ontslag wegens langdurige ziekte

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

ontslag wegens langdurige ziekte

#1 , 23 jan 2013 10:15

Ik ben thuis sinds 9 oktober wegens burn out. Die burn out is ontstaan door verhoogde werkdruk alsook door gedrag van een collega en de onwil van mijn baas om er iets aan te doen. Ik ben nu volop op zoek naar een andere baan maar dit gaat niet zo vlot als ik gedacht had. Wat kan mijn werkgever doen? Ik weet dat hij mij na 6 maanden ziekte kan ontslagen maar wat zijn dan de gevolgen? Moet hij een opzegvergoeding betalen en kan hij mij verplichten om de opzeg effectief te doen want ik zie het absoluut niet zitten om daar nog ooit voet binnen te zetten. Mijn dokter is al langer op de hoogte van de problemen op mijn werk en wil me thuis houden zo lang ik geen andere baan heb. Ik heb een bruto loon van boven de 3000 euro en ben 8,5 jaar in dienst dus ik weet ook niet hoe lang die opzeg dan zou zijn. Ik hoop spoedig een andere baan te vinden zodat ik zelf ontslag kan geven en er geen problemen ontstaan maar wat als dat niet het geval is? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2013 10:25

Als je >6 maand ziek bent, kan hij je wegens de ziekte ontslaan. ALs je ziek bent, kan je natuurlijk geen opzeg doen.

Er zijn dan 2 mogelijkheden:
- je blijft ziek en de werkgever zal je uiteindelijk een verbrekingsvergoeding betalen om van je af te zijn
- je bent genezen en moet in principe dan je opzeg presteren

je kan, bij ontslag, altijd zelf je tegenopzeg geven en dan moet je nog maar 1 maand presteren, dat presteren kan zelfs "tijdens" je ziekte (ziekte schorst in dat geval je opzegtermijn niet op).

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 24 jan 2013 07:50

ik heb gezien dat er een verschil is tussen verbreking van het contract wegens ziekte (dan moet de werkgever niets betalen) en ontslag wegens langdurige afwezigheid waarbij de werkgever wel een opzeg moet betalen. Wat is wanneer van toepassing en wat zou in mijn geval van toepassing zijn?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jan 2013 08:05

het eerste is indien je definitief niet meer geschikt bent om die job uit te oefenen. Dit wordt normaal door een (onafhankelijke) arbeidsgeneesheer bepaald. Normaal gezien is dat niet van toepassing voor een burn-out, al wordt soms in onderling overleg daarvoor gekozen door zowel werkgever als werknemer (en bevestigt een arbeidsgeneesheer dit meestal zonder problemen).

Jij zou in principe na het oplossen van die burn-out terug kunnen gaan werken, dus zou jij ontslagen moeten worden indien de werkgever van ej af wil.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2013 13:36

Ik heb vernomen dat bij een ontslag na langdurige ziekte, de werkgever het reeds betaalde gewaarborgd loon van de verbrekingsvergoeding mag aftrekken. Is dit correct?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 jan 2013 19:30

klopt bij bedienden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”