Pesten op het werk

Peter De Korte
Topic Starter
Berichten: 5

Pesten op het werk

#1 , 31 jan 2013 22:22

Een Belgisch-Marokkaanse vriend van mij werkt in een bedrijf. Hij is consultant. 1 bedrijf neemt hem aan en mag dus in andere bedrijven projecten leiden. Zijn laatste "post" was ergens in Brussel. Hij werkte daar 5 jaar. Kreeg elk jaar topevaluaties. De laatste tijd voelde hij wel dat hij daar niet meer welkom was. Er werd heel veel over hem geroddeld en ze gingen ook leugens verspreiden over hem. Tijdens zijn verlof kreeg hij plots een telefoontje van zijn werkgever dat hij daar niet meer mocht werken. Ze hebben werkelijk de raarste excuses uitgevonden om hem slecht te maken bij de "klant".

Hij heeft zich neergelegd bij de beslissing, maar hij kan het moeilijk accepteren. Volgens hem zijn er duidelijke bewijzen van pesten op het werk. Heeft hij bepaalde rechten in die richting? Kan hij klacht indienen? Moet je voor zoiets naar de vakbond? Een advocaat inschakelen?

Graag jullie suggesties.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 feb 2013 07:31

Als er duidelijke bewijzen, moet hij zeker klacht indienen. Hij kan 3 richtingen uitgaan:
1) Interne procedure via vertrouwenspersoon op het werk. Deze moet in het arbeidsreglement aangeduid zijn.
2) Via dienst toezicht op het werk. Deze zullen meestal wel maar willen optreden indien de interne procedure niet werkt.
3) Via de rechtbank.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2013 08:11

Een Belgisch-Marokkaanse vriend van mij werkt in een bedrijf. Hij is consultant. 1 bedrijf neemt hem aan en mag dus in andere bedrijven projecten leiden. Zijn laatste "post" was ergens in Brussel. Hij werkte daar 5 jaar. Kreeg elk jaar topevaluaties.
Dus voor de duidelijkheid: uw vriend was in dienst van een consultancybedrijf A, en tewerkgesteld bij bedrijf B (dat dus klant was van A)?
De laatste tijd voelde hij wel dat hij daar niet meer welkom was. Er werd heel veel over hem geroddeld en ze gingen ook leugens verspreiden over hem. Tijdens zijn verlof kreeg hij plots een telefoontje van zijn werkgever dat hij daar niet meer mocht werken.
Hij mocht niet meer werken bij bedrijf B? Of is hij ontslagen bij zijn wergever, consultancybedrijf A?
Ze hebben werkelijk de raarste excuses uitgevonden om hem slecht te maken bij de "klant".
Hieruit mag ik dus opmaken dat hij nog steeds in dienst is bij A, maar niet meer mag werken voor B?
Hij heeft zich neergelegd bij de beslissing, maar hij kan het moeilijk accepteren. Volgens hem zijn er duidelijke bewijzen van pesten op het werk.
Propbleem is hier dat bedrijf B niet de werkgever is van uw vriend. Als bedrijf B het contract met consultancybureau A opzegt, of aan A een nieuwe consultant vraagt, is dit een zaak tussen klant (B) en leverancier (A). Het ruikt eerder naar discriminatie dan naar pesten op het werk, zou ik zo denken. Maar het is bedrijf B dat discrimineert, en bedrijf B is niet de werkgever van uw vriend. Consultancybureau A is de werkgever. Je zou A kunnen aanwrijven dat ze meegaan in de discriminatie van B, maar wil uw vriend dat wel? Als uw vriend een goede relatie heeft met zijn werkgever (A), is het misschien niet verstandig om daarmee in conflict te gaan. Het is voor A ook niet evident om een klant van hen te gaan beschuldigen van discriminatie (zeker niet als dit niet 100% bewezen is).

Correctie:

Ik was even vergeten dat bedrijf A uw vriend gaan "slecht maken" is bij klant B. Dit is wel héél erg vreemd? Moest ik een consultancy bureau hebben en één van mijn consultants levert goed werk af bij een klant, waarom zou ik dan in godsnaam tegen die klant gaan zeggen "Sorry, maar die consultant die IK u geleverd heb, trekt eigenlijk op niets!" ? Dat is toch mijn eigen broodroof? Die klant zie ik toch nooit meer terug?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”