terugvordering stempelgeld

ferbeli
Topic Starter
Berichten: 7

terugvordering stempelgeld

#1 , 16 jan 2013 17:27

In 2008 werd ik ontslagen. Ik kreeg een C4 dus ging ik daarmee naar de hulpkas om stempelgeld aan te vragen. Ik werkte toen voor een belgische firma maar in een vestiging in het buitenland. Tijdens mijn tewerkstelling werd ook een deel managementsvergoeding uitbetaald aan mijn buitenlandse firma (facturen). Ik ben toen naar de rechtbank gestapt omdat ik ten onrechte werd ontslagen (ik was zwanger) na jaren procedures oordeelde de rechter dat mijn contract in Belgie niet geldig was. Vandaag kreeg ik een brief dat ze mijn stempelgeld vanaf 01/01/2009 terug vorderen (ik kreeg stempelgeld van 2009 tot eind 2010, daarna heb ik besloten om thuis te blijven voor de kids en voorlopig geen werk te zoeken (dus ook geen stempelgeld meer).
Hoe zit dit? Kan dit zo maar? Ik heb toch niets misdaan, ik had een contract, kreeg een C4 ik was me van geen kwaad bewust...We hebben ook nooit de beslissing van de rechter begrepen in het vonnis, mijn werknemer wou dit soort split-salary omdat hij dan minder bijdragen moest betalen, ik ben akkoord gegaan omdat ik vertrouwen had in hem, hij zei dat het geen probleem was, en natuurlijk wou ik de job! Maar nu blijkt dat ik ook nog eens geen recht op stempelgeld had! (ik heb tot in juni 2003 fulltime gewerkt in Belgie)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jan 2013 07:09

Als je arbeidsovereenkomst geen feitelijke arbeidsovereenkomst was, maar een schijnwerknemerschap, is je C4 dus nietig. Dan kan je op basis van die C4 ook geen werkloosheidsuitkeringen aanvragen.

Alles hangt af van de concrete invulling van de arbeidsovereenkomst, de managementsovereenkomst met de buitenlandse firma en het oordeel van de rechter. Om correct te kunnen oordelen moeten we weten wat daar allemaal in stond en effectief gebeurde. Wat is "het buitenland", is dat EU of elders?

Met fiscale constructies werken is met vuur spelen... als blijkt dat je eigenlijk zelfstandige was, kan je natuurlijk geen werkloosheidsuitkeringen opbouwen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”