Ontslag en ziekte

ishka
Topic Starter
Berichten: 9

Ontslag en ziekte

#1 , 19 dec 2012 20:57

Hallo,
Heb mijn ontslag aangetekend ingediend deze is 1/12/2012 ingegaan tot 15/01/2013 (1,5 maand aangezien ik bediende ben)
Sinds ze van mn ontslag weten zijn ze me op alle manieren aan het treiteren.
Heb mij al 6dagen ziek gemaakt,omdat het niet uit te houden was en het verbertert er niet op.
Nu was mijn vraag wanneer val je JUIST op ziekenkas is na 4 weken bij bediende blijkbaar maar over hoeveel dagen ziekte gaat het juist?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2012 21:03

eerste 30 kalenderdagen betaalt de werkgever het loon. Bij herval binnen de 14 kalenderdagen na eindige vorige ziekte, blijven die 30 dagen doorlopen.

Bvb: 20 (kalender)dagen ziekte, daarna 10 (kalender)dagen werken, daarna 15 (kalender)dagen ziek => de laatste 5 dagen zullen niet meer door de werkgever uitbetaald worden.

ishka
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 19 dec 2012 21:27

Dus de 30dagen zijn effectief 30dagen ziek?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 dec 2012 22:11

30 kalenderdagen.

Een voorbeeld indien je werkt van maandag tot vrijdag: Ben je van vrijdag tot en met maandag ziek, dan is dit 4 dagen ziekte. Ben je vrijdag ziek én maandag ziek, maar geen attest voor zaterdag en zondag, dan ben je slechts 2 dagen ziek

30 dagen ziek wil niet zeggen 30 dagen ziek op een jaar: m'n eerste voorbeeld even uitbreiden:
Bvb: 20 (kalender)dagen ziekte, daarna 10 (kalender)dagen werken, daarna 15 (kalender)dagen ziek => de laatste 5 dagen zullen niet meer door de werkgever uitbetaald worden.
Bvb: 20 (kalender)dagen ziekte, daarna 20 (kalender)dagen werken, daarna 15 (kalender)dagen ziek => alle dagen worden door de werkgever zoals normaal uitbetaald.

ishka
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 20 dec 2012 17:54

Dus 30 dagen ziek

Bv. werk van maandag tot vrijdag, zaterdag en zondag vrij week erop werk ik van maandag tot zondag.Dokter schrijft twee weken thuis 26/12/2012 tot 09/01/2013 ben ik dan 15dagen ziek of met vrije dagen en feestdagen eraf 11dagen ziek?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 21 dec 2012 08:38

“Art.70.De bediende die is aangeworven voor onbepaalde tijd...behoudt het recht op zijn loon gedurende de eerste dertig dagen van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval...Art.73.§ 1. In geval van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte...is het in de artikelen 70...bedoelde loon niet opnieuw verschuldigd als een nieuwe arbeidsongeschiktheid zich voordoet in de eerste veertien dagen na het einde van een periode van arbeidsongeschiktheid waarvoor het in de artikelen 70...bedoelde loon wordt betaald. Het in de artikelen 70...bedoelde loon is echter verschuldigd :1° voor het nog te lopen gedeelte van de periode van dertig of veertien dagen, als de eerste periode van arbeidsongeschiktheid geen aanleiding gaf tot betaling van het in de artikelen 70...bedoelde loon tijdens de periode van dertig of veertien dagen...2° als de bediende een geneeskundig getuigschrift overlegt waaruit blijkt dat de nieuwe arbeidsongeschiktheid aan een andere ziekte of een ander ongeval is te wijten...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 dec 2012 09:04

Dus 30 dagen ziek

Bv. werk van maandag tot vrijdag, zaterdag en zondag vrij week erop werk ik van maandag tot zondag.Dokter schrijft twee weken thuis 26/12/2012 tot 09/01/2013 ben ik dan 15dagen ziek of met vrije dagen en feestdagen eraf 11dagen ziek?
dan ben je 15 dagen ziek.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”