Verbreking wederzijds overleg

pruts1982
Topic Starter
Berichten: 4

Verbreking wederzijds overleg

#1 , 10 jan 2013 21:31

Beste mensen,

ik zit in een vervelende situatie en ik hoop dat iemand mij een klein beetje duidelijkheid kan scheppen.

Eind november 2012 heb ik mijn tot mijn grote verbazing mijn C4 ontvangen via aangetekend schrijven omwille van economische problemen binnen het bedrijf. Ik had namelijk een bediende contract van onbepaalde duur en was al 1.5 jaar in dienst. Ondanks het feit dat andere ontslagen werknemers een verbrekingsvergoeding hebben gekregen, moest ik een opzegtermijn doen van 3 maanden. Gelukkig kon ik op 7 januari 2013 (na het bouwverlof) opnieuw aan de slag via een interim-contract en na mondeling overleg met mijn vorige werkgever zou dat geen probleem zijn. Maar toen alles op papier moest worden gezet, heeft het bedrijf mij gedwongen een document te ondertekenen van verbreking met onderling overleg waarbij elke resterende vergoeding aan mij zou vervallen. Ik had de keuze ofwel mijn opzegtermijn uit te doen met als nadeel dat ik nog een maand gedemotiveerd aan de slag moest en mijn toekomstige werkgever opnieuw moest inlichten dat ik pas een maand later aan de slag zou kunnen gaan (met als risico dat hij misschien iemand anders neemt). Ik heb dus maar dat document ondertekend voor de zekerheid op een nieuwe start.

Mijn vraag is nu: heb ik dan nog recht op een uitkering, omdat ik dat document van onderling overleg heb getekend bij mijn vorige werkgever, als na mijn eerste week interim mijn contract niet meer wordt verlengd? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jan 2013 22:32

je zal een sanctie krijgen, gezien je zelf (vroegtijdig) gestopt bent op je vorig werk, daarna zal je terug kunnen stempelen. Als je 4 weken kan werken via interim zal men niet meer kijken naar de vorige tewerkstelling.

pruts1982
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 jan 2013 23:56

Dus als ik het goed begrijp moet ik in zulke komende situaties altijd best mijn opzegtermijn uitdoen of een verbrekingsvergoeding aanvaarden. Nu heb ik eigenlijk mijn kennis nog twee maanden ten dienste gesteld voor het bedrijf en hen een cadeau gegeven om een extra maandloon uit te sparen. Dit allemaal ten koste van mij want ik heb de moeite gedaan om na een maand al een zeer interessante job te vinden en het risico genomen om eerder te stoppen om op die manier zekerheid te hebben op die job en een nieuwe toekomst. Had ik de opzegtermijn moeten uitdoen dan had mijn nieuwe werkgever iemand anders gekozen want de positie moest zeer snel worden ingenomen. Maw, ik heb voortdurend de moeite gedaan om werk te zoeken en te vinden maar desondanks heb ik toch geen recht op een uitkering moest mijn toekomstige werkgever het interim contract niet meer verlengen voor komende week.

Ik heb altijd geprobeerd te werken en heb nooit stilgezeten door lekker van een uitkering te kunnen genieten zoals zovele van het systeem profiteren. Had ik dan maar een verbrekingsvergoeding gehad, drie maanden lekker lui op mijn gat gezeten en dan nogeens fijn een half jaar van een maximale uitkering genoten. Of beter nog, proberen even te werken en dan weer lekker profiteren van een uitkering tot de rva weer komt aankloppen. Sorry maar zo zit ik niet in mekaar, ik wil werken om op die manier ergens in het leven te geraken en als het nu even niet zo loopt zoals gehoopt, heb ik ook nog niet eens recht op een uitkering om even de moeilijke periode door te komen tot ik weer een nieuwe job heb gevonden.

Om mijn lang verhaal kort te maken, mijn nieuwe baas wil de samenwerking al na een week verbreken omdat ik blijkbaar niet snel genoeg werk. Vorige week had ik nog hoop en drie jaren continu gewerkt, een week later heb ik zelfs geen uitkering meer. Ik kan begrijpen waarom mensen af en toe de pedalen verliezen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 jan 2013 07:10

Niemand zegt dat je geen uitkering meer hebt, enkel dat als je zelf het risico neemt om een werk te verlaten, je niet zomaar onmiddellijk recht hebt op uitkeringen indien het later misloopt.

De reden hiervoor is eenvoudig: laat je zoiets toe, dan zou iedereen in onderling overleg het werk zelf stopzetten, daarna een dagje interim doen ("ach meneer, ze hebben me een voltijds contract beloofd") en daarna werkloosheid aanvragen. Het systeem nu is een compromis tussen beide.

