Wanneer contract onbepaalde duur --> bepaalde duur?

Flien
Topic Starter
Berichten: 3

Wanneer contract onbepaalde duur --> bepaalde duur?

#1 , 30 nov 2012 19:42

Beste,

Ik heb de volgende contracten gekregen:
1) augustus - december 2011 (5 maand)
2) januari - juni 2012 (6 maand)
3) juli - december 2012 (6 maand)

Hierna mag ik nog komen werken, maar wanneer heb ik recht op een vast contract?
Ik ben 23 jaar (moest dit hier ook mee meespelen).

Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee
Berichten: 160

#2 , 09 dec 2012 20:08

je werkgever mag je vier opeenvolgende contracten van bepaalde duur geven voor zover ze samen niet meer dan twee jaar duren. Met een schriftelijke toelating van de bevoegde inspectie in handen kan je werkgever zelfs gedurende drie jaar opeenvolgende arbeidsovereenkomsten van telkens minstens zes maanden sluiten.
De opeenvolging van contracten van bepaalde duur kan ten slotte ook door de specifieke aard van het werk of door andere redenen (de job is bijvoorbeeld afhankelijk van subsidies). In dat geval staat er geen specifieke beperking op het aantal contracten of op hun totale duurtijd.

Maximum vier contracten

Vaak heeft een werkgever toelating noch wettige redenen, wat betekent dat vier opeenvolgende arbeidsovereenkomsten van bepaalde duur over het algemeen het maximum is.
Als je werkgever deze grenzen niet respecteert, kan je het bestaan van een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur inroepen ook al vermeldt het contract uitdrukkelijk dat ze voor bepaalde duur werd gesloten. Als je werkgever je na het laatste contract geen werk meer geeft, kan je dit beschouwen als een onregelmatige beëindiging van je arbeidsovereenkomst (van onbepaalde duur). En dan heb je recht op een opzeggingsvergoeding.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2012 20:48

wat maakt het uit voor u zolang u daar blijft werken ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Hawkee
Berichten: 160

#4 , 09 dec 2012 22:25

ik denk dat het voor TS puur om zekerheid te hebben ivm vast werk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”