Participatie of ontslag

Ronald23
Topic Starter
Berichten: 1

Participatie of ontslag

#1 , 19 dec 2012 12:38

Hallo,

Mijn werkgever is naar aanleiding van tegenvallende resultaten en slechte prognoses op zoek naar nieuw kapitaal en hij zoekt dit nu bij zijn eigen personeel. Hij legt mij en mijn collega's de keuze voor: participeer of 'ik trek de stekker eruit'. Met participeren bedoeld hij dus dat we ons in kunnen kopen. Ik persoonlijk heb echter geen trek te investeren in een bedrijf dat er door slechte bedrijfsvoering bepaald niet rooskleurig voorstaat. Ik ben reeds 10 jaar in vaste dienst en heb altijd naar (zeer) volle tevredenheid gefunctioneerd. Wat zijn mijn rechten en wat zijn mijn werkgevers' rechten en plichten in deze?

Groet,
Ronald

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2012 18:51

u rechten zijn om dit voorstel te weigeren. De werkgever kan dit onmogelijk verplichten. Hij kan u ook niet 'rechtmatig) ontslaan omdat u dit weigert te doen, hij kan wél u ontslaan omdat hij financiele problemen heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2012 11:06

Een werkgever die tot dergelijk "voorstel" over gaat, moet wel héél wanhopig zijn. Ik zou in geen geval op zijn voorstel ingaan, want de kans is groot dat de stekker er uiteindelijk toch uit gaat. Alleen wat later en met het gevolg dat je je "investering" zou kwijt zijn. Moest ik van jou zijn, ik zou naar een andere job beginnen uitkijken en niet afwachten tot je je ontslag krijgt omdat het bedrijf je niet meer kan betalen (of slechter nog: een faling van het bedrijf).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 dec 2012 15:15

zowel een faling als een werkgever die je niet meer kan betalen betekent voor alle duidelijkheid niet dat je sowieso loon kwijtspeelt. Je hebt altijd recht op loon via het fonds voor sluiting van onderneming indien je werkgever niet betaalt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2012 16:01

zowel een faling als een werkgever die je niet meer kan betalen betekent voor alle duidelijkheid niet dat je sowieso loon kwijtspeelt. Je hebt altijd recht op loon via het fonds voor sluiting van onderneming indien je werkgever niet betaalt.
Ja, inderdaad, maar het is beter om een andere job te hebben voor of op het moment dat je "oude" werkgever in faling gaat, dan op dat moment nog geen andere job te hebben en op werkloosheidsuitkering te moeten vallen...

Ik zou in ieder geval niet rustig zitten afwachten tot het moment dat ik ontslagen wordt, als ik dit van kilometers ver zie aankomen. Liever het zinkende schip op tijd verlaten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 dec 2012 16:13

maar het is toch in vele gevallen véél slechter om zélf elders te gaan werken nét voor het schip aan het zinken is dan erna. Een voorwaarde daarvoor: dat je jezelf in staat acht om vlot (<6 maand) ander werk te vinden.

Een voorbeeld: iemand die 10 jaar voor een bedrijf werkt als arbeider heeft bij faillissement van een bedrijf recht op:
- 10 x 150 euro sluitingsvergoeding (eventueel nog meer indien >45 jaar
- 9 maand (in geval van bediende) of meestal zo'n 8 weken + 3750 euro netto (onbelastbaar)

Neemt hij zelf ontslag, dan heeft hij daar géén recht op. Als je zelf vlug werk denkt te vinden, is dit een mooie extra vergoeding.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2012 18:53

maar het is toch in vele gevallen véél slechter om zélf elders te gaan werken nét voor het schip aan het zinken is dan erna. Een voorwaarde daarvoor: dat je jezelf in staat acht om vlot (<6 maand) ander werk te vinden.

Een voorbeeld: iemand die 10 jaar voor een bedrijf werkt als arbeider heeft bij faillissement van een bedrijf recht op:
- 10 x 150 euro sluitingsvergoeding (eventueel nog meer indien >45 jaar
- 9 maand (in geval van bediende) of meestal zo'n 8 weken + 3750 euro netto (onbelastbaar)

Neemt hij zelf ontslag, dan heeft hij daar géén recht op. Als je zelf vlug werk denkt te vinden, is dit een mooie extra vergoeding.
en over welke termijnen spreken we eer er achterstallig loon en die extra vergoedingen op de rekening staat?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 21 dec 2012 20:45

in principe binnen de 3 maand na indiening dossier. In tussentijd kan je provisionele werkloosheid krijgen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”