Onterecht ontslag geklegen wegens dringende reden

GULLIT
Topic Starter
Berichten: 5

Onterecht ontslag geklegen wegens dringende reden

#1 , 02 dec 2012 12:46

Op 28 november kreeg ik mijn ontslag wegens dringende reden voor zogezegde fouten door mijn werkgever vastgesteld "na een lang vermoeden" op 17 en 23 november in de detailhandel. Ik tikte op de kassa namelijk ineens het totaalbedrag van meerdere artikels. Ook mijn collega ging op deze manier tewerk, zij had echter in deze periode verlof waardoor ik alleen de shop bediende. Op het einde van de dag moesten wij een blad doorfaxen met de te registreren artikels. Kleine prularia dienden hierop niet te worden vermeld. Nu maakt mijn werkgever plots na 1,5 jaar dienst hier een probleem uit, omdat hij de verkochte artikels van het faxblad niet rechtstreeks terugvindt op het kassaticket, waar een hoger bedrag op staat (vermeerderdering met één van de prularia). Ik heb nooit een opleiding of handleiding voor de kassabediening gekregen alsook nooit een verwittiging of berisping dat het niet goed was. Ik denk dat mijn werkgever op deze manier goedkoop van mij wil afraken. Ik ben niet in een vakbond. Wat kan ik doen. Kan HVW of RVA mij helpen? Is de betekening van het ontslag op tijd gebeurd? Ik las ergens dat men maar 3 dagen tijd heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2012 12:55

dateert de aangetekende zending van 28 november of heb je hem dan ontvangen? heb je ergens een bewijs dat "Kleine prularia dienden hierop niet te worden vermeld. "? Sowieso is de reden relatief licht als je op die manier geen diefstal kan doen.

Om het ontslag te betwisten ga je best naar de vakbond en/of een advocaat.

GULLIT
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 dec 2012 17:25

de aangetekende zending dateert van 28 november, ook de dag ik hem ontvangen heb.
Mijn collega's kunnen getuigen dat de prularia niet op het faxblad dienden te worden vermeld.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over diefstal, maar een herhaaldelijke fout volgens mijn werkgever.

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 02 dec 2012 18:18

Er zijn een aantal zaken waarvoor je men op staande voet met dringende reden kan ontslaan: diefstal, dronkenschap, ... Voor al het overige moeten ze je in principe al een paar keer (aangetekend) over hebben aangesproken & geschreven. Een "herhaaldelijke fout" valt zeker onder die noemer. Tenzij ze je er daar dus eerder over hebben aangesproken hebben ze weinig om op te staan. De 3dagen termijn klopt, maar daar is makkelijk aan te voldoen.

Op je strepen staan, en via de vakbond er tegen in gaan. Hou er wel mee rekening dat het lang kan duren. Ik ben ontslagen met dringende reden op september 2004, ik ben pas in de rechtbank geraakt in 2010. In 2011 ben ik voor het eerst in het gelijk gesteld, in 2012 voor de 2de keer.... 8 jaar dus.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 dec 2012 19:36

de aangetekende zending dateert van 28 november, ook de dag ik hem ontvangen heb.
Mijn collega's kunnen getuigen dat de prularia niet op het faxblad dienden te worden vermeld.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over diefstal, maar een herhaaldelijke fout volgens mijn werkgever.
de herhaaldelijke fout is er (als je die 2 dagen niet betwist), maar weegt imho, zeker met een getuigenis van een collega, niet zwaar genoeg imho. Aanvechten dus (allez, da's toch wat ik zou doen) :)

GULLIT
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 02 dec 2012 19:47

Kan ik mij nu nog bij een vakbond aansluiten, die mij dan zal willen bijstaan, of gaat dit ook via Hulpkas

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 02 dec 2012 21:30

Aansluiten bij een vakbond gaat altijd, gerechtshulp is iets anders. Bij het ACV moest je minstens een jaar aangesloten zijn om er in aanmerking voor te komen. Wat de regels bij andere vakbonden zijn weet ik natuurlijk niet. Met de hulpkas heb ik geen ervaring. Hou er wel rekening mee, in geval van een ontslag met dringende reden gaat de RVA je ontslag onderzoeken, en kan je je recht op een uitkering kosten gedurende een paar maand.
IK heb indertijd 2 maand mogen wachten op een uitspraak van de RVA, en die was dan nog in mijn nadeel.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 dec 2012 07:24

hulpkas is een uitbetalingsinstelling, geen vakbond. Zij komen dus niet tussen in juridische discussies met je werkgever.

Je kan je altijd nog aansluiten bij een vakbond, ik weet dat er minstens ene je nog toelaat mits het betalen van lidmaatschap met terugwerkende kracht. Geen idee of dit ook zo is in jouw regio.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”