Welke gevolgen - internet van privé gebruik tijdens werk?

AlexanderGG
Topic Starter
Berichten: 17

Welke gevolgen - internet van privé gebruik tijdens werk?

#1 , 25 jan 2013 14:41

Wat zijn de gevolgen van het privé gebruik van internet tijdens de werkuren?
Indien het over een half uurtje per dag gaat, kan je dan ontslagen worden om dringende reden?
Kan de werkgever geld afhouden van je loon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 jan 2013 14:51

Alles hangt af van wat je tijdens dat halfuurtje doet.
Een halfuurtje surfen naar nieuwssites, sites met algemene kennis en wetenswaardigheden moet kunnen. Je informeert je in het algemeen over wat er gebeurt in de wereld en een nieuwsgierige medewerker met een brede kennis is een medewerker die beter kan presteren.
Iets opzoeken voor je privé moet ook kunnen, zoals een persoonlijk telefoontje.
Maar elke dag een half uur op een datingsite naar huwbare dames zoeken, kan je moeilijk daarbij klasseren.
Nu moet de werkgever wel een redelijke procedure volgen in zo'n gevallen: je mondeling informeren wat kan en wat niet, een waarschuwing bij herhaaldelijke voorvallen. En als de surfer echt hardnekkig oostindisch doof blijft, kunnen er sancties overwogen worden.
Maar geld afhouden? Hoe moet je dat berekenen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2013 15:35

En voor zover ik weet moet de werknemer op voorhand geïnformeerd zijn dat het surfgedrag van de werknemers gemonitored wordt. Bij ons in het bedrijf is de policy duidelijk: tijdens de pauzes mag internet gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden zoals online banking / kranten lezen / facbook kijken... (eerbare zaken, laat ons zeggen). Maar als je tijdens de uren eens een kwartiertje de standaard online leest, zal niemand daar een probleem over maken, zolang je je werk maar goed doet en je deadlines haalt. Veel werknemers luistereen hier bijvoorbeeld ook naar online radio (met oortjes).

Kijk er je arbeidsreglement eens op na, normaal gezien staat daar wel iets in over internet / mail / telefoongebruik. Of vraag aan uw baas wat de policy hierrond is op het bedrijf.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lightning

#4 , 25 jan 2013 15:37

Alles hangt af van wat je tijdens dat halfuurtje doet.
Alles hangt af van wat de werkgever toestaat!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 jan 2013 17:09

Wat zijn de gevolgen van het privé gebruik van internet tijdens de werkuren?
Indien het over een half uurtje per dag gaat, kan je dan ontslagen worden om dringende reden?
ja, indien het op voorhand zo beschreven staat dat dit niet mag. Anders kan enkel een gewoon ontslag.
Kan de werkgever geld afhouden van je loon?
ja, als dit in het arbeidsreglement staat en enkel als met die boete er iets gedaan wordt voor de werknemers. Eventueel zou hij wel kunnen argumenteren dat je dat half uur niet betaald kan worden, gezien je niet aan het werk was. Maar dat zal betwistbaar zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”