Ontslag bij langdurige ziekte

Yann63
Topic Starter
Berichten: 11

Ontslag bij langdurige ziekte

#1 , 02 jan 2013 18:30

Momenteel ben ik reeds 18 maanden ziek met nog geen vooruitzicht op werkhervatting. Maar nog steeds in dienst met behoud van extra-legale voordelen. Ancienniteit = 26 jaar.
Dus volgens de formule Claeys zou de werkgever me in geval van ontslag een opzegvergoeding van 26 maanden moeten uitbetalen.
Nu lees ik dat de werkgever deze opzegvergoeding niet zou moeten betalen indien hij me ontslaat wegens medische overmacht.
Is deze informatie correct ? Welke bewijzen dient de werkgever dan te leveren ? En kan ik een dergelijk ontslag zonder opzegvergoeding voorkomen.
Bij voorbaat dank voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2013 19:47

arbeidsovereenkomstenwet
Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jan 2013 12:51

Momenteel ben ik reeds 18 maanden ziek met nog geen vooruitzicht op werkhervatting. Maar nog steeds in dienst met behoud van extra-legale voordelen. Ancienniteit = 26 jaar.
Dus volgens de formule Claeys zou de werkgever me in geval van ontslag een opzegvergoeding van 26 maanden moeten uitbetalen.
Nu lees ik dat de werkgever deze opzegvergoeding niet zou moeten betalen indien hij me ontslaat wegens medische overmacht.
Is deze informatie correct ? Welke bewijzen dient de werkgever dan te leveren ? En kan ik een dergelijk ontslag zonder opzegvergoeding voorkomen.
Bij voorbaat dank voor jullie advies.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2013 13:07

Momenteel ben ik reeds 18 maanden ziek met nog geen vooruitzicht op werkhervatting. Maar nog steeds in dienst met behoud van extra-legale voordelen. Ancienniteit = 26 jaar.
Dus volgens de formule Claeys zou de werkgever me in geval van ontslag een opzegvergoeding van 26 maanden moeten uitbetalen.
Nu lees ik dat de werkgever deze opzegvergoeding niet zou moeten betalen indien hij me ontslaat wegens medische overmacht.
Is deze informatie correct ? Welke bewijzen dient de werkgever dan te leveren ? En kan ik een dergelijk ontslag zonder opzegvergoeding voorkomen.
Bij voorbaat dank voor jullie advies.
niks vergeten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 jan 2013 20:54

Momenteel ben ik reeds 18 maanden ziek met nog geen vooruitzicht op werkhervatting. Maar nog steeds in dienst met behoud van extra-legale voordelen. Ancienniteit = 26 jaar.
Dus volgens de formule Claeys zou de werkgever me in geval van ontslag een opzegvergoeding van 26 maanden moeten uitbetalen.
Nu lees ik dat de werkgever deze opzegvergoeding niet zou moeten betalen indien hij me ontslaat wegens medische overmacht.
Is deze informatie correct ? Welke bewijzen dient de werkgever dan te leveren ? En kan ik een dergelijk ontslag zonder opzegvergoeding voorkomen.
Bij voorbaat dank voor jullie advies.
Ontslag wegens medsiche overmacht kan niet, maar je bedoelt het wel juist: het gaat over een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medsiche overmacht. Dat kan idd zonder verbrekingsvergoeding of opzeg (gezien het dan ook niet over een ontslag gaat). Je werkgever moet je daarvoor bij de arbeidsgeneesheer sturen en die moet je definitef arbeidsongeschikt verklaren voor je vroegere functie (én geen alternatief werk hebben voor je).

ALs dit gebeurt, kan je eventueel, na overleg met je arts, in beroep gaan tegen de ongeschiktheidsverklaring van de arbeidsgeneesheer.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”