ontslag tijdens ziekte

natha
Topic Starter
Berichten: 9

ontslag tijdens ziekte

#1 , 29 nov 2012 11:08

Beste

ik heb mijn ontslag gekregen tijdens mijn ziekteverlof.
Ze halen herstructurering aan. Er zouden 7 menen worden ontslaan
Nu heb ik gehoord dat ze me zouden vervangen of dat ze het werk zouden overbrengen naar iemand anders binnen een zusterbedrijf

Ik werk daar 6 jaar en ze willen me maar 7 maanden uitbetalen terwijl wet claeys zegt 8 maanden

Als ze herstructurering aanhalen moeten ze dan enkel mijn opzeg uitbetalen zonder rekening te houden met mijn ziekte? En begint mijn opzeg dan te lopen na mijn ziekte?
Ik ben reeds twee maand en een half afwezig van het werk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2012 13:05

1) Wet Claeys bestaat niet. Er bestaat wel een formule claeys, maar die is niet bindend (meestal volgt men dit wel).
2) een opzeg wordt gepresteerd, niet uitbetaald. Als ze je moeten uitbetalen, moet je wel rekening houden dat de werkgever in sommige gevallen het gewaarborgd loon mag aftrekken va de opzegvergoeding. Mss is daarom de 7 maand ipv 8 maand.

natha
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 02 dec 2012 09:29

Hallo volgens de berekening formule claeys heb ik recht op 8 maanden maar ze willen maar 7 maanden geven
Ik wil uiteraard hebben waar ik recht op heb. Ze zeggen dat als het voor de rechtbank komt deze het wettelijk mimimum zal toepassen gezien de wet sinds jan veranderd is
Ik heb gelezen dat dit enkel voor nieuwe contracten is
Zal de rechter nog de formule clayes hanteren als tot een rechtzaak komt?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 dec 2012 12:57

rechter hanteert MEESTAL idd nog altijd formule Claeys. In het Brusselse weet ik dat er wel rechters zijn die deze niet gebruiken. Niet omdat de wet sinds januari veranderd is (is idd maar voor nieuwe contracten), maar omdat ze het vroeger ook niet deden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2012 15:14

2) een opzeg wordt gepresteerd, niet uitbetaald. Als ze je moeten uitbetalen, moet je wel rekening houden dat de werkgever in sommige gevallen het gewaarborgd loon mag aftrekken va de opzegvergoeding. Mss is daarom de 7 maand ipv 8 maand.
is dat niet in sommige andere gevallen het geval

Art. 78. Nadat de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval van de voor onbepaalde tijd aangeworven bediende meer dan zes maanden heeft geduurd, kan de werkgever te allen tijde aan de overeenkomst een einde maken mits vergoeding. Deze is gelijk aan het loon dat overeenstemt met de opzeggingstermijn welke ten opzichte van de bediende in acht moet worden genomen, na aftrek van het loon dat werd uitbetaald sedert het begin van de arbeidsongeschiktheid, of, in voorkomend geval, sedert de datum waarop de opzegging is beginnen te lopen.


als je de formule claeys toepast moet u zien dat u geen oudere versie gebruikt dit kan gemakkelijk een maand verschil geven
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

natha
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 03 dec 2012 20:52

Ik heb de formule gebruikt op de website van clayes dus zal wel de meest upgedate zijn

Nu een andere vraag wanneer spreekt men van herstructurering. Er zijn 7 mensen ontslaan van een totaal van 330 mensen
dit is toch geen herstructurering? Ik lees dat dit 10% dient te zijn of dat er een aantal dagen werkloosheidsdagen moeten geweest zijn dit jaar (maar is ook ni het geval)

Als het geen herstructurering is dan hebben ze me ontslaan tijdens ziekte en tijdskrediet Heb ik dan geen geen recht op zes maand extra want dan is dit toch geen rechtmatig ontslag
Weet nu ook dat iemand anders mijn functie gaat uitoefenen maar dit zit in een zustervennootschap. Ik heb een kopij van deze communicatie

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 dec 2012 08:04

10% in een periode van X maand.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”