ontslag tijdens proefperiode?

dloofk
Topic Starter
Berichten: 8

ontslag tijdens proefperiode?

#1 , 16 dec 2012 14:55

ik kreeg vorige week maandag tijdens werk (vertegenwoordiger) vaag te horen dat men cijfers bekeken had en besproken en men samenwerking zouden stoppen (vrij vaag en of ik naar hoofdzetel zou komen om materiaal in te dienen...door slechte weer alsook 360km héén en terug heb ik laten weten dat ik niet tot daar kom voor ontslag)
Eventjes later toen het doorgedrongen was heb ik gevraagd gesprek te bevestigen via mail (vakbond had dit ook gevraagd)
Dit is niet gebeurd..
Dus heb ik verder gewerkt en dagen erop ook...
Woensdag kreeg ik aangetekende (was aan het werk en pas afgelopen vrijdag weest halen)
Vrijdag kreeg ik ook aangetekende brief die ik in ontvangst kon nemen en daarin stond onderstaande....
waarin ze verwijzen naar aangetekend schrijven van 10dec dat ze arbeidsovereenkomst beëindigd hebben met aankondiging betaling opzeggingsvergoeding van 7 dagen (gelet op beëindigen tijdens proef) + dat er materiële vergissing in brief stond dat deze gedateerd was op 13nov 2012 ipv 10dec maar deze toch rechtsgeldig is
+aanmaning activiteiten onmiddelijk stop te zetten en bedrijfseigendom in te dienen en dat deze brief geldt als formele ingebrekstelling.

Ik heb toen de eerste brief opgehaald die gedateerd was op 13 nov 2012....daar staat in dat ze mij ter kennis brengen dat ze een einde dienen te stellen aan arbeidsovereenkomst tijdens proef
De opzeggingstermijn ten belope van 7 kalenderdagen zal uitbetaald worden onder vorm van een verbrekingsvergoeding.
U dient zicht niet langer meer aan te bieden op onze onderneming (enkel bij meetings kwam ik tot daar)
de nodige documenten voor werkloosheid zullen ten gepaste tijden worden bezorgd
dan betreft bedrijfseigendommen ook vaag
enkel displayboek,klantenkaarten,demokoffers en demomateriaal (niks specifiek)
Gelieve deze onmiddelijk en in goede staat terug te bezorgen
Als ik niet direkt reageer zal men strafklacht neerleggen tegen ontvreemden bedrijfseigendommen....
verder niks...ook geen andere data

Rare is afgelopen vrijdag kreeg ik zelfs nog een sms van de grote baas van nog weekje op tanden bijten dan is het verlof en het weer zit mee blabla
Betreft mijn contract
= bediende contract van 18 juni 2012 voor onebepaalde duur en dan in volgende artikel dat er proef is van 6 maanden....na 2 maanden 7 dagen opzeggingstermijn

mijn vraag is nu is dit ontslag geldig gezien verkeerde datum,geen bevestiging telefoongesprek...
of dient men terug aangetekend schrijven te sturen en is men te laat met dit (na proefperiode 18 december)
Ik heb vrijdag dan gestopt met werken omdat dit in 2de brief stond maar heb wel ganse week gewerkt + onkostenvergoeding/dag toch verdiend
Kan men ontslag zomaar op maandag laten ingaan na telgesprek van minder dan minuut?

vakbond is niet echt behulpzaam heb ik indruk

thx
kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dloofk
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 07 jan 2013 14:05

momenteel nog altijd geen stap verder ondanks alles volgens boekje te doen...vakbond = afwachten en afwachten,hulp OCMW gevraagd maar hebben attest nodig die vakbond niet kan geven daar dossier niet volledig is....normaal moest loon gestort worden maar ook niks ontvangen,nog geen C4 ontvangen op dit moment...RVA meldt zelf aangetekende te sturen maar normaal had vakbond dit moeten doen
zoals het er nu uitziet is dat ik gewoon schrijven werkgever moet sturen na 14 dagen aangetekende (als ze nie reageren) en dan indienen bij RVA waar ze na 14 dagen naar ex-werkgever zullen gaan + 1 maand om dossier goed te krijgen....is rond april uitkering...dus 4 maand zonder inkomsten

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2013 17:24

nogal onduidelijk

kan je eens in kort samenvatten wanneer welk aangetekend schrijven is afgestempeld door de post en welke datum van beeindiging ze vermelden
en wanneer je laatste werkdag was

in principe brengt een verkeerde opgegeven datum van ontslag op zich geen nietigheid van het ontslag zelf met zich mee

waarom vult je vakbond in afwachting van een C4 voorlopig geen C109 in ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”