Bedrijfswagen

G2630016
Topic Starter
Berichten: 2

Bedrijfswagen

#1 , 28 nov 2012 16:46

Bij het aan de slag gaan van het bedrijf waar ik werk is er afgesproken dat ik een bepaald loon betaald krijg, mobiele telefoon heb van het werk (ook prive te gebruiken) en een auto van de zaak (ook prive te gebruiken). Deze auto zou een VW Golf zijn, of gelijkaardig aan.

In het contract is salaris bedrag opgenomen, mobiele telefoon en auto die voor prive gebruikt mag worden. Waarde of model van de auto zijn NIET opgenomen in het contract, wel staat er duidelijk dat het prive gebruikt mag worden. Er staat ook in mijn contract dat ik 3 voorstellen mag doen binnen het afgesproken budget (was toen max. 750 €/maand), en dat de werkgever uit deze 3 mag kiezen welke er aangekocht wordt.

Destijds is er toen een VW Golf aangekocht voor mij, nu, 3 jaar later moet er een nieuwe lease wagen komen. Alleen zijn mijn voorstellen (met onder andere wederom de VW golf) afgeworpen. Er wordt nu door het bedrijf gekozen voor een auto die +/- € 100 per maand in lease bedrag goedkoper is. (welke niet tussen mijn voorstellen zat)

Wanneer ik nu wat heb zitten surfen op het internet kom ik het volgende tegen:

"In de meeste gevallen mag de werknemer de bedrijfswagen in zijn privé tijd gebruiken en ontstaat er een voordeel in natura (onderdeel van het salarispakket).
In dit geval zal de toekenning van een kleinere wagen afhankelijk zijn van de initiële afspraken tussen partijen. Bij gebrek aan afspraken kan de werkgever niet eenzijdig een kleinere wagen toekennen."


Mijn vraag is dan; wordt er gekeken naar de leaseprijs van de auto of het categorie type van de auto? Mocht de werkgever alsnog beslissen het besluit van de goedkopere auto door te zetten zonder mijn akkoord, heb ik dan het recht dit verschil als vergoeding extra te eisen om mijn salaris evenredig te maken?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2012 20:45

je spreekt over 100 euro goedkoper per maand. Is dat 100 euro goedkoper tegenover de huidige leasingprijs of tegenover de leasingprijs van je andere voorstellen?

In principe zal een leasingbudget (indien dat woord vermeld wordt), tenzij je daar iets anders over overeenkomt met je werkgever, immers niet mee indexeren en daalt dus de waarde van je leasingpakket die je ooit gekregen hebt bij het begin (en waar je wel degelijk recht op blijft hebben). Stelselmatig zal je dus van een Ferrari naar een Lada verschuiven, indien je werkgever het been stijf houdt. De meeste werkgevers zijn echter zo rigide niet, maar het kan.

G2630016
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 nov 2012 21:09

De bedrijfswagen welke ik nu heb is +/- € 730 per maand.
De 2 nieuwe voorstellen die ik voorgelegd heb kwamen op elk +/- € 700 per maand
De uiteindelijke auto welke de werkgever wil aanschaffen (niet mijn keuze) komt op +/- € 600 per maand

Als ik het dus goed begrijp telt het bedrag van € 730 van de vorige auto als target om een nieuwe auto te beslissen, en maakt het categorie type van de auto niets uit?

Er zijn dus 2 mogelijkheden.
- Er wordt toch beslist in te gaan op één van mijn twee voorstellen
- Er wordt toch beslist de goedkopere auto (keuze van de werkgever) aan te schaffen, maar mits een extra vergoeding voor het tekort komende bedrag (enkel wanneer ik hier akkoord mee ga)

Betreffende de indexering: Hier is de werkgever niks verplicht. Wel zal hij altijd de €730 moeten respecteren, alleen kan ik er door de jaren heen steeds iets minder voor krijgen op de markt...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 nov 2012 07:51

G2630016, heb je in die 600/730 euro ook rekening gehouden met de verhoogde bijdrage die de werkgever moet doen sinds 2010 en 2012? Indien ja: dan kan je wel degelijk 700/730 euro eisen, anders niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”