor opdraaien als werkgever maw geen vervangende pauze op een ander moment
maar nee, je kan toch gewoon een deel van je verlofdagen voorbehouden om te solliciteren? Of heeft U geen verlofdagen vrijelijk op te nemen?
In het andere geval solliciteer je inderdaad na je werkuren.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 10 feb 2013 19:28

Sollicitatieverlof kan alleen maar tijdens de opzegtermijn, en is betaald door de werkgever.

Gewoon een andere job zoeken, maar nog geen ontslag genomen (of gekregen), dan moet je daar gewoon verlof voor nemen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2013 03:51

dus wie solliciteert tijdens zijn fulltime job moet daar onbetaald verlof voor nemen. Tenminste als dat tussen de door mij bepaalde uren is die wettelijk zijn 08.00 u tot 16u30 ex middag pauze. Ik vermoed dat men tijdens middagpauze ook mag solliciteren zonder dat ik daar moet voor opdraaien als werkgever maw geen vervangende pauze op een ander moment
gaan solliciteren tijdens de middagpauze , toch wat moeilijk mee als men hiervoor het bedrijfsterrein moet verlaten .


Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;

Art. 41. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2013 09:47

gaan solliciteren tijdens de middagpauze , toch wat moeilijk mee als men hiervoor het bedrijfsterrein moet verlaten.
Heu...??? Wat is dat nu weer? Tijdens uw middagpauze doe je toch wat je wil, zeker? Of het nu "buitenshuis" gaan eten is, even naar de winkel, of gaan solliciteren. Tijdens de middagpauze heeft de werkgever hier geen zaken mee, zolang je maar op tijd terug bent om aan het werk te gaan. Als de middagpauze niet als werktijd bekeken wordt, betekent dit ook dat de werkgever op dat moment zich niet te bemoeien heeft met wat de werkgever uitspookt in die tijd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

#8 , 11 feb 2013 11:43

Thx voor de antwoorden want ik heb hier ne slimmerik die mij er probeert in te draaien. Want volgens zijne vakbond ...........

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 feb 2013 12:44

Thx voor de antwoorden want ik heb hier ne slimmerik die mij er probeert in te draaien. Want volgens zijne vakbond ...........
Domme slimmerik. Als hij nog slimmer is, neemt hij verlof om te solliciteren, houdt hij zijn plannen om ander werk te vinden ondertussen voor zich, geeft zijn ontslag als hij ander werk gevonden heeft, en "recupereert" de opgenomen verlofdagen tijdens zijn opzeg om dan sollicitatieverlof te nemenom zogezegd "naar iets anders" te zoeken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jef 007
Berichten: 737

#10 , 11 feb 2013 14:03

:idea: Gebruiker21 is hier de slimmerik!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 11 feb 2013 14:21

tot je nieuwe werkgever onmiddellijke indiensttreding vraagt en er een onderling akkoord afgesloten wordt na contact tussen nieuwe & oude werkgever (waarbij jij in de praktijk moeilijk kan zeggen "nee, ik wil nog m'n opzeg doen"). Daar gaan je verlofdagen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 feb 2013 14:35

tot je nieuwe werkgever onmiddellijke indiensttreding vraagt en er een onderling akkoord afgesloten wordt na contact tussen nieuwe & oude werkgever (waarbij jij in de praktijk moeilijk kan zeggen "nee, ik wil nog m'n opzeg doen"). Daar gaan je verlofdagen...
In theorie kan dit gebeuren en heb je idd pech (niet dat je iets verliest, je had die sollicitatiedagen sowieso niet kunnen opnemen). In praktijk zal de oude werkgever in veel gevallen eisen dat de opzegtermijn uitgedaan wordt, en zal de nieuwe werkgever zich hier ook naar schikken. Toen ik van job veranderde, vond mijn nieuwe werkgever het een teken van loyauteit aan mijn (oude) werkgever dat ik mijn werk op een propere manier wou achterlaten en de nodige kennisoverdracht wou doen / lopende projecten afronden. De nieuwe wergever apprecieerde dat ten zeerste (zou dit van mij ook verwachten als ik daar zou weggaan) en heeft hier dan ook totaal geen probleem van gemaakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 11 feb 2013 15:36

ik denk dat meer dan de helft van de standaard opzegtermijnen na overleg verkort/geannuleerd worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 feb 2013 16:34

ik denk dat meer dan de helft van de standaard opzegtermijnen na overleg verkort/geannuleerd worden.
Ja, idd, je hoeft de opzegtermijn niet langer te "rekken" dan nodig om kennisoverdracht te doen. In mij geval was de opzegtermijn uiteindelijk ook op 4 maanden gebracht ipv 4,5. Maar de opzegtermijn echt "annuleren" zal toch enkel maar gebeuren als er zo goed als geen kennis / ervaring over te dragen valt, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 11 feb 2013 22:00

in tegendeel, je zal mensen met een enorme kennis vaak zien uitbetaald worden omdat ze anders hun kennis kunnen misbruiken (bvb aanbrengen van klanten bij concurrent), zelfs al mag het wettelijk niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”