Mondeling ontslag & geen aangetekend schrijven ontvangen

Alexander_v
Topic Starter
Berichten: 7

Mondeling ontslag & geen aangetekend schrijven ontvangen

#1 , 22 jan 2013 22:21

Beste,

Heeft iemand kennis van volgende situatie?

statuut: bediende in proefperiode
ontslag: mondeling op 03/01/2013

Normaliter zou ik reeds een aangetekend schrijven ontvangen moeten hebben, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Het is inmiddels al 19 dagen geleden sinds mondeling ontslag en de opzeg in proefperiode bedraagt maar 7 dagen.

Is mijn vorige werkgever nu in fout door het uitstellen/vergeten? van dit aangetekend schrijven?
Zou ik zelf naar het kantoor teruggaan om een ontslag te tekenen en mijn c4 te ontvangen zodat ik mezelf terug als werkzoekende kan inschrijven bij de RVA?

Reeds veel dank bij voorbaat aan diegene die me hierover meer kan vertellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2013 07:03

NIET zelf je ontslag tekenen, anders heb je mogelijks een probleem bij de RVA.

Wanneer is je arbeidsovereenkomst begonnen?

Alexander_v
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 26 jan 2013 13:46

Beste,

Ondertussen nog steeds geen schrijven aangekregen
Mijn arbeidsovereenkomst was gestart op 27 november.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jan 2013 14:04

ga je gaan aanmelden bij je werkgever om te werken, hij zal je dan moeten ontslaan... anders kan je in de problemen komen als je zogezegd zelf je werk verlaten hebt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2013 13:17

statuut: bediende in proefperiode
ontslag: mondeling op 03/01/2013

Normaliter zou ik reeds een aangetekend schrijven ontvangen moeten hebben, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Het is inmiddels al 19 dagen geleden sinds mondeling ontslag en de opzeg in proefperiode bedraagt maar 7 dagen.
Zoals hierboven gezegd: zolang je geen aangetekende zending gekregen hebt, ben je NIET ontslagen en moet je in principe gaan werken. Ben je tot op vandaag nog elke dag gaan werken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alexander_v
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 31 jan 2013 17:02

Bij mijn mondeling ontslag door de personeelschef, heeft ze mij naar buiten geleid. Vervolgens diende ik de bedrijfswagen leeg te maken en mocht ik beschikken. Ze vertelden me dat ik tijdens mijn opzegperiode thuis mocht blijven, en in ruil daarvoor gingen ze mijn gepresteerde overuren niet uitbetalen.

Ze deelde mee dat ik nog wel een aangetekend schrijven met mijn c4 zou ontvangen. Ik ben sindsdien niet meer gaan werken (ontslag 3 januari). Dit was mijn eerste job en ik ben niet zo thuis in al mijn rechten en plichten.
Ondertussen heb ik een nieuwe job, maar alvorens ik daaraan kan beginnen dient er een dossier te worden goedgekeurd, wat maximum 100 dagen in beslag kan nemen, dus ik probeer me te behelpen met interim bureaus.

Na wat opzoekingswerk dient er, indien ik het juist geïnterpreteerd heb, geen aangetekend schrijven te gebeuren (in proefperiode) als het bedrijf een kenbaar teken van ontslag geeft (het volledig doorstorten van de gelden van de opzegperiode wordt aanvaard als teken van ontslag).
Ik heb tot op heden nog geen storting ontvangen, noch een aangetekend schrijven. Ik weet dus ook niet hoe de RVA hier tegenaan kijkt, het lijkt me onlogisch dat ik me terug als werkzoekende kan inschrijven zonder ontslagbrief?

Momenteel heb ik nog geen interim werk uitgeoefend gedurende deze periode, maar volgende week heb ik een aantal afspraken. Ik vraag me af of dat ik überhaupt wel voor een andere werkgever mag beginnen werken zolang dit niet officieel rond is?

Ik heb niets op papier staan dat ik tijdens mijn proefperiode niet meer hoefde te gaan. Kan ik in de problemen komen hierdoor?

