EINDE ARBEIDSCONTRACT IN ONDERLING OVERLEG - schorsing RVA

Dirk-Tielt
Topic Starter
Berichten: 1

EINDE ARBEIDSCONTRACT IN ONDERLING OVERLEG - schorsing RVA

#1 , 21 nov 2012 13:42

Eind oktober is er een einde aan mijn arbeidsovereenkomst gekomen : "einde arbeidsovereenkomst in onderling overleg".
Dit is gebeurd na een hele reeks verwikkelingen op het werk. Ik heb, als bediende, een redelijk zware arbeidsfout gemaakt. Daar heeft de directie heel zwaar aan getilt.
Daarnaast zijn er ook nog een paar persoonlijke kwesties bij de zaak betrokken geweest. Zaken die door een collega zijn overgebracht naar de directie (o.a. bepaalde uitlatingen van ikzelf over de firma en de directie die ik die collega in alle vertrouwen had toevertrouwd + een melding over internetgebruik tijdens de werkuren).
Deze zaken, samen met de profesionele fout, heeft de directie aangegrepen om mij in discrediet te brengen en mijn vertrouwen te schaden.
Ze vertelden mij dat een verdere samenwerking niet echt mogelijk meer zou zijn, gezien ze mij niet meer vertrouwden en mijn gebrek aan loyalteit leidde tot arbeidsfouten.
Ik zelf had ook niet echt veel zin meer om daar nog te blijven werken ; maar wilde wel niet zelf ontslag nemen.
Na veel discussies werd er "overeengekomen" om het arbeidscontract te stoppen in onderling overleg.

Ik ben dus werkloos van eind oktober 2012, heb me aangemeld bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen en de Vdab.
Alle nodige documenten heb ik tijdig kunnen indienen.

Hoe gaat het nu verder ? Kan ik in aanmerking komen voor stempelgeld ?
Ik heb nl. gehoord dat er een schorsingsperiode is indien het arbeidscontract op deze manier wordt verbroken.
Is er in alle gevallen een schorsing of zijn er verzachtende omstandigheden ? En hoe lang is deze schorsing dan ?
Ik heb echter wel 24 jaar continue gewerkt (in 2 bedrijven) zonder ooit te stempelen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oumsalah
Berichten: 45

#2 , 21 nov 2012 16:19

ik heb vandaag "verhoor" gehad aangezien ik eveneens in onderling overleg het arbeidscontract beëindigde. Ik heb ook gevraagd wat er mogelijk is als sanctie: "schorsing van uitkeringen van 4 tot 52 weken na bespreking in team van uw verweer". U zal nog opgeroepen worden door de RVA, dit kan gemakkelijk 6 weken duren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2012 16:40

Ze vertelden mij dat een verdere samenwerking niet echt mogelijk meer zou zijn, gezien ze mij niet meer vertrouwden en mijn gebrek aan loyalteit leidde tot arbeidsfouten.
Ik zelf had ook niet echt veel zin meer om daar nog te blijven werken ; maar wilde wel niet zelf ontslag nemen.
Na veel discussies werd er "overeengekomen" om het arbeidscontract te stoppen in onderling overleg.
??? Waarom hebt u daarmee ingestemd? Als uw werkgever vond dat verdere samenwerking niet mogelijk was, had men u maar moeten ontslaan (met opzegperiode of verbrekingsvergoeding). Het is nogal vreemd dat uw werkgever u niet meer wenst, maar toch aandringt om "in onderling overleg" te ontslaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

oumsalah
Berichten: 45

#4 , 01 dec 2012 09:29

ik heb enkele dagen na het verhoor door de RVA een brief gekregen met de mededeling dat ik geen enkele week schorsing krijg; het heeft geen invloed op het uitbetalen van een uitkering. Dus dat kan ook.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2012 08:00

ik heb enkele dagen na het verhoor door de RVA een brief gekregen met de mededeling dat ik geen enkele week schorsing krijg; het heeft geen invloed op het uitbetalen van een uitkering. Dus dat kan ook.
Dan hebt u geluk gehad (en u hebt de RVA kunnen overtuigen dat het uw baas was die u buiten wou, en dat het ontslag in onderling overleg, niet helemaal klopte).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

oumsalah
Berichten: 45

#6 , 06 dec 2012 17:51

Mijn directeur wou mij helemaal niet "buiten". Ik heb die man zelfs niet de echte reden van mijn ontslag verteld. Zelfs dàt heb ik tijdens het RVA verhoor eerlijk verteld. Het waren de voortdurende pesterijen van de collega die ik niet langer kon verdragen. Ik ben er uiteindelijk 1 maand ziek thuis van geweest alvorens ik in de buurt van het werk te durfde komen om mijn ontslag te vragen.
Vandaar de beslissing van de RVA vermoed ik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2012 07:46

Ik had het voornamelijk over de situatie van de TS. Meer "generiek" zal je de RVA moeten kunnen overtuigen dat je zelf beslist hebt om op te stappen, maar dat er redenen waren dat het voor jou niet meer anders kon dan op te stappen: problemen met je baas, werkomstandigheden die niet houdbaar waren, of in jouw geval: pesten op het werk. Maar aangezien de RVA wel meer van die verhalen hoort, zal je genoeg overtuigingskracht moeten hebben om hen te overtuigen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”