Je kan nu wél nog je verdedigen tegenover de RVA en zo proberen te bewijzen dat je wel degelijk je best gedaan hebt om te werken. Maar kom dan niet af met "ze hebben me gedwongen om een onderling akkoord te tekenen". De RVA zal dat argument niet geloven, gezien jij nog altijd een gezonde volwassen mens bent en je zelf wel kan beslissen om iets te tekenen of niet.

pruts1982
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 jan 2013 10:16

Bedankt alvast voor je snelle reactie JPV. Het voelt gewoon verkeerd aan te moeten aanvaarden dat dit alles loopt buiten mijn wil (heb nooit voor mijn ontslag gevraagd en had natuurlijk ook graag blijven werken bij mijn nieuwe werkgever). Mijn huidige werkgever wil dit gelukkig menselijk bekijken waardoor ik nog enkele dagen mag blijven tot er een oplossing is. Hij is ook bereid te bevestigen dat dit enkel een beslissing is van hem uit. Ik denk zelfs dat hij aan het interimkantoor een C4 wil aanvragen. Hij wil natuurlijk ook niet teveel kosten hebben aan dit alles aangezien hij terug een betere kandidaat moet zoeken (of hij die op korte termijn gaat vinden dat is een andere vraag). Ik heb gevraagd of ik meer tijd kan krijgen om mij in te werken en te bewijzen maar dat is geen optie meer.

pruts1982
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 23 jan 2013 11:50

Beste, ik zit ook in een soortgelijke situatie en heb daarom enkele dagen geleden hier hetzelfde onderwerp gepost. Ik ben ondertussen naar de hulpkas geweest om mijn dossier op te maken dat ze dan naar de RVA gaan sturen. Om mijn verhaal te bevestigen en in de hoop recht te krijgen op een uitkering, heb ik mijn werkgevers gecontacteerd en zij waren dan ook bereid een document op te stellen. In dit document bevestigen zij dus de aard van het contract in onderling overleg. Ik kon enkel bij mijn nieuwe werkgever starten als ik 1 maand vroeger dan mijn opzegtermijn kon stoppen. Ik heb dus gekozen voor nieuw werk onder interimcontract maar uit de gesprekken zou alles bekeken worden op lange termijn. Een beetje meer zekerheid dus. Spijtig genoeg heeft de zaakvoerder na twee weken mijn contract niet meer verlengd omdat een nieuwe kandidaat met 10 jaren ervaring de voorrang heeft gekregen. Nu sta ik hier, werkloos en geen recht op uitkering. Ook de zaakvoerder heeft dus een document ondertekend waarbij hij zijn beslissing en mijn goede intenties bevestigd. Ik hoop dus dat de RVA kijkt naar de situatie en daarom hoop ik dat die documenten mijn verhaal kracht gaan bijzetten. Misschien interessant om dit ook te doen.

grts

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2013 18:21

Beste, ik zit ook in een soortgelijke situatie en heb daarom enkele dagen geleden hier hetzelfde onderwerp gepost. Ik ben ondertussen naar de hulpkas geweest om mijn dossier op te maken dat ze dan naar de RVA gaan sturen. Om mijn verhaal te bevestigen en in de hoop recht te krijgen op een uitkering, heb ik mijn werkgevers gecontacteerd en zij waren dan ook bereid een document op te stellen. In dit document bevestigen zij dus de aard van het contract in onderling overleg. Ik kon enkel bij mijn nieuwe werkgever starten als ik 1 maand vroeger dan mijn opzegtermijn kon stoppen. Ik heb dus gekozen voor nieuw werk onder interimcontract maar uit de gesprekken zou alles bekeken worden op lange termijn. Een beetje meer zekerheid dus. Spijtig genoeg heeft de zaakvoerder na twee weken mijn contract niet meer verlengd omdat een nieuwe kandidaat met 10 jaren ervaring de voorrang heeft gekregen. Nu sta ik hier, werkloos en geen recht op uitkering. Ook de zaakvoerder heeft dus een document ondertekend waarbij hij zijn beslissing en mijn goede intenties bevestigd. Ik hoop dus dat de RVA kijkt naar de situatie en daarom hoop ik dat die documenten mijn verhaal kracht gaan bijzetten. Misschien interessant om dit ook te doen.

grts
waarom pakt u geen ander werk aan voorlopig al was het achter de vuilkar lopen of in de tomaten aan 8€/u tot de 4 weken om zijn en overbrug die enkele dagen met jaarlijkse vakantie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”