Degradatie of ontslag

spinchief
Topic Starter
Berichten: 8

Degradatie of ontslag

#1 , 06 feb 2013 17:04

Beste

In ons bedrijf doet de volgende situatie zich voor.

Persoon komt in dienst, aangeworven als onbepaalde duur. Doorloopt zijn proefperiode zonder problemen. Er bestaat geen dossier tegen de persoon waaruit zou blijken dat hij bepaalde fouten zou gemaakt hebben.

Op een dag stapt zijn direct leidinggevende de werkplek binnen en zegt het volgende. "We zijn niet tevreden over je prestatie, hier is een balpen... Verklaar dat je vrijwillig van functie wenst te zakken of we zullen je ontslaan". Men zet de persoon dus onder druk. De werkelijke rede is het kostenplaatje. Het gaat hier om de retail sector. Een gerant en een assistent gerant doen ongeveer hetzelfde werk. Een gerant kost de firma natuurlijk meer dan een assistent gerant. Men kwam tot de constatatie dat men een gerant te véél nu wil men het probleem op zo'n "economisch" mogelijke manier oplossen.

Kan iemand mij zeggen of dit wettelijk is. Kan de werknemer dit aanvechten? Ik las dat er iets bestaat als "bijzonder bescherming tegen ontslag." bvb "bescherming tegen represaille". Bij wie ligt de bewijslast ?

De werknemer is natuurlijk wel bezweken aan de druk van het moment en heeft met balpen zeer kort kenbaar gemaakt dat hij wenst te zakken. Is dit niet ongeldig ? Als ik een verklaring afleg bij de politie is die denk ik toch ook niet geldig terwijl men een pistool op mij richt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2013 07:35

eventueel kan er sprake zijn van dwang (alhoewel de persoon wel degelijk de keuze heeft en geen (juridisch) onmenselijke druk onderging), maar op zich is zo'n actie rechtsgeldig.

hangt ook o.a. vanaf of dit in het bijzijn van collega's gebeurde of niet.

spinchief
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 07 feb 2013 18:32

Maakt het een verschil dat de persoon geen bedenktijd kreeg ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 feb 2013 21:44

nee

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”