Sollicitatieverlof bij filltime nachtdienst

Apollo56
Topic Starter
Berichten: 7

Sollicitatieverlof bij filltime nachtdienst

#1 , 09 dec 2012 19:30

Ik heb op 1 december 2012 mijn opzegtermijn begonnen voor 4,5 mnd. Ik werkte 20 jaar fulltime nachtdienst in het ziekenhuis. De richtlijnen voor sollicitatieverlof vermelden enkel 'dagdienst'. Heb ik recht op één nacht sollicitatieverlof per week(week nachtdienst loopt van woensdag tot woensdag = 76u) zoals voor de dagdienst om ander werk te zoeken?Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee
Berichten: 160

#2 , 09 dec 2012 19:54

een sollicitatie gebeurt overdag dus daarmee dat mensen in een dagdienst sollicitatieverlof kunnen nemen.
aangezien je in een nachtdienst zit, ben je overdag vrij, dus kan je gaan solliciteren, en daarmee dus geen sollicitatieverlof opnemen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 09 dec 2012 20:53

Ik vind in de wet geen beperking terug, volgens mij geld dit ook indien men een vast nacht doet. Overdag ben je trouwens niet vrij, maar dien je dan te rusten.

@Hawkee, graag relevante wettekst of uitspraak om uw mening te staven.

Reclame

Caridina
Berichten: 137

#4 , 09 dec 2012 20:56

Artikel 41 van de Arbeidsovereenkomstenwet bepaalt dat arbeiders en bedienen recht hebben om met behoud van het loon afwezig te zijn tijdens de opzeggingstermijn om een andere dienstbetrekking te zoeken, het zogenaamde sollicitatieverlof. Het doel hiervan is de werknemer de mogelijkheid te geven om een nieuwe betrekking te vinden terwijl de opzegtermijn nog loopt, en zo de werkloosheid te vermijden na afl oop van die periode. Het sollicitatieverlof moet dan ook voor dat doel aangewend worden.

Hierin zie ik ook geen uitzondering staan voor mensen met nachtdienst.

echter wat verder lees ik :
Hij dient zijn werkgever wel op voorhand te informeren dat hij afwezig zal zijn. Indien de werkgever oordeelt dat deze keuze willekeurig en erg schadelijk voor hem is, kan hij dan ook naar de rechter stappen.

Hawkee
Berichten: 160

#5 , 09 dec 2012 22:40

ik heb geen wettekst of uitspraak om mijn mening te staven.
en zoals iedereen vind ik ook geen uitzonderingen in de artikels ivm nachtwerk en sollicitatieverlof.
hopelijk voor TS ben ik verkeerd.
denk dat de vakbond meer uitleg zou kunnen geven.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#6 , 09 dec 2012 23:38

Ik vermoed dat je moet kunnen bewijzen dat je sollicitatiegesrpek binnen een normale werktijd valt. Kan moeilijk aannemen dat wie gaat solliciteren om bvb
18.00 u (klein bedrijf rechtsreeks met de baas) dat je dan zomaar dit ook kan gaan opnemen als sollicitatie verlof. Wie dan 's nachts werkt heeft pech denk ik.
Nu ja iedereen mag van mij weten dat ik als werkgever al dit soort maatregelen toch onbetaalbaar begin te vinden. Niet alleen sollicitatieverlog maar al die
andere regels waarvan je soms denkt ....... Vaderschapsverlof om verbouwingen te doen ...... ergens anders dus niet aan de kinderkamer. Maar idd off topic
Mea culpa.
Maar is dit ook niet afhankelijk of je nu je ontslag neemt of gekregen hebt ? kan moeilijk aannemen dat wie ontslag neemt daar ook nog compensatie voor krijgt
om te gaan solliciteren.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 09 dec 2012 23:56

Feiten betreffende sollicitatieverlof:
-Als je in je opzeg zit (zowel bij gekregen als genomen ontslag), en je hebt nog geen ander werk, heb je recht op 1 dag in de week om werk te zoeken. Misverstand is dat je in die tijd moet solliciteren, advertenties lezen is voldoende.
-Bewijslast dat je niet werk zoekt ligt bij de werkgever, werknemer moet niet bewijzen dat hij werk zoekt.
-Nergens wordt een beperking opgelegd betreffende uurrooster, dus iemand die 's nachts werkt heeft hier evenveel recht op als iemand die overdag werkt.
-Dag dient in overleg te worden vastgelegd, maar indien men geen overeenkomst bereikt mag de werknemer deze zelf kiezen.
-Dag kan opgesplitst worden in 2 halve dagen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2012 04:13

bent u tewerkgesteld met een arbeidsovereenkomst of werkt u in statutair dienstverband ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 dec 2012 07:17

Feiten betreffende sollicitatieverlof:
-Als je in je opzeg zit (zowel bij gekregen als genomen ontslag), en je hebt nog geen ander werk, heb je recht op 1 dag in de week om werk te zoeken. Misverstand is dat je in die tijd moet solliciteren, advertenties lezen is voldoende.
-Bewijslast dat je niet werk zoekt ligt bij de werkgever, werknemer moet niet bewijzen dat hij werk zoekt.
-Nergens wordt een beperking opgelegd betreffende uurrooster, dus iemand die 's nachts werkt heeft hier evenveel recht op als iemand die overdag werkt.
-Dag dient in overleg te worden vastgelegd, maar indien men geen overeenkomst bereikt mag de werknemer deze zelf kiezen.
-Dag kan opgesplitst worden in 2 halve dagen.
kan ik enkel bevestigen. Sollicitatieverlof kan in deze dus perfect.

Apollo56
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 10 dec 2012 08:25

Ik werk als bediende.
Een sollicitatie die in mijn week recup valt, komt uiteraard niet in aanmerking voor verlof.
In artikel 41 staat ook nergens iets vermeld over nachtdienst. Mijn vakbondsafgevaardigde heeft ook geen klaarheid kunnen scheppen in deze materie.
Ik heb vandaag een afspraak met de directie en zal hen confronteren met jullie meningen.

Hartelijk dank voor jullie snelle respons !!!!!!!

Apollo56

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 dec 2012 14:54

Ik werk als bediende.
dan val je onder het toepassingsgebied van de arbeidsovereenkomstenwet

in dit geval , 20 jaar dienst opzeggingstermijn 4,5 maanden betekend zelf ontslag genomen
als je naar directie gaat mag je dan in geen geval zeggen dat je al getekend hebt bij een andere werkgever er is rechtspraak die zegt dat je dan geen recht meer hebt op sollicitatieverlof
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 11 dec 2012 08:21

“Art.41.Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik werkte 20 jaar fulltime nachtdienst ‘

U geniet dus overdag van uw ‘nachtrust‘. Indien u ‘s nachts wegblijft van uw werk kan u ook ‘s nachts rusten en vervolgens overdag een nieuwe dienstbetrekking zoeken. Nachtdienst is dus geen reden om u voornoemd wegblijven te weigeren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”