IBO: Tussentijds contract

Raged
Topic Starter
Berichten: 5

IBO: Tussentijds contract

#1 , 06 feb 2013 08:54

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een duidelijk antwoord hier.

Ik werk momenteel onder een IBO bij een webbedrijf, nu heb ik enkele weken geleden aangekondigd dat ik op zoek ben naar ander werk.
Waarom ander werk? Ik werk helemaal alleen op deze job, ik ben pas afgestudeerd en er wordt toch van een IBO verwacht dat er enige begeleiding is (Die er dus niet is). Mijn werkgever weet vaak van geen kanten waar hij mee bezig is.

Nu toen ik hem vertelde dat ik op zoek ben naar ander werk en dat hij besefte dat als ik effectief ander werk zou hebben gevonden hij van dag op dag zonder webdeveloper zou vallen wou hij van mij de garantie dat ik mijn huidig werk zou aflewerken.

Er is dus op een afspraakformulier van de VDAB (die was er bij toen ik bekend maakte dat ik ander werk zoek) een "contract" opgesteld waar ik beloof om bepaalde zaken af te werken. Kort nadat de VDAB vertrokken was heb ik hen een mail gestuurd met de vraag of dit allemaal wel legaal was.
Mijn contactpersoon bij de VDAB liet me weten dat dit afsprakenblad juridisch niets waard is.

Klopt dit? Er staat buiten de af te werken onderdelen niets extra op.
Kan ik dit negeren en alsnog vertrekken?

Alvast bedankt

M.v.g. Yorick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 feb 2013 09:14

Als er effectief NIKS anders staat op dat papier dan enkele af te werken onderdelen, is dat niets meer dan een boodschappenlijstje, dat dient tot niks.

Als er een belofte staat dat jij een aantal zaken zal afwerken, het document gedateerd en ondertekend is, hangt het af van de volledige inhoud van dat document om te kunnen oordelen of je hiermee effectief iets belooft of niet. Waarschijnlijk zal het, zoals de VDAB-contactpersoon zegt, niks voorstellen. Het is dan wel schandalig dat de VDAB je niet adviseert op het moment zelf dat dit niks voorstelt en dat je het dus ook best niet zou tekenen. Ga hier gerust mee naar de VDAB en vraag achter de plaatselijke directeur.

Raged
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 06 feb 2013 09:32

Bedankt voor het snelle antwoord.

Er staat bij 1 opdracht: ontwikkelingen conform met de functioneel technische analyse
Verder staat er bij een andere opdracht: 'Alle ontwikkelingen die gebriefd zijn' => Dit is complete onzin, er komen telkens zaken bij die niet gebriefd zijn.
En verder is er ook nog het feit dat hij mij al laten werken heeft aan een ander, niet vermeld op het "contract", project.

Ik ben deze job kotsbeu, en wil hier ASAP weg. Maar ik wil niet laten bedelven onder een heel juridisch gedoe van advocaten e.d.
Heb met ondertussen ingeschreven bij de vakbond zodat die mij eventueel kunnen verder helpen.

Achteraf gezien (zo'n 5 min erna) besefte ik dat dit niet de beste keuze was en dat ik er langer had moeten over nadenken om het te tekenen.
Wat is het beste hier? Een advocaat zoeken of naar de vakbond gaan?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 feb 2013 09:34

zonder te weten wat er VOLLEDIG (elk woord) op dat document staat, kunnen wij daar moeilijk over oordelen, maar een vakbond zal u indien nodig wel doorverwijzen mocht het een niet-arbeidsrechterlijk geschil zijn (wat ik zou betwijfelen)

Raged
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 06 feb 2013 09:40

Heb het "contract" even upgeload. Deze kan je hier bekijken
Die functioneel technische analyse kan ik niet uploaden (aangezien het hier ook over gevoelige info gaat). Maar deze is behoorlijk uitgebreid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 feb 2013 11:17

Dat lijkt me iets anders dan wat jij bedoelt: het lijkt me alsof de VDAB afspreekt dat de IBO stopgezet zal mogen worden (eventueel zonder fout tegenover jouà nadat de in de afsprakenovereenkomst overeengekomen zaken afgewerkt zijn.

Natuurlijk kan je voordien al ontslag nemen, dit document verhindert dat absoluut niet.

Raged
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 06 feb 2013 13:33

Ik weet nu al dat als ik die afspraken nie nakom, dat mijn werkgever z'n advocaat op mijn dak zal sturen.
Alvast bedankt voor de info, het bevestigd alleen maar de gedachte dat ik al eerder had.

Ik ga nog eens horen bij de vakbond en horen wat de mogelijke opties zijn a.t.m.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”