Gelogen over loon

MariaVanRoey
Topic Starter
Berichten: 1

Gelogen over loon

#1 , 05 dec 2012 19:11

Oké, ik ben op zoek naar hulp, door m'n eigen stommiteit. Maar zou toch graag wat advies inwinnen.

Ik werk bij een werkgever met een contract voor onbepaalde duur.
Via LinkedIn.com ben ik benaderd door een concurrent. In eerste instantie was ik niet zo geïnteresseerd, maar ben toch nieuwsgierig naar een eerste gesprek gegaan. Daarbij kwamen verschillende aspecten aan bod, waaronder ook het huidige salarispakket. Ik heb - poker gespeeld - en heb met m'n grote mond een hoger brutoloon vermeld dan ik heb (zo'n 350 € bruto meer).

Na meerdere gesprekken hebben ze een interessant salarisvoorstel gedaan en is m'n interesse ook gegroeid in de rol. Dus uiteindelijk heb ik hun contract getekend en m'n opzeg gegeven bij huidige werkgever eind november.

Probleem is dat ik met een geldig concurrentiebeding zit onder alle voorwaarden (loon, activiteiten, gebied). Mijn werkgever voelt dat ik iets ga doen in concurrentie, maar is bereid het concurrentiebeding te laten vallen mits extra voorwaarden zoals "eerlijke concurrentie" en geen personeel overhevelen naar een andere organisatie. Ik heb dit schrijven bezorgd aan m'n toekomstige werkgever. Zij winnen momenteel juridisch advies in om na te gaan in hoeverre hierop te antwoorden. Daarbij vragen ze ook een kopie van mijn loonbrief, maar ja... Stom, maar dan komt de leugen natuurlijk uit.

Iemand hier enig idee of advies over?
(Mening ken ik... Ben écht stom geweest. Eerlijk duurt 't langst).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2012 14:07

Wie zegt dat dit gaat opgemerkt worden? Zijn het grote bedrijven waarover het gaat? Indien ja: uw loon is waarschijnlijk besproken met de HR dienst, terwijl die loonbrief zal gebruikt worden door een juridische dienst die dit concurrentiebeding moet bekijken.

Moest ik in uw plaats zijn, ik zou de loonbrief gewoon doorgeven. Als er al een opmerking over gemaakt wordt, zou ik het afdoen als een miscommunicatie. U kan zeggen dat u dacht dat men vroeg wat uw gemiddelde bruto maandloon vorig jaar was, en dat u uw maandloon genomen hebt + (bonussen + eindejaarspremie + vakantiegeld) / 12 erbij geteld, waardoor u aan dit bedrag kwam.

Geloof me, veel mensen liegen over hun vorige loon bij sollicitaties. Het slimste is echter wel om niet te liegen over wat op uw loonbrief staat (omdat een loonbrief al eens kan opgevraagd worden voor het één of het ander), maar wel over bijvoorbeeld de jaarlijkse bonus die uitgekeerd wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2012 14:29

Ik zie niet in waarom de nieuwe werkgever een loonbrief zou moeten inzien van de oude werkgever. Uiteindelijk is het nieuwe loon het resultaat van onderhandelingen en niet een voorzetting van het contract met de oude werkgever.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2012 15:14

Ik zie niet in waarom de nieuwe werkgever een loonbrief zou moeten inzien van de oude werkgever. Uiteindelijk is het nieuwe loon het resultaat van onderhandelingen en niet een voorzetting van het contract met de oude werkgever.
Ik kan me voorstellen dat in het geval van de TS, waarbij de nieuwe wergever met de oude tot een overeenkomst moet komen om een regeling te treffen in een concurrentiebeding waarbij in principe de TS niet bij de nieuwe werkgever kan beginnen, er zaken op de loonbrief meespelen voor de onderhandelingen. Uiteraard is de TS niet verplicht de loonbrief te bezorgen, maar dan kan ze ook niet verwachten dat de mogelijk nieuwe werkgever voor haar in de bres springt om iets aan dat concurrentiebeding te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 06 dec 2012 18:34

Zal vermoedelijk gaan over de hoegrootheid van het loon dus OF het beding zo wie zo al kon.
http://www.elfri.be/concurrentiebeding" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”