Ontslag tijdens proef?

Werknemer1990
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag tijdens proef?

#1 , 22 dec 2012 14:04

Op maandag 6 februari 2012 ben ik in dienst gegaan als bediende bij het bedrijf.
Ik kreeg een bediendecontract van onbepaalde duur voorafgegaan door 6 maanden proef.
Volgens mijn contract zou ik volgende uren werken:

Week 1:
maandag: 12u30 - 22u30
dinsdag : 12u30 - 22u30
woensdag: 13u - 16u
donderdag /
vrijdag /
zaterdag 12u30 - 00u30 met een uur pauze
Zondag 12u30 - 00u30 met een uur pauze

Week 2:
Maandag /
Dinsdag /
Woensdag 12u30 - 22u30
donderdag 12u30 - 22u30
vrijdag 12u30 - 00u30 met een uur pauze
zaterdag /
zondag /

Wijzigingen aan dit uurrooster zijn steeds mogelijk stond onder deze paragraaf.

Tijdens mijn proefperiode heb ik verlof genomen. Ik ben afwezig geweest van zaterdag 23/06 tot en met dinsdag 3/07/2012
Als je nagaat met mijn uurrooster komt dit overeen met 5 officiële verlofdagen.

Nu zegt de wet dat je proefperiode wordt verlengt met het aantal dagen dat je volledig afwezig was tijdens deze periode. Bij mij zou dit op 11 dagen uitkomen. Dit is meer dan het dubbele van mijn officiële vakantie? kan dit wel?
Mijn proefperiode zou volgens mijn werkgever dan pas verlopen op 17 augustus.
Op dinsdag 14 augustus 2012 hebben ze mij ontslagen. binnen mijn proefperiode.

Ze beweren nu bovendien dat als ik mijn dagen apart had aangevraagd als verlof dat het enkel die 5 dagen waren geweest, tegenover nu heb ik in blok aangevraagd waardoor alles in blok zou meetellen. Ik kan over deze regel echter niks terug vinden op sites ivm arbeidswetgeving.

Ik wijk nu eenmaal af van het normale scenario van verlof nemen, aangezien ik maar enkele dagen moet nemen om een hele week thuis te kunnen zijn. bestaat hier dan geen afwijking op deze regels voor mensen in mijn situatie?

Kent iemand meer over deze materie?
Graag had ik toch een beetje duidelijkheid gehad in deze zaak.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 dec 2012 16:58

kan je eens duidelijk maken wanneer je week 1 en wanneer je week 2 was tijdens dat verlof?

Werknemer1990
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 dec 2012 16:24

de week van 25/06 tot en met zondag 1/07 was week 1.
Die week zou ik dan moeten werken/verlof nemen op maandag,dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag.
23/06 en 24/06 had ik normaal zowiezo vrij.
en maandag 2 en dinsdag 3 juli had ik normaal ook zowiezo vrij.
dus dat is toch gelijk aan 5 dagen verlof ? niet?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 dec 2012 17:09

schorsing van de AO begon op maandag, eindigde op zondag. De dagen ervoor waren geen schorsing, maar dagen waarop je normaal niet moest werken. Er zijn dus imho 7 dagen bij te tellen.

Die 2 dagen ervoor en erna zijn geen schorsing, tenzij je verlof aangevraagd hebt voor zaterdag ervoor tot en met de dinsdag erna (zodat je ook die dagen zeker niet moest werken, mocht je bvb een vervanging moeten doen).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”