Dank indien u me kan adviseren om de correcte stappen te ondernemen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2013 17:38

de manier van opzegging was nietig dus heeft de werkgever de arbeidsovereenkomst verbroken en diende zowel een verbrekingsvergoeding en uw overuren te betalen

probleem is u heeft geen begin van bewijs , ga dus zovlug mogelijk op gesprek met de verantwoordelijke en neem het gesprek stiekem op .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Alexander_v
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 14 feb 2013 09:24

Ik had mijn vorige werkgever per mail op de hoogte gesteld dat ik nog geen aangetekend schrijven had ontvangen.

Per mail een antwoord gekregen dat er iets mis was gegaan met de aangetekende zending. Het kantoor had de zending geretourneerd gekregen met de melding dat er op het adres geen post ontvangen werd.
Dit verbaast mij zeer sterk aangezien het postadres een open bebouwing betreft met een duidelijk huisnummer, verwarring hierin kan ik me niet voorstellen. Tevens heb ik steeds mijn loonfiches goed ontvangen op dit adres.

Enkele dagen later heb ik per gewone post mijn c4, attest voor vakantiedagen enz. ontvangen. Deze documenten zijn opgemaakt door SD worx, een sociaal secretariaat van werkgevers. Ik vermoed dat SD worx de documenten opmaakt en vervolgens overmaakt aan de werkgever, waarop deze verantwoordelijk is voor het correct verzenden?

Ik wil er echter geen verder probleem van maken, ik ben verheugd dat ik eindelijk de documenten ontvangen heb.
Nu verwacht ik enkel nog de uitbetaling van opzegvergoeding en vervroegd vakantiegeld en dergelijke.
Ondertussen is mijn ontslag een maand en 12 dagen geleden, maar ik heb nog niets ontvangen. Is dit normaal?

Ik was van mening dat de opzegvergoeding ogenblikkelijk uitbetaald moest worden na afloop van de opzeg en de rest van de gelden zoals vervroegd vakantiegeld bij de eerstvolgende normale uitbetaling. Dat zou dan op 1 februari gebeurd moeten zijn. Is mijn interpretatie correct of bekijk ik dit foutief?

Ik ben nog een jonge schoolverlater, afgestudeerd op 17 september '12 in het vastgoed. Helaas heb ik nog geen financiële buffer kunnen opbouwen en ben ik ook niet gerechtigd op een uitkering. Voor mijn nieuwe job heb ik me moeten registreren als zelfstandige. Ik begin aan een 200 dagen durende stage om toe te treden tot het beroepsinstituut voor vastgoedmakelaars. De kosten gemaakt om te kunnen starten als zelfstandige had ik ingerekend met mijn ontslagvergoeding, wat me momenteel in een moeilijk financieel parket zet.

Ik zou graag wat druk uitoefenen op deze werkgever om over te gaan tot betaling, zodat eindelijk alles afgehandeld is.
Reeds dank voor uw advies

Alexander_v
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 22 feb 2013 15:03

Na contact met mijn vorige personeelschef heeft deze medegedeeld dat er een boete zonder vermelding van bedrag was binnen gekomen op de bedrijfswagen toen ik nog in dienst was.
Ze houden het bedrag van de te bepalen boete af van het bedrag wat ze moeten uitkeren aan me.

Vermoedelijk zal het nu wel binnenkort rond zijn.
Hartelijk dank voor het gegeven advies.
Mvg

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 22 feb 2013 15:49

Dat kunnen ze niet zomaar.
Volgens mij moet dit uitdrukkelijk in de arbeidsvoorwaarden staan.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /481-t5hs4" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 feb 2013 19:31

mogen ze idd standaard niet afhouden van je loon, maar ze mogen het wél terugeisen (maw: je terugfactureren).

Alexander_v
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 04 mar 2013 14:37

Ik heb nog steeds niets ontvangen,

Ik zal ze vragen om een bewijs van aangetekende zending op te sturen alsook van de boete.
Op aanraden van een bevriende advocaat zou ik dit voor de arbeidsrechtbank kunnen voorleggen indien de uitbetaling niet gebeurd.

Hou jullie op de hoogte van het verloop,
Groeten

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”