opzegtermijn uitdoen?-ontslag tijdens proefperiode

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

opzegtermijn uitdoen?-ontslag tijdens proefperiode

#1 , 28 nov 2012 23:51

Beste,

Ik werk sinds 2006 deeltijds als bediende in privésector.
ik heb een halftijdse contract van onbepaalde duur.
Ik ben lang op zoek naar een voltijdse job.
mijn huidige werkgever zegt dat binnen zijn bedrijf geen mogelijkheid is voor voltijds.
Ik overweeg sterk ergens anders te werken als ik een voltijdse job vind.
Mijn mijn vraag is dan:
- als ik ergens anders voltijds werk vind (en ook krijg), is mijn opzegtermijn 3maanden als ik zelf mijn ontslag geef bij mijn huidige werkgever (staat zo in het arbeidsregl.). maar moet ik dat termijn uitdoen? of kan ik direct beginnen met mijn ander werk? wat als ik direct begin?(meeste werkgevers willen dat je direct begint )
- wat als ik in de proefperiode van mijn nieuw werk mijn ontslag krijg?? kan ik dan werkloosheidsuitkering krijgen? en in slechtste geval, wat als ik in de proefperiode zelf mijn ontslag geef, omdat ik het werk onderschat heb e.d. , kan ik dan ook werkloosheidsuitkering krijgen?

Eigenlijk ben ik al 2 jaar bezig met sollicitaties om een voltijdse job te vinden, enkele keren heb ik kans gemaakt op voltijds werk..maar telkens hoopte ik om voltijds contract te krijgen in mijn huidig werk. maar nu heb ik geen hoop meer dat ik ooit voltijds mijn huidige functie kan uitoefenen.. maar een nieuwe job schrikt mij een beetje af, wat als het mij niet ligt, als ik het niet ga kunnen, etc, Daarom wil ik graag weten of ik, indien ik mijn ontslag geef tijdens de proefperiode, kan terugvallen op een werkloosheidsuitkering...

dank bij voorbaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2012 07:52

wat is je huidige maandloon?

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#3 , 29 nov 2012 11:26

netto 850 euro met 50%
ik heb wel van 1/1/2011 tot 1/5/2012 voltijds gewerkt, ik had een vervangingscontract, voordien 75% gewerkt.
van 1/5/2012 tot 1/8/2012 : 50%
van 1/8/2012 tot 1/10/2012: 100% (opnieuw vervanging)
vanaf 1/10/2012: terug 50%

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 nov 2012 12:49

met netto zijn we jamemr genoeg niks. Wat is je brutoloon?

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#5 , 29 nov 2012 13:36

Dat is rond de 1050 euro

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 nov 2012 13:54

indien geen grote extralegale voordelen:
- als ik ergens anders voltijds werk vind (en ook krijg), is mijn opzegtermijn 3maanden als ik zelf mijn ontslag geef bij mijn huidige werkgever (staat zo in het arbeidsregl.). maar moet ik dat termijn uitdoen? of kan ik direct beginnen met mijn ander werk? wat als ik direct begin?(meeste werkgevers willen dat je direct begint )
die 3 maand klopt dan. Die termijn moet je uitdoen of je moet een verbrekingsvergoeding betalen ten waarde van 3 maand loon (of het resterend loon indien je reeds je ontslag gaf).
- wat als ik in de proefperiode van mijn nieuw werk mijn ontslag krijg?? kan ik dan werkloosheidsuitkering krijgen? en in slechtste geval, wat als ik in de proefperiode zelf mijn ontslag geef, omdat ik het werk onderschat heb e.d. , kan ik dan ook werkloosheidsuitkering krijgen?
indien je als bediende werkt, is je proefperiode minstens 1 maand (met verplichting van minstens 1 maand tewerkstelling). Als je dan je ontslag krijgt, zal je kunnen stempenen. Indien je zelf ontslag neemt, niet.

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#7 , 29 nov 2012 14:02

Is dit ook zo als ik als arbeider werk?
Met dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 nov 2012 12:23

Is dit ook zo als ik als arbeider werk?
Met dank
Proef is korter. Dus kan het dat je daar wel in de problemen komt

Wiske001
Berichten: 5

#9 , 01 dec 2012 22:03

Ik ben in een gelijkaardige situatie... en ik kan niet meer terug. Ik werk deeltijds als arbeidster in de privé-sector.... ik wilde weer fulltime werken.
Ik vond fulltime werk als bediende in de verkoop.
Mijn baas zei dat ik 14 dagen opzeg moest doen.... met mijn nieuwe werkgever (die dringend personeel nodig had) kwam ik overeen om deeltijds bij hem te werken en deeltijds bij mijn huidige werkgever.. (dit enkel 14 dagen wat mijn opzegperiode was). Na die 14 dagen zou ik fulltime gaan werken in de verkoop met mijn nieuwe werkgever.

Maar.. In de tweede week merkte ik dat de nieuwe job niet mijn ding was... ik had het moeilijk en sliep nauwelijks nog. Ik besloot dit meteen te zeggen aan mijn nieuwe werkgever dat ik mij niet goed voelde met de nieuwe job... na lang overleg besloot ik ermee te stoppen.
Ik hoopte dat mijn ontslag kon worden ingetrokken... maar dat ging niet meer. Vandaag ben ik mijn laatste dag gaan werken.

Ik heb nog geen nieuwe job in het vooruitschiet, wel heb ik volgende week nieuwe sollicitatiegesprekken.

Wat zijn nu de gevolgen voor mij? En hoe lang moet ik weer werken eer ik recht heb op stempelgeld?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 dec 2012 13:24

je hebt geen recht op werkloosheid, tenzij na een periode van sanctie; Die sanctie kan wettelijk tussen 4 en 52 weken zijn, eventueel gedeeltelijk/volledig met uitstel.

Wiske001
Berichten: 5

#11 , 02 dec 2012 13:51

Waarom sanctie? Ik had toch goede bedoelingen... alleen is het niet gelijk ik had gehoopt. Ik was niet geschikt voor deze job, moest ik dan verder blijven doen? Ik wil zeker nog werken, want ik ben meteen verder gaan solliciteren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 02 dec 2012 14:36

je hebt zelf ontslag genomen. Enkel indien je werkgever oordeelt dat je niet geschikt bent voor de job, is ondubbelzinnig geoordeeld dat je niet geschikt bent voor deze job.

Ik versta dat het zeker niet altijd "rechtvaardig" overkomt dat je geen wlh krijgt, maar als iedereen die zelf ontslag neemt, zomaar wlh moet krijgen, mag je het systeem van wlh weggooien.

Wiske001
Berichten: 5

#13 , 02 dec 2012 15:55

Dat begrijp ik en ik kan me goed voorstellen dat ze voor iedereen streng zijn. Nu ja, lang zonder werk wil ik absoluut niet zitten, dat is niks voor mij...bovendien ben ik alleenstaand...dus...
Stel dat ik volgende week weer aan de slag kan.... zouden er dan nog veel problemen zijn voor mij?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 02 dec 2012 19:37

dan is er natuurlijk geen probleem... gezien je een loon hebt kan je dan sowieso geen wlh-uitkeringen krijgen ;-)

Wiske001
Berichten: 5

#15 , 03 dec 2012 01:43

bedoeling is wel dat ik aan de slag blijf.. zonder werk gaat niet, maar stel dat ... hoe lang moet ik dan werken voor ik recht heb op werkloosheidsuitkering?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”