Inhouden loon tijdens opzegperiode

clbrg1973
Topic Starter
Berichten: 3

Inhouden loon tijdens opzegperiode

#1 , 29 nov 2012 12:23

Ik ben momenteel werkzaam als Consultant bij een software bedrijf. Ik heb 15 jaar anciënniteit bij dit bedrijf.
Geduren die periode ben ik verhuurd geweest aan dezelfde klant.

Half oktober van dit jaar had ik mijn ontslag ingediend. Ik wou dat mijn opzegtermijn zou eindigen op 31/12/2012.
De reden voor die einddatum:
- mijn contract bij de huidige klant loopt af op 31/12/2012
- mijn huidige werkgever heeft geen nieuwe inzet voor mij voor begin 2013
- ik kon als freelancer beginnen bij een nieuwe klant vanaf 01/01/2013

Maar de werkgever wenst mij te houden tot half maart. Wat hun volste recht is (max. opzegperiode van 4,5 maanden).

Dus heb ik mij hier bij neergelegd. Maar hierdoor ben ik het contract bij mijn nieuwe klant kwijt en moet ik een nieuwe job zoeken.
Nu in november heb ik 3 dagen sollicitatieverlof genomen om effectief op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever.
Ik heb dan ook dit verlof gebruikt om effectief te solliciteren.

Nu wil mijn huidige werkgever dit verlof niet goedkeuren en dreigt ermee om het het in mindering te brengen van mijn loon. Mag hij dit doen ? Ook de opzegtermijn (tot half maart) wil hij schriftelijk niet bevestigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
celya
Berichten: 23
Locatie: Gent

#2 , 29 nov 2012 12:34

Het sollicitatieverlof is het recht dat de werknemer heeft om tijdens de opzeggingstermijn afwezig te zijn van het werk met behoud van zijn loon zodat hij de mogelijkheid heeft om een nieuwe job te zoeken.

1. ontslag door de werkgever – ontslag door de werknemer
De wet maakt geen onderscheid tussen de situatie waarbij het ontslag door de werkgever gegeven wordt en de situatie waarbij het ontslag door de werknemer gegeven wordt. Dit betekent dat de werknemer in beide situaties aanspraak kan maken op sollicitatieverlof.

De bediende waarvan het bruto jaarloon niet hoger is dan 27.597 € mag tijdens de opzeggingstermijn 1 of 2 maal per week afwezig zijn met een totaal van maximum 1 arbeidsdag per week

Indien het bruto jaarloon van de bediende hoger is dan 27.597 € mag hij gedurende de laatste 6 maanden van de opzeggingstermijn 1 of 2 maal per week afwezig zijn met een maximum van 1 arbeidsdag per week. Tijdens de daaraan voorafgaande periode mag hij slechts een halve dag per week sollicitatieverlof nemen.

5. bewijs van de afwezigheid
De werkgever kan de werknemer niet vragen om te bewijzen dat hij zijn afwezigheid wel degelijk gebruikt heeft om te solliciteren. De werknemer hoeft bijgevolg niet te bewijzen dat hij gesolliciteerd heeft.

Het is daarentegen aan de werkgever om te bewijzen dat de werknemer de tijd dat hij afwezig was, niet gebruikt heeft om een andere betrekking te zoeken en bijgevolg misbruik heeft gemaakt van het recht op sollicitatieverlof.

-> dit lees ik op een andere site, misschien een antwoord op je vraag...

clbrg1973
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 nov 2012 12:42

Ja dat heb ik ook gelezen. Maar de werkgever zit steeds te dreigen dat ik geen recht op heb omdat ik zelfstandige wil worden. Dit was natuurlijk de bedoeling als ik op 1 januari bij de nieuwe klant zou kunnen beginnen. Maar aangezien dit niet mogelijk is, ben ik op zoek naar alle vormen van werk (als zelfstandige, als werknemer, etc...)

Dus volgens mij heeft hij geen enkel recht om het verlof niet goed te keuren en loon achter te houden. Ik heb hem ook altijd op tijd verwittiged wanneer ik het verlof ging nemen. Wat zijn de stappen die ik dan verder kan ondernemen ? Naar de arbeidsrechtbank (ik ben momenteel niet aangesloten bij de vakbond)....

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 nov 2012 12:59

je hebt wel degelijk recht op sollicitatieverlof, ook al heb je plannen om zelfstandige te worden. Zolang je niet definitief zelfstandige bent of er definitief voor gekozen hebt, is er geen probleem voor jou. Indien nodig zal je het idd voor de arbeidsrechtbank moeten trekken.

Je mag echter tijdens deze uren van sollicitatieverlof géén concurrerende activiteit uitvoeren. Dus klanten proberen te ronselen (of zelfs maar contacten leggen daarvoor) als je in dezelfde sector zou zitten, mag niet!

(ik veronderstel dat je zeker bent van je opzeg van 4,5 maand).

clbrg1973
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 nov 2012 13:20

JPV,
bedankt voor het antwoord.

Van de opzegtermijn ben ik vrij zeker. 4,5 maanden isde maximum opzegtermijn.

Hij wil me langs alle kanten pesten:
- Bij de klant waar ik op 1/1 kon beginnen (niet in dezelfde sector), heeft hij naatoe gebeld en mijn prijs doorgeven die hij krijgt van de huidige klant voor mij. Gewoon voor te zorgen dat ik niet teveel zou krijgen
- Opzegtermijn tot half maart wil hij schriftelijk niet bevestigen (heeft wel een mail gestuurd dat hij niet akkoord was met mijn voorstel tot 31/12)
- Wil sollicitatieverlof niet goedkeuren en gaat bijgevolg loon achterhouden
- etc...

Ik denk de enigste manier is hier naar de rechtbankt te trekken....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 nov 2012 13:57

die 4,5 kan eventueel ook minder worden, vandaar :).

Als je wg niet akkoord gaat met 31/12, moet je (aangetekend) vragen naar een tegenvoorstel en zijjn motivatie vragen. Schrijf in die brief dat je bij niet-reactie tegen 15/12 uitgaat van een akkoord voor 31/12. Stel hem direct ook in gebreke voor het achterhouden van je loon voor sollicitatieverlof.

Indien hij niet reageert tegen 15/12 stuur je een paar dagen erna (eerst kijken of hij niet toch iets verzond per post) een aangetekend schrijven waarin je bevestigt dat 31/12 je laatste werkdag is en dat je bij niet-betaling van het resterende loon (sollicitatieverlof) je de werkgever voor de rechtbank zal dagen met alle kosten voor hetn, etc.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2012 14:28

Ik denk de enigste manier is hier naar de rechtbankt te trekken....
en ga je daar aan uitkomen ?
mogelijk kan je best eens naar de vrederechter stappen voor een poging tot minnelijke schikking is gratis en heb je geen advocaat nodig , op de griffie gewoon een papiertje gaan invullen , als je naar de arbeidsrechtbank stapt heb je bijna zeker een advocaat nodig en ik veronderstel dat die zijn ereloon een veelvoud is van die 3 dagen loon

zorg dat je minstens 4 weken kan werken al was het als uitzendkracht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”