Kan ik ontslagen worden?

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

Kan ik ontslagen worden?

#1 , 22 jan 2013 10:26

Ik heb de laatste tijd enorm veel problemen, depressie, en andere soort dingen die ik liever niet vertel.
Ik moet wekelijks naar een soort psychiater.
Nu, als ik ga werken, vraag ik altijd om vroeger te stoppen, of een dag verlof, etc.. Alles om thuis te zitten
Met mijn enorme depressie heb ik totaal geen zin in niks!
Mijn huisarts weet hiervan, moet ook anti depressa pakken en kalmeer middel. M'n baas is ook hiervan op de hoogte behalve de depressie, maar hij vermoed het wel denk ik

Nu, als ik naar de dokter ga, en hij schrijft me X aantal weken thuis, kan mijn werk me dan ontslagen?
Zoja, krijg ik dat een soort uitbetaling?
En kan ik dan gaan doppen?
Of mogen ze me niet ontslaan als het gewetigd is?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2013 11:30

Mits in achtneming van van de wettelijke opzegtermijn, of het uitbetalen van een correcte verbrekingsvergoeding, kan uw werkgever u altijd ontslaan. Na een bepaalde periode van ziekte, kan uw werkgever u ook ontslaan. Hoeveel weken is "X aantal weken"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 22 jan 2013 11:44

Hoogstwaarschijnlijk een paar maanden ik denk ongeveer 6maanden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2013 13:20

Lees dit even door, dan weet je waar je aan toe bent:
http://www.vacature.com/carriere/kan-je ... -ziek-bent" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 22 jan 2013 13:43

Dus als ik het goed begrijp kan hij me na 6maanden ontslaan, indien hij een verbrekingsvergoeding betaalt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2013 13:57

Inderdaad, maar hij kan wel het gewaarborgd loon dat hij tot dan uitbetaald heeft, in mindering brengen. Als uw verbrekingsvergoeding dus 4,5 maand loon is, en hij heeft al 30 kalenderdagen (ongeveer anderhalve maand) gewaarborgd loon uitbetaald, kan hij deze 30 dagen loon van uw verbrekingsvergoeding aftrekken, waarna je maar 3 maand overhoudt.

Hij kan je trouwens sowieso vroeger ontslaan ook als hij dat wil. Je kan dit dan altijd aanvechten, natuurlijk, maar wil je daar dan aan beginnen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

#7 , 22 jan 2013 14:09

Nee absoluut niet, maar ik had schrik dat ik ontslagen kon worden zonder vergoeding of wat dan ook.
Kan je gaan doppen als je ontslagen word omdat je "ziek" bent?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2013 15:45

Dit kan, tenzij je ongeschikt verklaard wordt om nog te werken, in dat geval zal het "ziekenkas" worden, denk ik. Maar hiervan ben ik niet zo goed op de hoogte, maar iemand anders hier zal je ongetwijfeld een correct antwoord kunnen geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

#9 , 22 jan 2013 15:47

Maar stel, ik zit 3maanden thuis met een depressief.
Wat is het ergste wat er dan kan gebeuren?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 jan 2013 07:05

het ergste is dat de wereld vergaat in die 3 maand, maar gelukkig zijn de Maya's fout geweest ;).

Het ergste is dat je na die 3 maand ontslagen zal worden om een reden vreemd van je ziekte (bvb gebrekkig functioneren, ...). In dat geval zal je de verbrekingsvergoedingen (of opzeg) moeten krijgen waar je recht op hebt.

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

#11 , 23 jan 2013 08:56

na die 3maand. maar zolang ik niet 'terugkom' kunnen ze me zowieso niet ontslaan de eerste maanden indien gewettigd?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 jan 2013 10:26

je kunnen je wel altijd ontslaan, maar om een reden vreemd van je ziekte. Iemand ide bvb nu bij ford werkt en ziek zou zijn, kan ontslagen worden wegens herstructurering.

hcetigol
Topic Starter
Berichten: 34

#13 , 23 jan 2013 11:20

Maar met een goed draaiend bedrijf die in heel belgie gevestigd is.
Dan moet ik geen schrik hebben normaal?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jan 2013 12:45

@hcetigol, het begint er op te lijken dat je uw ziekte als "bescherming" tegen ontslag wil gebruiken. Vergeet niet dat uw werkgever altijd een controlearts kan sturen om te kijken of u echt wel werkonbekwaam bent. En verder kan een wergever, zoals JPV aanhaalt, u altijd ontslaan, mits betaling van verbrekingsvergoeding.

Heb dus zeker niet de illusie dat u sowieso niet kan ontslagen worden die drie maand, want dit kan wel eens anders uitdraaien.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 23 jan 2013 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

puttemanp
Berichten: 615

#15 , 23 jan 2013 13:38

Meer nog, iemand die een ziekte veinst, of die z'n arts zo ver krijgt dat die een ziektebriefje schrijft om te profiteren, kan ontslaan worden wegens zware fout!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”