Rechten - Plichten Werknemer bij aanbieding nieuw contract

vragenboek
Topic Starter
Berichten: 4

Rechten - Plichten Werknemer bij aanbieding nieuw contract

#1 , 06 feb 2013 11:02

situatie:

Bedrijf X verkoopt deel van zijn activiteiten aan Bedrijf Y
Het resterende bedrijf X blijft over met rest van activiteiten en zet dit verder.

Nadien blijkt dat bedrijf X wil dat alle overblijvende personeelsleden overgaan naar bedrijf Z om vandaar hun job verder te zetten.

kan men u verplichtingen om over te gaan ?
Er zal ons een nieuw contract worden aangeboden bij bedrijf Z.

mag men dit weigeren ?
zo ja, welke gevolgen heeft dit ?

ik heb al tal van informatie proberen opzoeken maar geraak er niet wijs uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 06 feb 2013 11:13

Indien dit gewoon via nieuwe overeenkomsten wordt verwezenlijkt klan men U volgens mij tot niets verplichten.
Is er al bevestigd dat de nieuwe overeenkomsten dezelfde voorwaarden inhouden als de oude ... ik denk aan loon , verlof , ancieniteit , ... paritair commité , ...

Indien de voorwaarden niet juist dezelfde zijn heb je hier een argument naar de overheid voor uw weigering.
Anders riskeer je natuurlijk dat firma Z de RVA gaat inlichten van uw weigering.

Gaat firma X u eerst ontslaan ? en wat met de opzegtermijn ? ...
Gaat firma Z u eerst een aanbod doen ? ....

Gaat men het geheel misschien verpakken in CAO32 BIS , dan kan je zelf eigenlijk nagenoeg niets uitrichten en wordt het geheel geregeld met de vakbonden (wat vermoedelijk hier niet het geval is)

Wat wil je eigenlijk zelf ?

k.b.

vragenboek
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 06 feb 2013 11:26

Over de inhoud is ook nog niets bepaald, wil gewoon zeer goed geïnformeerd zijn voor dat we de besprekingen voeren.

Ik wil gewoon weten of ik het nieuwe voorstel bij werkgever Z mag weigeren omdat ik bij werkgever Z niet in dienst wil gaan.
zowiezo kom ik bij Z in een andere omgeving terecht met andere voordelen enz, bepaalde die ik nu heb zijn standaard niet voorzien voor mijn Functie ginder.

eigenlijk zou ik het gewoon willen weigeren, moeten zij mij dan ontslaan of moet ik zelf ontslag nemen ?
als ik zelf ontslag neem heb ik natuurlijk niets van mijn ancieniteit enz tov ontslagen worden.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 06 feb 2013 11:45

U hoeft niet in te gaan op een aanbod van Z ... U bent immers nog in dienst bij X .

Zelf ontslag nemen ? ... Uiteraard niet ... Het is aan werkgever X om een oplossing te zoeken en U desgevallend te ontslaan.
Met de daarbijhorende rechten en plichten.
Zodra hij U heeft ontslaan heb je recht op vrijaf ( 1 of 1/2 dag/ week) om een nieuwe baan te zoeken ...

Ga eens langs bij een vakbond indien mogelijk ...

k.b.

k.b.

vragenboek
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 06 feb 2013 11:55

Dus zoals ik het begrijp indien bedrijf Z ons overneemt = CAO 32 en moet ik gewoon mee maar met dezelfde voorwaarden.

Indien Bedrijf Z ons een contract aanbied, kan ik dat weigeren en blijf ik da gewoon in dienst bij X tot zij een oplossing vinden.

ik zal ook is een vakbond raadplegen, enkel nog uitzoeken welke.

bedankt voor de hulp.

k.b.
Berichten: 876

#6 , 06 feb 2013 12:11

Dus zoals ik het begrijp indien bedrijf Z ons overneemt = CAO 32 en moet ik gewoon mee maar met dezelfde voorwaarden.

Indien Bedrijf Z ons een contract aanbied, kan ik dat weigeren en blijf ik da gewoon in dienst bij X tot zij een oplossing vinden.

ik zal ook is een vakbond raadplegen, enkel nog uitzoeken welke.

bedankt voor de hulp.
In grote lijnen klopt dit ...
Is X een grote onderneming , want dan dienen bepaalde zaken toch via ondernemingsraad ed te verlopen ...

k.b.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 feb 2013 15:16

en blijf ik da gewoon in dienst bij X tot zij een oplossing vinden.
nee
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

k.b.
Berichten: 876

#8 , 06 feb 2013 15:47

en blijf ik da gewoon in dienst bij X tot zij een oplossing vinden.
nee

Toch wel , TS blijft in dienst tot bedrijf X een oplossing vindt.
Hoogst waarschijnlijk is deze oplossing dat bedrijf X zijn werknemer TS zal ontslaan ...
Hoogst waarschijnlijk moet men ook niet lang zoeken naar deze oplossing ...
Hoogst waarschijnlijk zal men deze stappen tijdig/spoedig zetten ...

Maar indien TS een bediende is met 20 jaar ervaring ... dan heeft bedrijf X mogelijks een timingprobleem ...

k.b.

vragenboek
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 06 feb 2013 16:26

X is niet zo groot -100 voorheen nu nog 9 , Z is wel heel groot +10000


Ervaring is momenteel 7 jaar

k.b.
Berichten: 876

#10 , 07 feb 2013 19:55

Bedrijf X lijkt mij een "eindig verhaal" waarbij de zaakvoerder zijn sociaal passief wil doorschuiven naar bedrijf Z in ruil voor het orderboek ... (En misschien een goeie post voor hemzelf / zoon / dochter)

Afwachten hoe men dit "presenteert" naar U toe ...

k.b.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”