Aangetekend schrijven niet genoeg?

kestemodon
Topic Starter
Berichten: 3

Aangetekend schrijven niet genoeg?

#1 , 01 jan 2013 19:21

Wij hebben hier in het bedrijf een redelijk ambetant probleem.
Er werd iemand ontslagen en zoals het hoort werd dit gedaan via mondelinge mededeling en via een aangetekend schrijven.

Nu komt het probleem...
Het schrijven in toegekomen maar de postbode heeft de brief in de brievenbus gedropt, zonder te laten tekenen voor ontvangst.
Ofwel heeft de postbode zelf afgetekend voor het gemak en dan de brief in de brievenbus gestoken.

Gevolg werknemer aanvaardt ontslag niet en wegens speciale overeenkomsten in het contract stijgt de ontslagpremie sterk.
Dus nu eist de werknemer deze premie.

Kan dit zomaar?
Want brief is toegekomen en werknemer was op de hoogte.

En kan deze kost verhaald worden op de post?
Het namelijk hun verantwoordelijkheid dat deze brief correct toekomt.
Ik heb hen namelijk betaald om deze service te vervullen.

Alvast bedankt voor alle hulp.

EDIT: TYPO + verduidelijking
Laatst gewijzigd door kestemodon op 01 jan 2013 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 01 jan 2013 20:30

Sedert wanneer moet de postbode een aangetekend schrijven tekenen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 01 jan 2013 22:36

Sedert wanneer moet de postbode een aangetekend schrijven tekenen?
Voorzover ik het begrijp heeft de werknemer het AS niet getekend, maar het gewoon in zijn brievenbus gevonden. Dus zijn er twee mogelijkheden; ofwel is er niets getekend, ofwel heeft de postbode, voor het gemak, maar even zelf getekend.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 01 jan 2013 22:46

Wat een C4 voor de postbode tot gevolg zou moeten hebben.

kestemodon
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 01 jan 2013 23:04

Voorzover ik het begrijp heeft de werknemer het AS niet getekend, maar het gewoon in zijn brievenbus gevonden. Dus zijn er twee mogelijkheden; ofwel is er niets getekend, ofwel heeft de postbode, voor het gemak, maar even zelf getekend.
Zoals Oude Belg zegt, brief is gewoon in de brievenbus gedropt of de postbode heeft voor het gemak getekend.
Ik zal het ook even aanpassen in mijn eerste post.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 01 jan 2013 23:14

U hebt geen antwoordformulier teruggekregen met een handtekening?
Dan heeft men bij een valse handtekening een strafbaar feit.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2013 01:43

hoe is de werknemer ontslagen ?
-verbreking + verbrekingsvergoeding
-ontslag + opzeggingstermijn
bij een verbreking kan dit perfect mondeling gebeuren

indien de werknemer de rechtsgeldigheid van de kennisgeving betwist , dan kan hooguit de kennisgeving nietig zijn en niet het ontslag zelf

indien er recht op schadevergoeding is moet mijne inziens , de werknemer zich maar beroepen op art 1382bw en zich richten aan degene die de fout heeft begaan
en die fout hebt u niet begaan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 jan 2013 08:04

Wij hebben hier in het bedrijf een redelijk ambetant probleem.
Er werd iemand ontslagen en zoals het hoort werd dit gedaan via mondelinge mededeling en via een aangetekend schrijven.
u hebt het bewijs van de verzending van de aangetekende zending? Dan bent u veilig. U hebt gedaan wat de wetgeving u verplicht te doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2013 15:00

Wij hebben hier in het bedrijf een redelijk ambetant probleem.
Er werd iemand ontslagen en zoals het hoort werd dit gedaan via mondelinge mededeling en via een aangetekend schrijven.
u hebt het bewijs van de verzending van de aangetekende zending? Dan bent u veilig. U hebt gedaan wat de wetgeving u verplicht te doen.
Hoe bedoelt u? Dat de ex-werknemer zich tot de post moet richten om zijn beklag te doen? (Stel dat deze laatste de brief echt niet toegkregen zou hebben wegens fout postbode?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2013 16:00

Wij hebben hier in het bedrijf een redelijk ambetant probleem.
Er werd iemand ontslagen en zoals het hoort werd dit gedaan via mondelinge mededeling en via een aangetekend schrijven.
u hebt het bewijs van de verzending van de aangetekende zending? Dan bent u veilig. U hebt gedaan wat de wetgeving u verplicht te doen.
Hoe bedoelt u? Dat de ex-werknemer zich tot de post moet richten om zijn beklag te doen? (Stel dat deze laatste de brief echt niet toegkregen zou hebben wegens fout postbode?)
arbeidsovereenkomstenwet 3-7-1978
art 37......... Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending,

voor de werkgever heeft het aangetekend schrijven uitwerking onverschillig of deze wel of niet is aangekomen

aangezien het ontslag eerst mondeling is gegeven en bevestigd per aangetekend schrijven zou het theoretisch moeten gaan om een verbreking en dan zie ik niet in , welke schade de werknemer kan verhalen op de post of werkgever op basis van de vermoedelijke fout
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 02 jan 2013 16:09

er kan wel degelijk bijkomende schade in geval van een verbreking gevraagd worden, maar dat is uiterst zelden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jan 2013 19:44

er kan wel degelijk bijkomende schade in geval van een verbreking gevraagd worden, maar dat is uiterst zelden.
en is dit dan op basis van een fout door een postbode
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

kestemodon
Topic Starter
Berichten: 3

#13 , 02 jan 2013 20:33

Even antwoorden op de vragen.

@de reden:
Het om een ontslag met opzegtermijn.
Aangezien we hier menselijk zijn, was dit eerder al mondeling besproken.

@Franciscus:
Het was een gewone aangetekend schrijven, eentje zonder antwoordkaart.

@JPV:
Bewijs van verzending is inderdaad beshikbaar.

Dus als ik het goed begrepen heb,
dan is het ontslag geldig en hoeft er geen opzegvergoeding betaald te worden.
Omschakeling van gewoon ontslag naar verbreking is er gekomen vanaf een vertrouwenskwestie na het ontslag (tijdens de eigenlijke opzegtermijn).
En indien dit wel zo zou zijn, dan kan het bedrijf deze kosten verhalen op de post.

Alvast bedankt voor alle hulp.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 jan 2013 13:36


Dus als ik het goed begrepen heb,
___1___dan is het ontslag geldig en hoeft er geen opzegvergoeding betaald te worden.


---2---Omschakeling van gewoon ontslag naar verbreking is er gekomen vanaf een vertrouwenskwestie na het ontslag (tijdens de eigenlijke opzegtermijn).
En indien dit wel zo zou zijn, dan kan het bedrijf deze kosten verhalen op de post.

1)als de wijze van kennisgeving nietig is blijft het ontslag zelf overeind , als de werknemer de verbreking vaststeld neemt die een behoorlijk risico , want als dit door de rechter niet aanvaard wordt heeft hij zelf de arbeidsovereenkomst verbroken en kan jij een verbrekingsvergoeding eisen .
maar wanneer jij zelf intussen de arbeidsovereenkomst hebt verbroken kan je dat niet meer ongedaan maken

het zal er wat op aankomen wat er juist is gebeurd , best de briefwisseling eens in jpv zijn brievenbus steken

2)dan had je mijne inziens geen omschakeling mogen doen en de werknemer zelf de verbreking moeten laten vaststellen en pas als je dat verloren had op basis van die fout door de postbode kan je zich beroepen op art 1382 bw

Art. 1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”