onmiddelijk ontslag na (onofficiele) valse beschuldiging

Bedford
Topic Starter
Berichten: 1

onmiddelijk ontslag na (onofficiele) valse beschuldiging

#1 , 18 jan 2013 05:49

Mijn werkgever heeft me 8 maanden geleden onmiddelijk ontslagen. Naar zijn zeggen "zou ik mijn uren wel niet gedaan hebben" maar ik moest niet panikeren, op m'n c4 zou hij wel schrijven dat het om economische redenen was. Ik was te verbaasd om te reageren en heb getekend voor ontvangst. Een verbrekingsvergoeding ging betaald worden en ik moest geen opzegtermijn (als arbeider) doen. Enkele weken later heb ik een aangetekend schrijven verstuurd dat ik niet akkoord ging met m'n ontslag. Na een viertal maanden en tussenkomst van m'n vakbond verkreeg ik eindelijk m'n c4 met als reden "voldoet niet langer". M'n vakbond wou niet procederen want in deze slechte economische tijd zou mijn werkgever toch winnen. Ik heb altijd meer dan mijn uren gepresteerd en stond er dikwijls tot s'avonds laat te werken daar ik een mondeling akkoord had over geleidende uren. De atelierverantwoordlijke vond dit niet kunnen en behandelde mij als zijn persoonlijke lijfeigene. Hij had mij in voorspraak in die firma binnengehaald dus ik moest doen wat hij wilde. Andere collega's kwamen me dikwijls vragen hoe ik het volhield. Ik moest harder werken dan wie ook want "ik was zo goed en zou dan nog beter zijn". Ik betrapte hem op leugens die tot doel hadden dat ik moest vrezen voor m'n job als ik niet voor hem sprong. Na een tijd kon ik er niet meer tegen en heb met de baas en atelieroverste een verzoeningsvergadering gevraagd om me met rust te laten. Toen gaf de baas me gelijk en anderhalve maand later ben ik ontslagen. Zonder mij een verwittiging te geven ofzo voor de zogenaamde "niet gedane uren". Ik presteerde elke maand overuren dus was geen onoverkomenlijk probleem geweest om op te lossen. Achteraf bleek dat m'n werkgever veroordeeld was tot het betalen van een grote som aan een ex collega waardoor ik volgens mij baan moest ruimen om zo kosten te kunnen sparen. Nu heeft deze net z'n boeken neergelegd en vraag ik me af of ik alsnog een klacht kan indienen wegens pestgedrag van een hierarchische overste. Ik ben psyschish compleet op doordat ik precies nergens m'n naam kan zuiveren. Geld hoef ik niet ook al zit ik financieel aan de grond, in 20jaar ben ik nergens ontslagen en met elke sollicitatie moet ik nu uitleggen waarom ik direct ontslagen ben. Misschien kan iemand me zeggen of ik tegen windmolens vecht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jan 2013 09:17

U kan altijd een rechtzaak beginnen, maar of u kans maakt op slagen, kan iemand hier onmogelijk zeggen. Het bewijzen van pesterijen 8 maand na ontslag, is niet zo eenvoudig.

Het zou wel handiger zijn om volgende keer te ademen bij het schrijven van uw post, een alinea op z'n tijd in een tekst misstaat nooit :)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”