Ontslag tijdens bescherming moederschapsrust

Ella789
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag tijdens bescherming moederschapsrust

#1 , 09 dec 2012 16:59

Situatie :

- tewerkgesteld als bediende met contract onbepaalde duur
- opschorting proefperiode door zwangerschapsrust/arbeidsongeschiktheid omwille van complicaties zwangerschap zit ik dus nog steeds in mijn proefperiode
- ik werk als consultant dwz grote flexibiliteit / veel overuren / veranderende werkomstandigheden (locatie, klanten)

Ik heb laten weten aan mijn leidinggevende onlangs dat ik consultancy op lange termijn niet meer zie zitten omdat ik mijn dochter niet van de onthaalmoeder kan brengen of halen (lees : ik weet nooit wanneer mijn dag begint/eindigt). Ik heb dit in alle eerlijkheid laten weten (stom van mij) en heb gevraagd of er niet een interne functie voorhanden was. Daarop liet mijn werkgever mij weten dat ik niet meer in het team pas als ik geen consultancy meer zie zitten en ze dan maar naar de "afhandeling" willen gaan.

Nu ben ik uitgenodigd op gesprek om "in wederzijdse toestemming" een einde te maken aan het contract. Ik heb gezegd hier niet mee akkoord te zijn, omdat ik dan geen recht heb op werkloosheidsuitkeringen. Zij op hun beurt noemen het dan het "wederzijds afsluiten" van het contractuele en het financiële. (Ik neem aan dat ze willen overeenkomen om mij geen ontslagvergoeding, 13de maand te moeten uitbetalen en waarschijnlijk dat ik afzie van mijn bescherming van moederschapsrust) Mijn moederschapsrust is gisteren afgelopen maar in onderling overleg zijn we overeengekomen dat ik onbezoldigd zou thuisblijven tot begin januari aangezien mijn onthaalmoeder dan pas mijn dochter kan opvangen, zij is nl. te vroeg geboren, waardoor dit niet voorzien was.)

Als ik nu vraag dewelke de reden op mijn C4 zal zijn zegt men mij dat ik niet meer in het team pas wegens gewijzigde ambities.

Ik ben natuurlijk als de dood om iets te onderteken dinsdag, ik weet ook niet wat er op mij afkomt. Iemand raad/suggesties ? Wat moet ik met zo'n reden op mijn C4, ga ik geen last krijgen met de RVA?

Ik wilde zelf mijn ontslag niet, maar wel gewoon mijn uren kunnen presteren EN voor mijn dochter kunnen zorgen... En nu vrees ik alles kwijt te spelen....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2012 07:02

Ik ben natuurlijk als de dood om iets te onderteken dinsdag, ik weet ook niet wat er op mij afkomt. Iemand raad/suggesties ? Wat moet ik met zo'n reden op mijn C4, ga ik geen last krijgen met de RVA?

Ik wilde zelf mijn ontslag niet, maar wel gewoon mijn uren kunnen presteren EN voor mijn dochter kunnen zorgen... En nu vrees ik alles kwijt te spelen....
Eerste raad: dinsdag onderteken je niks, hoe verleidelijk het op het eerste zicht er uitziet. Voel je je toch gedwongen om te tekenen, dan teken je wél, maar voorafgaand door (handgeschreven) "voor ontvangst". Je moet dan best wel binnen een héél korte termijn (best: de dag zelf of de dag erna) nog aangetekend je akkoord ontkennen als je er toch niet akkoord mee gaat (bvb omdat je het idee had dat je onder dwang getekend hebt).

Gezien je bescherming (zwangerschap en eventueel ouderschapsverlof (zie later), kan je niet zomaar ontslagen worden, zelfs al zit je in je proefperiode. Een werkgever moet (terecht) héél goed aantonen dat je je werk niet goed deed, zelfs in proefperiode, om je te kunnen otnslaan zonder schadevergoeding. Maak daar (correct) gebruik van.

Je hebt het recht om, behalve occasioneel, overuren te weigeren. Als dat de hoofdreden was om daar weg te gaan, kan je dus gewoon kiezen om daar toch te blijven en je standaard uren te presteren, behalve die ene keer dat een project die dag af kan door 1 uurtje extra te presteren. Werk dus gewoon verder zoals je volgens je arbeidsovereenkomst moet werken. Doe je uren, doe die goed en dan kan je werkgever niks doen.

Wat wél een probleem is, is je onbetaald verlof. Daar heb je géén recht op tenzij je een schriftelijk akkoord hebt. Als je dit écht wil, laat je dit best op papier zetten (of stuur vandaag nog een bevestigingsmailtje met bvb de einddatum van je onbetaald verlof). Willen ze dat niet, dan zal je best zo vlug mogelijk ouderschapsverlof officieel (aangetekend) aanvragen. Ertussen zal je eventueel je verlof moeten zetten. Ga hiervoor echter eerst naar je vakbond of advocaat om individueel advies te krijgen.

Indien je TOCH dit alles negeert en een onderling akkoord zou ondertekenen, ga je idd in principe géén werkloosheidsuitkeringen krijgen, tenzij na een periode van sanctie van 4 tot 52 weken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2012 15:28

je kon niet gaan want je hebt voor het moment teveel last , en vraag aan uw vakbond om schriftelijk contact op te nemen met je werkgever .
ga in alle geval eerst langs bij een vakbond , zij mogen u ook vertegenwoordigen/bijstaan bij dat gesprek art 728 gerw.

tekenen ; voor ontvangst , onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
maar , niet gaan men gaat u er in luizen
men zal u een dading proberen aansmeren zij er van af en u met de gebakken peren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”