Toegang gegevens werknemer/sollicitant?

marcelleke
Topic Starter
Berichten: 3

Toegang gegevens werknemer/sollicitant?

#1 , 05 feb 2013 20:59

Hallo,

Ik ben enkele jaren geleden gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard, waardoor ik dus een uitkering ontving. Wat betrof de dokter van toen kon dit mijn hele leven zo blijven, maar na 2 jaar had ik er al meer dan genoeg van, en wou ik opnieuw aan de slag. Heb toen verschillende andere dokters gezien die elk hun mening gaven, en volgens sommigen zou ik wel weer aan de slag kunnen. Ik heb me dan goed gehouden bij de controle arts, en die verklaarde me opnieuw geschikt. Even later ben ik dan ook beginnen te solliciteren, en na een klein jaar en wat bijscholing vond ik weer werk. Een jaar geleden echter moest de dienst waarop ik werkte fors besparen, en bijna de helft van het personeel werd bedankt voor bewezen diensten. Ik ook.

Om een lang verhaal kort te houden, nu heb ik zicht op een nieuwe job, en mag over enkele weken langsgaan voor een gesprek.
U hoort de vraag al komen natuurlijk; in hoeverre kan een werkgever (zowel privé als overheid) het werkverleden van een sollicitant opvragen zonder toestemming/medeweten van de sollicitant?
Mag een bedrijf (of de staat) zomaar contact opnemen met de RVA/VDAB om het werkgedrag of -verleden van een eventuele toekomstige werknemer na te gaan?
Kwestie van te weten of ik daar binnen enkele weken gewoon over zwijg of niet.

Groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kedero
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2016 21:21

Hallo,

Ik heb volgende vraag over solliciteren: Kan/mag je in een sollitatiegesprek wat bluffen over je huidig loon/ arbeidsvoorwaarden? Een sollicitatiegesprek is immers steeds een beetje jezelf verkopen en een zo goed mogelijk voorstel proberen af te dwingen. Mijn inziens is het dan ook onderdeel van een goede onderhandeling.
Kan de nieuwe werkgever bij een overeenkomst je 'vroegere' loonfiche opvragen?

Alvast bedankt!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 feb 2016 10:41

Wil je een antwoord, begin dan best een eigen topic. Er één inpikken van iemand anders is niet vriendelijk. Op welke vraag wordt ne antwoord gegeven?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2016 12:40

Hallo,

Ik heb volgende vraag over solliciteren: Kan/mag je in een sollitatiegesprek wat bluffen over je huidig loon/ arbeidsvoorwaarden? Een sollicitatiegesprek is immers steeds een beetje jezelf verkopen en een zo goed mogelijk voorstel proberen af te dwingen. Mijn inziens is het dan ook onderdeel van een goede onderhandeling.
Kan de nieuwe werkgever bij een overeenkomst je 'vroegere' loonfiche opvragen?

Alvast bedankt!
je mag je cv aantrekkelijker maken, liegen over je diploma of referenties is niet toegelaten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Kedero
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 feb 2016 05:21

Re: Toegang gegevens werknemer/sollicitant?
Citeer mava105
door mava105 » 24 Feb 2016 10:41

Wil je een antwoord, begin dan best een eigen topic. Er één inpikken van iemand anders is niet vriendelijk. Op welke vraag wordt ne antwoord gegeven?
Mijn inziens is de vraag 'on topic'. Het gaat hem ook over 'Welke gegevens kan een nieuwe werkgever opvragen'. M.a.w. 'Kan een nieuwe werkgever de arbeidsvoorwaarden die je had (vb loon) opvragen?
Re: Toegang gegevens werknemer/sollicitant?
Citeer de reden
door de reden » 24 Feb 2016 12:40

Kedero schreef:
Hallo,

Ik heb volgende vraag over solliciteren: Kan/mag je in een sollitatiegesprek wat bluffen over je huidig loon/ arbeidsvoorwaarden? Een sollicitatiegesprek is immers steeds een beetje jezelf verkopen en een zo goed mogelijk voorstel proberen af te dwingen. Mijn inziens is het dan ook onderdeel van een goede onderhandeling.
Kan de nieuwe werkgever bij een overeenkomst je 'vroegere' loonfiche opvragen?

Alvast bedankt!


je mag je cv aantrekkelijker maken, liegen over je diploma of referenties is niet toegelaten
Het gaat er me niet over om valse referenties door te geven.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 29 feb 2016 05:29


Mijn inziens is de vraag 'on topic'. Het gaat hem ook over 'Welke gegevens kan een nieuwe werkgever opvragen'. M.a.w. 'Kan een nieuwe werkgever de arbeidsvoorwaarden die je had (vb loon) opvragen?
Het gaat er niet om of uw vraag on topic is of niet, het punt is dat u een EIGEN vraag dient te stellen op het forum. Iemand anders zijn onderwerp inpikken werkt verwarrend want op den duur is niet meer duidelijk op wat exact wordt geantwoord, zeker niet indien bijvragen worden gesteld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”