Strafblad en carrière

Oceaan
Topic Starter
Berichten: 3

Strafblad en carrière

#1 , 22 dec 2012 12:16

Een goede vriend van mij heeft in zijn verleden verschillende feiten gepleegd zoals ( voor tot zover ik weet) overval met munitie, drugs handelen en geweld tegen een politieagent) , waar hij nu uiteraard erg veel spijt van heeft, ook omdat dit een hoogstwaarschijnlijk een belemmering zal zijn voor zijn eventuele carrière..

Hij is heel intelligent, zo heeft hij ASO gevolgd en studeerde verder Handelsingenieur aan de KUL. Hij vindt de leerstof erg goed meevallen en interessant. Maar heeft dit opgegeven en is dus gestopt met studeren, omdat hij toch geen schijn van kans maakt op de arbeidsmarkt later, vertelde hij me.

Het is echt jammer dat hij zijn talent daarvoor moet opgeven en hij is er daarom ook erg depressief van geworden. Tot is hij nu ten einde raad, dit was namelijk zijn droombaan.

Nu mijn vraag is: zal hij dan echt geen werk vinden in die sector? Kan hij hier iets tegen doen, wat zijn zijn rechten, etc..? Ik wil hem daar niet al te vaak mee confronteren want het doet hem pijn als ik er over begin, en hij schaamt zich over zijn verleden, wat uiteraard begrijpelijk is, bovendien is niemand perfect.. Daarom dat ik het via deze site doe..

Ik hoop dat er iemand me hierover kan informeren en raad kan geven.

Mvg
Oceaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 22 dec 2012 13:09

Feiten als minderjarige gepleegd?
Nog aan het studeren...... dus nog enkele jaren zeker niet op de arbeidsmarkt.

Hij kan mogelijk eerherstel krijgen...

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 22 dec 2012 13:11

Stel je voor: je hebt een vacature voor een hoger opgeleide werknemer. Je hebt - het is nu eenmaal crisis- de keuze tussen -tig kandidaten. Eén van de kandidaten heeft wel een zwaar gerechtelijk verleden : gewapende overval, drugshandel, geweld tegen een politieagent,... Ga jij er zelfs maar over dénken om zijn sollicitatie te overwegen? Eerlijk?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Oceaan
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 dec 2012 10:09

Feiten als minderjarige gepleegd?
Nog aan het studeren...... dus nog enkele jaren zeker niet op de arbeidsmarkt.

Hij kan mogelijk eerherstel krijgen...
Nee ik denk van niet, hij was net 18.. Maar die overval was wel op z'n 15 geloof ik..

Eerherstel? Kun je me aub hier meer over vertellen?

Mvg
Oceaan

Oceaan
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 dec 2012 10:15

Stel je voor: je hebt een vacature voor een hoger opgeleide werknemer. Je hebt - het is nu eenmaal crisis- de keuze tussen -tig kandidaten. Eén van de kandidaten heeft wel een zwaar gerechtelijk verleden : gewapende overval, drugshandel, geweld tegen een politieagent,... Ga jij er zelfs maar over dénken om zijn sollicitatie te overwegen? Eerlijk?

Ja dat weet ik..
Ik vind het gewoon jammer voor hem, omdat hij nu op het recht pad is en echt zwaar spijt heeft van zijn verleden. Verder heeft hij een niet al te goede jeugd gehad, hij werd verwaarloosd, geslagen en mentaal afgekraakt. Daarom dat ik wat empathie toon..

Iedereen verdient een kans.

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 23 dec 2012 10:18

wordt er in" de prive" een attest van goed gedrag en zeden gevraagd?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 dec 2012 10:24

Soms wel; zal afhangen van het soort job.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 23 dec 2012 10:32

hoe oud is hij nu?

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 23 dec 2012 12:47

Is het niet zo dat strafbare feiten, gepleegd door minderjarigen, NOOIT op het strafblad geplaatst worden? Men doet er toch alles aan om die minderjarigen zoveel mogelijk te beschermen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 23 dec 2012 15:04

Is het niet zo dat strafbare feiten, gepleegd door minderjarigen, NOOIT op het strafblad geplaatst worden? Men doet er toch alles aan om die minderjarigen zoveel mogelijk te beschermen?
Dat klopt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

krisje1973
Berichten: 281

#11 , 23 dec 2012 18:41

Tenzij ze uit handen gegeven zijn door de jeugdrechter.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 23 dec 2012 20:27

Gelieve de opmerknigen te beperken tot het gevraagde. Vandebos

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 23 dec 2012 21:49

Betrokkene is meerderjarig.

Enig idee WAARVOOR persoon veroordeeld is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jan 2013 14:55

Maar heeft dit opgegeven en is dus gestopt met studeren, omdat hij toch geen schijn van kans maakt op de arbeidsmarkt later, vertelde hij me.
Ik werk in de privé. Mijn eerste job was bij een VZW, daarna een KMO en nu bij een multinational. Nergens heeft men mij ooit naar een bewijs van goed gedrag en zeden gevraagd. Nergens, nergens, nergens. Of ik nu een strafblad had of niet, het had voor mijn carrière (tot nu toe) geen enkel verschil gemaakt!

Dat hij dus geen kans maakt op de arbeidsmarkt is héél erg dikke zever. Maak hem dat maar snel duidelijk, zodat hij zijn studies opnieuw opneemt en er alsnog voor gaat. Handelsingenieur is een diploma waarbij je typisch in de privé terecht komt. En daar wordt, voor zover ik weet, echt héél erg zelden naar een bewijs van goed gedrag en zeden gevraagd. Het is niet dat hij bij de politie of een school of weet ik veel wat aan de slag wil met dat diploma van handelsingenieur, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”