ontslag tijdens revaldatie NAH.

patrick s.
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag tijdens revaldatie NAH.

#1 , 20 dec 2012 23:00

dag allemaal,

hoop dat er iemand kan zeggen wat de juist wetgeving is en of mijn ontslag legaal verlopen is.
werk nu bijna 8 jaar voor bedrijf in kallo.
op 17 juni 2012 heb ik een motorongeval gehad tijdens een sportevenement in frankrijk.
ben op ziekenverlof gegaan er is N.A.H. vastgesteld waardoor de revalidatie wat uitloopt .
met het oog op het komende verlof laat ik op 18 december een doctersatest (verlenging) maken voor de
maand januari.
dezelfde avond (18 dec) krijg ik een telefoon van de directeur van mijn bedrijf dat ik ontslagen zal worden.
volgende dag krijg ik dan ook een aangetekent schrijven.
"hierbij delen wij u onze beslissing mee om uw arbeidsovereenkomst met onmiddelijke ingang
te beëndigen op 18 december 2012."

wel daar was ik effe niet goed van.

6 maand en 1 dag ,ik weet zelf dat ze na 6 maand ziekte iemand mogen ontslaan,nu is mijn vraag.
Moeten ze niet wachten tot ik terug ben uit ziekenverlof.
en mag de cristelijke mutualiteit mijn uitkering stopzetten omdat ik verbrekingsvergoeding krijg van 42 kalenderdagen en na 42 dagen terug een uitkering krijg.

ik snap niet dat ze dit zomaar kunnen doen.
grts
patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2012 07:43

Jammer genoeg moet ik je ontgoochelen.

Na 6 maand mag een werknemer perfect je contract verbreken wegens ziekte én moet hij niet wachten tot je uit ziekteverlof terugkeert.

Gezien je enkel ziekteuitkeringen kan krijgen als je geen andere vergoeding krijgt die loon is (of daaraan gelijkgesteld), ben je voor die 42 kalenderdagen niet uitkeringsgerechtigd. Daar zit een goede logica achter: anders zou iedereen die een verbrekingsvergoeding krijgt, vlug even ziek worden (bvb ziek door het ontslag) en zo dubbel geld trekken. Of je zou kunnen ziek zijn (zélfs na controle van een dokter) én toch gaan werken. Dat is ook niet de bedoeling van ziekteuitkeringen.

Hou er ook rekening mee dat, indien het sportevenement betalend was, u geen recht had op gewaarborgd loon van uw werkgever. (bvb een voetballer in nationale die ziek wordt, krijgt in principe géén gewaarborgd loon van zijn werkgever (tenzij de werkgever natuurlijk nét de voetbalploeg is).

patrick s.
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 21 dec 2012 11:12

oke bedankt voor het snelle antwoord.

dus verbrekingsvergoeding is eigenlijk gewoon mijn loon die uitbetaald word zonder dat ik hoef te werken , en na 42 kalenderdagen zou ik dan mijn ontslagpremie voor 8 jaar dienst moeten krijgen .

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 dec 2012 15:14

Als je arbeider bent (wat je verbrekingstermijn doet vermoeden), heb je idd recht op een ontslaguitkering van 2500 euro als je voltijds in dienst was.

patrick s.
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 dec 2012 14:21

tot nu toe verloopt alles zoals hier beschreven dus ga ik ook niet moeilijk doen en stilaan beginnen uitkijken naar iets anders.
tx voor de uitleg.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”