eindejaarspremie bij ontslag

Steven Maes
Topic Starter
Berichten: 1

eindejaarspremie bij ontslag

#1 , 06 feb 2013 14:00

Hallo,

ik heb een vraag over mijn eindejaarspremie waarvan het antwoord niet zo makkelijk terug te vinden is op internet.
Hopelijk zijn er hier mensen aanwezig met wat meer kennis.

Mijn geval:
Mijn vorige werkgever en ikzelf zijn overeengekomen om ontslag te nemen met wederzijdse toestemming.
Juridisch val ik dus onder het recht alsof ik zelf ontslag heb genomen.

CAO viel onder PC 218
ik had 4,5 jaar anciënniteit
laatste effectieve werkdag was 31/12/2012

Volgens de regels in PC 218 moet ik 5 jaar anciënniteit hebben om een eindejaarspremie te krijgen.
Dit is dus ook wat het sociaal secretariaat zegt, en ik heb geen eindejaarspremie gekregen.

MAAR, er zijn enkele bijzonderheden in mijn geval:

- volgens hetgeen ik vind op internet heb je wel recht op de eindejaarspremie als je indienst bent op het moment van de uitbetaling.
- tenzij overeengekomen op ondernemingsniveau moet de eindejaarspremie ten laatste betaald worden in de maand december.

Er is in het bedrijf geen overeenkomst over wanneer de eindejaarspremie wordt uitbetaald.
Wel is er een overeenkomst dat het loon ten laatste op de 7de dag van de maand volgend op de maand waarop de prestaties betrekking hebben wordt uitbetaald. (de werkgever stuurt de gegevens door naar het sociaal secretariaat als de maand voorbij is, zodat hij zo min mogelijk correcties heeft)

De berekening van de eindejaarspremie gebeurde steeds met het loon van de maand december, maar dit werd dan wel pas gestort rond 5 januari.

Wil dit dan zeggen dat de werkgever al die jaren in de fout is gegaan met de eindejaarspremie pas in januari uit te betalen en heb ik dus wel recht op de eindejaarspremie aangezien ik in december nog aan het werk was?
Of is, doordat niemand zich er ooit aan gestoord heeft dat de eindejaarspremie pas in januari gestort werd, er toch een soort van stilzwijgende overeenkomst mbt tijdstip uitbetaling van de eindejaarspremie.

Of heb ik sowiezo recht op de premie omdat voor de andere werknemers de premie berekent is tesamen met hun loon van december?

Hopelijk kan er iemand dit uitklaren.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2013 07:40

CAO zegt: "Behoudens andere bepalingen overeengekomen op ondernemingsvlak, wordt deze
premie uiterlijk betaald hetzij bij het indienen van de maatschappelijke rekeningen, hetzij op het einde van het burgerlijk
jaar, dit wil zeggen in de maand december"

Een gewoonte kan trouwens ook een overeenkomst op ondernemingsvlak zijn.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”