ontslag of ziekenkas?

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

ontslag of ziekenkas?

#1 , 28 nov 2012 17:16

Een raar geval is me ter ore gekomen.

Een werkneemster die reeds lange tijd part time werkte, neemt/krijgt plots van dag op dag ontslag.
Dit vond ik raar vermits er normaal toch een ontslagperiode is voorzien.

Blijkt dat de persoon in kwestie een levensbedreigende ziekte heeft en men haar "uit goodwill" in onderling overleg heeft ontslagen, met de bedoeling dat ze dan later op arbeidsongeschiktheid kon overgaan.

Dit verwondert me ten zeerste: ik neem aan dat de bepaling van de ziekte-uitkering gebaseerd is op het laatste loon, en dat diezelfde ziekte-uitkering wordt gebaseerd op de werkloosheidsuitkering indien dit haar laatste inkomen was.

Verder zie ik geen enkele reden waarom het voor de betrokkene gunstiger zou zijn om eerst ontslag te krijgen en dan pas op ziekteverlof te gaan (na één jaar of zo).

Waar ben ik fout?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2012 19:48

je bent niet fout. Ze heeft daar idd normaal gezien nooit een voordeel aan.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 07 feb 2013 15:26

Dit geval kreeg nog een serieuze staart en ik wil pogingen doen om het slachtoffer te helpen;

Meer verduidelijking:
- het slachtoffer werkte in dienstencheques verband
- ik weet niet of het er toe doe, maar ze is allochtoon? Marokkaanse, gescheiden, drie kinderen - geen idee of ze belg is of niet

Het vervolg van het verhaal:

- ze werd dus in "onderling overleg" overhaald om - blijkbaar - zelf ontslag te nemen.
- dit gebeurde NADAT ze had medegedeeld dat ze een levensbedreigende ziekte had (leverkanker).

toen ik mijn vraag hierboven stelde had mevrouw (uit onwetendheid) reeds getekend

verder verloop:

- de dokter doet verdere onderzoeken en het blijkt dat er een vergissing (!!!!!) was gemaakt en ze dus géén leverkanker heeft.

- mevrouw zit dus nu zonder job, zonder inkomen (uiteraard geen OCMW wegens zelf ontslag gegeven)

Kan zij alsnog via vakbond of dergelijke de vorige werkgever (directeur van dienstencheques via OCMW) aanklagen en schadevergoeding eisen?

Persoonlijk vind ik dit een mensonterende toestand
- mevrouw was een zeer goede poetsvrouw
- ze wisten (op het ogenblik van de melding) dat ze ziek was én bijgevolg ziekteuitkering zou nodig hebben
- en ze overhalen zo iemand om "in onderling overleg" zèlf ontslag te nemen????

WIE DOET NU ZOIETS?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 07 feb 2013 18:19

Bij een andere dienst solliciteren.
En als u een klant van haar was meegaan naar die andere dienst

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#5 , 08 feb 2013 10:21

Bij een andere dienst solliciteren.
En als u een klant van haar was meegaan naar die andere dienst
Ze poetste bij mijn moeder, en dat scenario is inderdaad al in gang gezet.

Maar een schadevergoeding omdat ze haar op het verkeerde been hebben gezet zit er dus niet in?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2013 14:58

Ze poetste bij mijn moeder, en dat scenario is inderdaad al in gang gezet.
Als uw moeder met haar meegaat naar een andere dienst met de melding: "Als u mevrouw in dienst neemt, mag ze onmiddellijk bij mij terug beginnen", heeft mevrouw een zeer goede kans direct aangenomen te worden.
Maar een schadevergoeding omdat ze haar op het verkeerde been hebben gezet zit er dus niet in?
Mogelijk wel (misleiding), maar wil ze daar echt tijd, moeite en geld insteken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

krisje1973
Berichten: 281

#7 , 11 feb 2013 15:04

Het zal zeer moeilijk zijn om te bewijzen dat ze handelde 'onder lichte dwang' van de werkgever of dat de werkgever in de fout ging om haar ontslag te geven.
Vermoedelijk kende die dame niet goed de wetgeving rond onslag e.d. wat na al deze fouten zeer erg is natuurlijk.

Maar zoals vorige posts ook al zeggen: als ze opnieuw wil poetsen via dienstencheques, vind ze zeker en vast iets.
Wens haar heel veel succes en ..... een goede gezondheid (zonder fouten van artsen!)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”